Neočekivani znaci koji ukazuju da doživljavate napad panike iako toga niste svesni

Svi smo čuli za ovaj poremećaj ali kako je doživeti ga?

Napad panike jedna je od onih stvari za koju smo svi čuli, ali o kojoj zapravo jako malo znamo, sem ako je nismo iskusili na sopstvenoj koži. Naučnici tvrde i da je njegova pojava mnogo češći problem, nego što se to smatra.

Panično stanje je oblik intenzivnog straha od iznenadne opasnosti, često praćen dodatnim strahom da će uslediti još jedan napad. Nažalost, žene su u duplo većem riziku za doživljavanjem i ponavljanjem ovih užasavajućih epizoda.

Zašto se to dešava nekim ljudima, dok drugima ne?

Često uzrok možemo naći u genetici. Ako je neko od naših roditelja patio od anksioznosti, velike su šanse da ćemo i mi razviti simptome panike. Ponekad trauma iz detinjstva, poput ujeda psa, kasnije u sličnim situacijama može dovesti do napada panike. 

Prvi napad najčešće izazivaju stresne situacije kojima smo dugo izloženi, kao što su prekovremen rad ili gubitak voljene osobe.

Kako da znamo da u datom trenutku doživljavamo napad panike?

Iako smo svi barem jednom u životu doživeli ogroman stres, ključna razlika kod ljudi koji imaju napad panike je osećaj da zapravo umiru. Panika se često poistovećuje sa srčanim napadom.

Sledeći simptomi ukazuju da preživljavate panični napad:

  • Ubrzan rad srca
  • Bol u grudima
  • Nemogućnost dolaska do daha
  • Oslabljen vid
  • Znojenje dlanova
  • Podrhtavanje čitavog tela
  • Nagon za povraćanjem
  • Vrtoglavica

Ljudi često pomisle da će se onesvestiti, doživeti srčani udar Ili poludeti, umreti. Iako se simptomi mogu stišati jako brzo, napadi se neretko ponavljaju, pa je subjektivni osećaj da napad predugo traje.

Ako osetite da bi mogli da dobijete napad panike, najbitnije je da ostanete smireni (lakše je reći nego uraditi, ali ovo zaista pomaže). Svaki pokušaj odupiranja i borbe protiv ovog osećaja može samo povećati paniku i pogoršati stanje. Najbolje bi bilo da se u tom momentu sklonite na sigurno mesto, koje vas umiruje, gde možete u potpunosti da se relaksirate, konstantno ponavljajući sebi da ne umirete, sve vreme pokušavajući da umirite i stabilizujete disanje.

Srećom, ovaj problem je rešiv. Uvek možete potražiti stručnu pomoć za mentalno zdravlje, jer ćete na ovaj način naučiti da prepoznate simptome paničnog napada, kao i kako da se izborite sa njima. I jako bitno redukovanje svega što vam može izazvati stres u životu.

Foto: Pexels

Pripremila: T. Mišović

Pročitajte još

Pročitaj još