
Pomerajući granice i igrajući se sa fizičkim nelagodama, renomirana konceptualna umetnica Marina Abramović vraća se u London sa novom izložbom koju predstavlja Saatchi Yates. Ambiciozna postavka donosi reinterpretaciju dva njena kultna performansa – Blue Period i Red Period – transformisana iz video-formata u seriju od 1.200 pojedinačnih fotografskih kadrova. Poznata po umetničkom izrazu koji istražuje ljudske emocije i granice fizičke izdržljivosti, Abramović ovoga puta dodaje i slojevito istraživanje simboličke moći boja.

U radu Red Period, umetnica je snimljena izbliza, okupana u jednoličnoj crvenoj svetlosti. Njeno lice prelazi kroz niz izraza – od zavodljivog osmeha i geste prsta kojim mami posmatrača, do iscrpljenosti dok čupa kosu i grize sopstveni prst. Crvena ovde nosi bogatu simboliku: energiju, vitalnost, ženstvenost i zavodljivost.
Suprotno tome, u radu Blue Period, Marina Abramović zauzima istu poziciju, ali je ovoga puta obasjana hladnim plavim tonom. Dok u pozadini odjekuje pop pesma, ona nervozno grize nokte, a njen pogled oscilira između odvojenosti i bola. Plavi filter priziva osećaj emotivne hladnoće, ranjivosti i svojevrsne energetske transformacije. Ovi video-radovi, prvobitno deo njene višekanalne instalacije Video Portrait Gallery (1975–2002), već su predstavljeni u velikim institucijama, ali su sada radikalno preobraženi. Nova postavka omogućava publici da doživi radove kadar po kadar, unoseći u performanse novu dimenziju tišine i intenziteta.

Izložba će biti otvorena od 1. oktobra i trajaće samo mesec dana u galeriji Saatchi Yates, a posetiocima će se pružiti i retka prilika da kupe svaki od jedinstvenih kadrova iz serije.
Foto: Profimedia, Saatchi Yates