Harper's Bazaar Srbija

Hrabre krojačice: Ko su “Somborske Šnajderke”?

Ovo je trenutno jedan od najvrednijih brendova koje možete da posedujete.

Za sebe kažu da su nastale kao potreba, ne kao projekat. Iako vam na prvi pogled mogu izgledati poput projekta, “Somborske Šnajderke” su mnogo više i od onoga kako se zvanično vode “udruženja građana” i “socijalnog preduzeća koje pomaže ekonomsku integraciju žena i dece žrtava porodičnog nasilja”.

One su nažalost nastale zaista kao potreba, ali na sreću ona koja je zaživela sa pozitivnim ishodom i koja polako ali sigurno postaje prepoznatljiv brend koji svi žele da poseduju.

Mada, ova priča nije nikako jedna od onih koju biste želeli da posedujete. 

Da li ste se ikada zapitali šta se dešava sa ženama koje su žrtve nasilja, kada napuste “Sigurnu kuću”? Iza sebe imaju neuspeli brak, rane kojima će trebati još mnogo da zacele, dom u koji više ne mogu da se vrate i uglavnom decu koju treba da prehrane i školuju, a ekonomsku sigurnost nemaju.

“Somborske Šnajderke” nastale su upravo iz ove potrebe, ne bi li se ženama koje su izašle iz sistema institucionalne podrške, sada pružila ona bazna ekonomska da ponovo stanu na svoje noge.

Zamisao koja se krije iza pokretanja onoga što je ova “potreba” danas, prerasla je svoju inicijalnu ideju.

“Naša ciljna grupa su žene izašle iz sigurnih kuća, žene koje su u riziku od nasilja, siromaštva i socijalne isključenosti, slabo plaćene žene bez kvalifikacija i nezaposlene žene. Poseban fokus je na ženama sa više dece i povratnicama u servis sigurnih kuća kao posebno ugroženoj kategoriji žrtava. Kroz program mentorstva koji drže naše dve mentorke, žene stiču osnovna i napredna znanja i veštine u krojenju i šivenju. Nakon obuke imaju priliku da sarađuju sa nama radeći od kuće, da se uz našu podršku zaposle u nekoj od tekstilnih fabrika u Somboru i okolini ili da možda pokrenu i sopstveni krojački posao. Sve je više žena koje nas kontaktiraju direktno, telefonom, preko mejla i društvenih mreža, pre svega zahvaljujući programima konkretne podrške koje imamo za njih” objašnjava Tamara Rudić, osnivačica.

“Somborske Šnajderke” nastale su za vreme vanrednog stanja usled Kovid pandemije početkom 2020. godine. Tada su kao neformalna grupa započele šivenje deficitarnih zaštitnih maski. Razvile su proizvodnju od 1500 komada maski nedeljno, koje su potom besplatno distribuirale ugroženim građanima, zdravstvenim radnicima, policijskim službenicima, sindikatima, centrima za socijalni rad i srodnim ženskim organizacijama. Javnost im je uzvratila pozitivnim reakcijama i podrškom, zbog čega su bile povratno ohrabrene da formiraju udruženje. Podršku u osnivanju i opremi dali su im Fond NJKV Princeza Katarina, Lifeline Chicago, 28.jun, Rotari klub Wien-Hofburg, S leasing. Trenutno ih pored navedenih donatora, podržavaju kompanija Lidl, tekstilna fabrika Flash SRB DOO iz Apatina, Katalist fondacija, Trag fondacija, Građanske inicijative.

“Bavimo se krojenjem i šivenjem različitih tekstilnih proizvoda. U kratkom vremenskom periodu prešle smo poslovni put od izrade maski do dizajna i izrade svečanih haljina. Trenutno je pet žena uključeno u proizvodnju maski, cegera, kecelja, kuhinjskih rukavica i posteljine. Ove prozvode prodajemo standardnim i restoranima brze hrane, preduzećima poput S Leasing i kompanije Lidl, turističkim organizacijama, pojedincima i udruženjima. Tokom 2021. godine započele smo izradu lutaka i spavaćica. Velike količine posteljina distribuirane su domovima za decu širom Srbije zahvaljujući narudžbini Fonda NJKV Princeza Katarina, kao i lutke Viktorija u srpskoj narodnoj nošnji”, kaže Tamara Rudić.

Međutim u poslednjih godinu i po dana, znanje žena koje su potražile pomoć pod okriljem “Somborskih Šnajderki” postalo je značajnije, a volja za radom i napredovanjem sve veća, te se tokom protekle 2021. godine izrodila i njihova prva kolekcija, a sada je planu i prva modna revija.

“U međuvremenu smo ovladale mnogim tajnama krojačkog zanata. Uz podršku naših domaćih dizajnerki i dizajnera napravile smo našu prvu kolekciju koju čine tri svečane haljine, koje su promovisane u Beogradu krajem 2021. godine i uniforme za Apatinske mažoretkinje. Ponovo ohrabrene pozitivnim reakcijama javnosti, planiramo prvu samostalnu modnu reviju “REBORN” krajem maja 2022. godine, gde će nam podršku pružiti i naše glumice, sportistkinje i žene iz modnog biznisa. Trenutno je u toku crowdfunding kampanja preko platforme donacije.rs, koja traje od 8.marta do 8.aprila. U tom periodu nam je potrebno da prikupimo sredstva kako bismo održale modnu reviju koju planiramo” kaže Tamara i poziva vas skupa sa nama da pomognete ovu humaniranu kampanju putem donacija na sledećem linku.

Etiketa “Somborske Šnajderke” nije sinonim za luksuz, ali je daleko vrednija od svakog luksuznog brenda koji možete da posedujete, a uz pomoć svih nas, to će tek postati.

Intervju: Maja Bunčić

Foto: Shutterstock, Press

Najnovije