Intervju: Martina Čičko Karapetrić i Morana Saračević

Odmah na početku bismo vam postavili jedno pitanje. Koliko puta ste samo pomislile kako bi volele obući neku od haljina iz Disneyevih bajki i osećati se kao princeza? Priznajte nama, ali i same sebi – bezbroj puta. Upravo takve haljine u hrvatskoj dizajniraju Martina Čičko Karapetrić i Morana Saračević koje se kriju iza brenda Boudoir, a čije revije svake sezone imamo prilike gledati na Schwarzkopf Cro A Porter-u.

Tekst: Nikola Grbin
Fotografije: Mladen Šarić, Goran Matijašec i Zvonimir Ferina

Ako postoji neko ko bi o krojenju mogao mnoge naučiti lekciju to su upravo sestre Boudoir, a što su nam sve otkrile hrvatske couture kraljice saznajte u nastavku.

Odmah na početku, recite nam zapravo koliko je krojenje teško?
Nekome ko zna krojiti, krojenje uopšte nije teško. Sve je stvar prakse. Ako recimo svakodnevno krojite, ili jedanput nedeljno, onda s vremenom to postane vrlo jednostavno, jedna stvar o kojoj ne razmišljate više, radite automatski.

Je li vam ikada došlo do trenutka da ste se umorili, da više niste imali živaca ni volje krojiti i jednostavno ste to želeli prepustiti nekome drugome?
Ne, nije. 

Kada govorimo o materijalima, ima ih mnogo  - neki će reći previše. Postoji li neki koji je recimo užasno težak za krojenje, kojeg izbegavate, a i neki kog posebno volite i često ga koristite?
Uvek postoje tkanine koje se teže rade. Ne samo nama nego verovatno i drugima i kod kojih se treba posebno paziti kod krojenja. Recimo somot, pliš, tkanine s uzorkom... Konkretno dosta je teško krojiti karirane materijale jer se tu uviek mora paziti da se karirani uzorak poklapa itd. Moramo priznati da nas to nikada nije sprečavalo da ne koristimo neke materijale jer jednostavno smo svesne toga da kada se upuštamo u krojenje i šivanje nekih materijala da se moramo malo više potruditi. Mi nikada ne uzimamo ogromne bale materijala kao mnogi dizajneri. Mi točno znamo što nam treba, kako i u kojim količinama.

Mnogi dizajneri ne kroje, niti šiju, već imaju svoje krojačice. Koliko je zapravo teško pronaći dobru krojačicu?
Mi je nemamo. Nemamo je baš zbog toga što je nama jako bitan faktor u procesu kreiranja to što mi znamo same krojiti i šiti pa ne moram nekome objašnjavati što smo tačno zamislile da bi se to moglo realizovati. Takođe naše znanje krojenja i šivenja jako pomaže da dođemo do novih ideja i do novih momenata kod kroja.

Poznati ste i po tome da vi ne crtate skice već direktno šijete na lutkama. Je li to ponekad lakše ili teže? Je li vam žao što nemate neke kreacije na papiru?
Takva tehnika se zove mulaž (moulage). Ona je nekome teža, nekome lakša. Nama je konkretnije lakše jer odmah vidimo rezultate i na licu mesta možemo kombnovati tkanine i videti kako će zajedno funkcionisati po boji i teksturi. Svaki dizajner nađe neki svoj način. Mislimo da skiciranje i rad po skici preferiraju dizajneri koji nemaju znanja krojenja i šivanja i mislimo da je to za njih veliki hendikep. S obzirom na to da mi imamo to znanje za nas je to jedan veliki plus.

Koliko je u hrvatskoj teško pronaći prave materijale? Kakva je po vama ponuda, odnos cene i kvalitete?
Mi u većini slučajeva sve tkanine uvozimo. Nije ponuda dobra, nema baš veleprodaja. Nama je ovo što se nudi u Hrvatskoj malo i ne zadovoljava naše potrebe. Mi uvek radimo sa materijalima koji su vrhunskog kvaliteta i uvek smo u potrazi za nečim novim što će oduševiti naše klijente i što je neviđeno još u Hrvatskoj. Baš zbog toga mi smo konkurentne na tržištu. 

Je li vam se ikada dogodilo da ste krenule raditi neku kreaciju od koje ste odustale jer niste našle materijal koji ste želele, a zamena za taj materijal nije bila dobra i odgovarajuća?
Naravno. Sve je to deo kreativnog procesa. Nikada ne dramimo oko toga. Normalno je da se dogodi tokom godina rada da neki model ne uspe i jednostavno odustanete od njega, zdravo i doviđenja.

Koliko vremena treba za izradu jedne haljine?
Sve zavisi radimo li haljinu prvi put ili je to već neka koja se ponavlja. Ako se radi o prvom modelu, jasno da nam treba više vremena dok dođemo do idealnih tehničkih rešenja, a kada se jednom dođe do njega - onda idući model ide puno brže.

S obzirom na to da radite couture haljine, je li moguće izraditi  neku haljinu dva puta, a da bude identična? Imate li takvu praksu?
U principu ne. Ove haljine koje radimo su sve couture modeli i ne ponavljamo identično nikada. Ako i postoji mogućnost ponavljanja, a koja je vrlo retka onda se radi o promeni kompletnog materijala, boje i svega ostalog. Ponavljanje modela bi automatski značilo i spuštanje cena, a to odmah znači da smo i još više konkurentnije na tržištu i mogle bi se plasirati i na svetsko tržište.

Za kraj šta biste preporučile mladim dizajnerima koji tek stupaju na tržište?
Da obavezno nauče da šiju i kroje.

Pogledajte arhivu