Chanel 5 je napunio 100 godina!

Poznati pariški miris kuće Chanel izdržao je test vremena zahvaljujući zavodljivim mirisu jasmina koji osvaja na prvi špric. Camille Kulig ovim povodom deli istorijski značaj mirisa i deli anegdote koje i dalje fasciniraju javnost. 

Parfem je uspeo da zadrži popularnost kroz svoje rane dane, ratne godine, dane ekonomskog pada i kroz ogromne vrhunce slave, te je u godini pandemije i dostigao stogodišnjicu postojanja. 

- U identitetu mirisa bila je i ostala njegova dvostruka sposobnost da održi osećaj bezvremenosti, a u isto vreme da pametno reaguje na značajne kulturne trenutke-, deli istoričarka umetnosti Camille Kulig.

Vek luksuznog mirisa 

Chanel N ° 5 je ikona 20. veka, koju je smislila osnivačica legendarne kuće, Gabrielle Chanel, kada je 1921. godine odlučila da njena kuća treba da pređe u svet luksuznih parfema da bi u jednom mirisu zabeležila žensku večnost. Stoga je krenula u saradnju sa čuvenim parfimerom kako bi stvorila, prema sopstvenim rečima, „ženski parfem sa ženskim mirisom“. Parfem je najduže prodavani luksuzni miris na tržištu.

Ipak, Chanel nije prva kuća mode koja je kreirala parfem kako Kulig ističe, već treća. Paul Poiret je bio pionir 1911. godine, a Maurice Babani je svoj miris lansirao 1919. godine. Međutim, Gabrielle je bila prva žena dizajnerka koja je stvorila parfem za svoju kompaniju. Gabrielle je odlučila da sarađuje sa Ernestom Beaukom, parfimerom ruskih careva, kako bi stvorila ovaj kultni miris. Pošto je Coco obraćala neverovatnu pažnju detaljima i bila opsednuta savršenstvom, Beauk je napravio čak osamdeset mirisa za Gabrielle dok Chanel 5 nije bio odobren.

- Žena bi trebalo da nosi parfem tamo gde bi volela da je poljube- , poznata je izjava gospođe Chanel, te joj je pravilno stvaranja mirisa njoj bilo od neprocenjive važnosti.

 

No 5 je misteriozni miris, jer ne možete sasvim lako da pogodite sve note koje oživljava, a Beauk je namerno napravio ovu zbunjujuću alhemiju. 

 

Tajne ovog parfema su Aldehidi, Ilang-Ilang, neroli, bergamot i limun; srednje note su iris, mnogo jasmina, ruže, korena irisa i đurđevka, a donje note su civet, amber, sandalovina, mošus, vetiver, mahovina, vanila i pačuli.

 

- Jedan od mnogih razloga zbog kojih Chanel 5 traje stotinu godina je kvalitet njegovih sastojaka i vrhunska proizvodnja koja karakteriše miris od samog početka. Možda iznenađujuć podatak je da tokom Velike depresije i Drugog svetskog rata, miris ne samo da je nastavio da se izuzetno dobro prodaje, već je proširio svoj domet na nova tržišta, podižući kontinuirani kulturni kapital. Njegova glamurozna reputacija i raskošne osobine nisu odvratile kupce ni u periodu velike štednje. - navodi Kulig.

Beauk je Gabrielle predao pet uzorak-bočica, ali tek je peti dobio odobrenje slavne kreatorke, te je miris dobio ime Chanel N ° 5. Bio je umotan u jednostavnu pravougaonu bočicu sa jedinstvenim zatvaračem u obliku pariskog Place Vendome-a.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nika Galkina (@akinrainbow)

Chanelov identitet je kroz br. 5 je iznenada flaširan, prizivajući glamur i luksuz koji su karakterisali većinu odraslog života Coco Chanel, a započeo je razgovor o onome što je činilo modernost, sve do tačnih linija njegovog današnjeg vremena. - rekla je Kulig. 

 

Nakon oslobađanja Pariza od strane Amerikanaca u avgustu 1944. godine, američki vojnici pohrlili su u Grad svetlosti i postrojili se u Chanel butiku u ulici Cambon da bi kupili flašice parfema Chanel 5 za svoje žene i verenice. Kulig ističe da je miris, „zadržao svoj luksuzni status, uprkos tome što se aktivno masovno prodaje. Miris je priželjkivani skupoceni proizvod, a takođe i najprodavaniji komesar američke vojske - drogerija i toaletni pribor. On je simbol dugotrajnog francuskog monopola na ukus, neraskidivi deo luksuznog tržišta i izvor podizanja morala u izazovnim vremenima. "

 

Slava legendarnog mirisa je samo rasla, te je postao najprodavaniji parfem na svetu u dvadesetom veku. Merilin Monro otkrila je da je na spavanje nosila samo kap Chanel petice, Endi Varhol je parfemu posvetio i čitavu izložbu, a reklamiran je i tokom reklama Super Bowl-a. 

Slavni parfem poznat je i po tome što sasvim drugačije miriše na svakoj ženi, što je takođe deo njegove kontinuirane popularnosti. 

Sto godina kasnije, i dalje je relevantan kao dana kada je izašao, ako ne i više, i nastavlja da bude simbol prestiža i luksuza koji će se kortistiti i u decenijama koje su pred nama. 

Pročitajte još

Pogledajte arhivu