
Smestena u doba vrtoglavog uspona američke industrije, raskošnih balova i društvenih previranja, serija The Gilded Age oživljava svet kasnog 19. veka kroz prizmu ambicioznih pojedinaca koji su menjali lice nacije – kako u ekonomskom, tako i u društvenom smislu. Iza likova koje gledamo na ekranu često stoje stvarne ličnosti tog vremena – industrijalci, društvene lavice, vizionari, ali i borci za građanska prava.
Iako su imena pojedinih junaka izmenjena, njihove životne priče, ambicije i sukobi direktno su inspirisani biografijama istorijskih figura. U ovom tekstu upoređujemo glavne likove serije sa osobama koje su zaista postojale – a sličnosti su, u nekim slučajevima, zaista neverovatne.
Koje ličnosti su inspirisale likove iz serije The Gilded Age
Alva Vanderbilt

Lik Berthe Russell osmišljen je kao omaž Alvi Vanderbilt – ženi koja je, uprkos tome što je dolazila iz porodice novog novca, uspela da se probije do vrha njujorškog visokog društva. Alva je bila supruga železničkog magnata Williama K. Vanderbilta i poznata po tome što je neumorno radila na društvenom usponu svoje porodice, koristeći raskošne balove i strateška prijateljstva kao oružje. U seriji, Bertha se bori za prihvatanje među starim novcem na gotovo identičan način, pri čemu njen odnos sa gospođom Astor odražava stvarnu društvenu dinamiku između Alve i Caroline Astor.
Jay Gould

Iako bi se moglo pretpostaviti da je George Russell inspirisan suprugom Alve Vanderbilt, njegov lik više duguje Jayu Gouldu – ozloglašenom ali briljantnom finansijskom spekulantu i železničkom tajkunu. Gould se, baš kao i Russell u seriji, suočavao s odbacivanjem od strane tradicionalnog društva, ali je zahvaljujući neizmernom bogatstvu postepeno osvojio pozicije moći. I detalji poput radničkih štrajkova u seriji pažljivo oslikavaju događaje iz Gouldovog života.
Consuelo Vanderbilt

Ćerka Berthe Russell, Gladys, veoma podseća na Consuelo Vanderbilt, kćerku Alve i Williama Vanderbilta. Obema su majke igrale odlučujuću ulogu u planiranju njihovih brakova. Consuelo je bila primorana da se uda za vojvodu od Marlborougha, u braku koji je više ličio na poslovni aranžman nego na romantičnu vezu. U seriji, Gladys se nalazi pred sličnim izazovom, dok joj se nameće aristokratski udvarač koji bi mogao osigurati njen društveni status – ali po cenu lične sreće.
Deveti vojvoda od Marlborougha

Lik vojvode od Buckinghama jasno je inspirisan Charlesom Spencer-Churchillom, devetim vojvodom od Marlborougha, koji se oženio Consuelo Vanderbilt uz pozamašan miraz. Njegove finansijske nevolje bile su javna tajna, a brak sa američkom naslednicom bio je više računica nego romansa. Iako njihova priča u seriji tek počinje, istorijski epilog naslućuje šta bi moglo uslediti.
Caroline Astor

Jedna od najuticajnijih figura njujorškog društva tog vremena, Caroline Astor bila je oličenje starog novca i konzervativnog društvenog ukusa. Njena stvarna netrpeljivost prema porodicama koje su sticale bogatstvo kroz novu industriju pretočena je u odnos sa Berthom Russell, koji serija pažljivo gradi. Gospođa Astor je, zajedno sa Wardom McAllisterom, sastavila listu tzv. „400“, na kojoj su se nalazile samo porodice koje su smatrane društveno prihvatljivim – i na kojoj se, što nije iznenađenje, nisu našla imena poput Goulda i Vanderbilta.
Ward McAllister

Kontroverzna figura društvenog establišmenta, Ward McAllister je bio samozvani arbitar ukusa i ekskluzivnosti. Iako i sam nije poticao iz aristokratije, uspeo je da se nametne kao autoritet zahvaljujući sofisticiranom ponašanju i taktičnom povezivanju sa elitom. U seriji je prikazan sa dozom teatralnosti, koja savršeno odgovara njegovoj istorijskoj ličnosti – bio je čovek koji je znao kako da upravlja dojmovima.
Arabella Huntington

Lik Sylvije Chamberlain nosi sličnosti sa Arabellom Huntington – ženom koja je izgradila bogatstvo i društveni status pod senkom skandala. Obe su bile ljubavnice svojih budućih muževa dok su im prethodne supruge bile još žive, a brakovi su usledili vrlo brzo nakon smrti tih žena. Uprkos bogatstvu, njihova reputacija ih je držala van najviših društvenih krugova.
J.P. Morgan

U kasnijim epizodama serije pojavljuje se i John Pierpont Morgan – jedan od najmoćnijih finansijera u istoriji SAD-a. Njegova sposobnost da restrukturira američku industriju i da uspostavi finansijsku kontrolu nad celokupnim tržištem obeležila je eru poznatu kao Gilded Age.
cOscar Wilde

U seriji se pojavljuje i mladi Oscar Wilde, u trenutku kada je tek započinjao svoju karijeru dramatičara. Njegova ekscentričnost, britki um i teatralna pojava unose dašak evropske dekadencije u priču o američkom društvenom usponu.
Emily Warren Roebling

Jedna od prvih žena-inženjera u istoriji, Emily Warren Roebling je zaslužna za završetak izgradnje Bruklinskog mosta, kada je zbog bolesti svog supruga preuzela vođenje projekta. Njena priča u seriji osvetljava i ulogu žena u velikim infrastrukturnim poduhvatima, što često biva prećutano u istorijskim narativima.
Booker T. Washington

Njegov uticaj na obrazovanje i borbu za prava Afroamerikanaca ogleda se i u prikazu Tuskegee instituta u seriji. Washingtonov pristup obrazovanju, njegov umereni ton u politici, ali i veliki uticaj u realnom životu, prikazani su s poštovanjem i autentičnošću.
Christine Nilsson

Iako se pojavljuje samo u jednoj sceni, švedska operska diva Christine Nilsson predstavlja važan kulturni simbol epohe. Njena muzička izvedba u seriji ima i simboličku vrednost – predstavlja umetnost kao društveni kapital, posebno u rukama onih koji žele da impresioniraju i preotmu moć.
Pročitajte i Downton Abbey se poslednji put vraća na veliko platno
Foto: Profimedia