Harper's Bazaar Srbija

Harper’s BAZAAR Voices: Suzana Berić otkriva mogu li emocije da se kreiraju

Razgovor sa direktorkom Sektora za brend i strategiju i marketing komunikacije kompanije Telekom Srbija.

Haljina RICK OWENS. Nakit privatno vlasništvo 

Rubriku Voices (Glasovi) pokrenuli smo sa željom da nam sagovornici budu ljudi koji imaju jedinstven pogled na svet i koji svojim radom unose promene. Sasvim je logično da u rubrici Glasovi imamo eksperta na temu telekomunikacija. Iza rada Suzane Berić, direktorke Sektora za brend strategiju i marketing komunikacije kompanije Telekom Srbija krije se predanost, disciplina i pragmatičan pristup Telekomu kao lideru u regionu koji ne zaostaje za svetskim kompanijama, u pogledu inovativnosti i želji da se korisnicima pruži najbolje iskustvo na svakom medijumu komunikacije. Međutim, ono što je za gospođu Berić karakteristično jeste želja da se humani aspekt nikada ne potisne i zaboravi.

Bez obzira da li se govori o kadru, filantropskim i društveno angažovanim aktivnostima ili pak ultimativnoj vodilji da komunikaciju dvoje ljudi spaja emocija, ona je istrajna da to objedini sa tehnološkim inovacijama.

Na koji način tržište telekomunikacija evoluira i kako se inovacije u tom segmentu transformišu u krajnji proizvod? Tržište telekomunikacija je izuzetno dinamično. Jedine dve konstante koje uvek mogu da se vežu za našu poslovnu delatnost su promenljivost i ubrzanje. Kada kao motive koji pokreću naše tržište i korisnike imate te dve komponente, i sami proizvodi i servisi moraju da budu fluidniji i fleksibilniji. Korisnička lojalnost je veliki izazov u ovako žestokoj tržišnoj utakmici gde se svi borimo za svakog korisnika. Regulativa tržišne utakmice i evropski put na kome se kao država nalazimo će samo dodatno pomoći korisnicima da kvalitetnije biraju i da ne prihvataju kompromise u vezi sa željenim korisničkim iskustvom. To otvara potencijal za dodatno investiranje u brend kako bi osigurali emotivno povezivanje sa nečim što je po definiciji hladno, a to je tehnologija.

Kakva je dinamika stvaranja marketinškog sadržaja? Dinamika u stvaranju marketinškog sadržaja je garantovana stvar, naročito kada radite u ovako promenljivoj delatnosti kao što su telekomunikacije. Broj i obim kampanja, proizvoda u fokusu, unapređenja servisa i brend poruka koje plasiramo ka ciljnim grupama  javnosti čine svaki dan u sektoru marketinga zanimljivim i neponovljivim. Ideja ne manjka kako in-house tako i kod kreativnih partnera sa kojima radimo na realizaciji marketing aktivnosti. Koliko je lepo raditi vodeći se kreativnim idejama, toliko to zna i da bude izazovno, jer ih treba pretočiti u planirane i izvodljive realizacije, a to nije uvek lako s obzirom na izazove poslovnih modela koji prate te servise.  

Koji su najveći izazovi rada u telekomunikacionoj industriji? Kako vi reagujete na izazove i imate li svoj algoritam za njihovo rešavanje? Najveći izazov je da probudimo emociju kod naših korisnika pošto smo posrednici između čoveka i tehnologije. Parafraziraću jednu poslovicu: “Tehnologija je dobar sluga, ali loš gospodar“ i shvatićete koliko je teško da probudimo željene emotivne veze korisnika sa našim servisima. Aktuelna dešavanja u našem društvu su dodatno senzitizovala ulogu tehnologije i digitalnih proizvoda do nivoa svojevrsnog lova na veštice. U korenu svega je strah od nepoznatog, a naša delatnost je takva da konstantno serviramo inovacije u korisničkom iskustvu, kako na dnevnom tako i na godišnjem nivou. Algoritam za rešavanje izazova je veoma jednostavan ako ne zaboravimo jednu važnu činjenicu, a to je da su iza svake tehnologije ljudi. Ljudi koji imaju empatiju prema korisnicima i koji su spremni da im pomognu u savladavanju svih inovacija koje su napravljene sa ciljem da njihove živote učine kvalitetnijim.

Da li sa uspehom pratimo svetske tendencije iz domena telekomunikacija? Izuzetno smo uspešni, ali naravno da izazovi uvek postoje. Nije lako opravdati određene investicije u tehnologije koje javnost dugo čeka na ovako malom tržištu. To je na primer slučaj sa 5G tehnologijom mobilne mreže gde je osnovni izazov ekonomska isplativost, ali moramo da budemo objektivni i da zaključimo da naša kompanija nimalo ne zaostaje sa uspostavljenim globalnim primerima dobre prakse. Otvorili smo nedavno TS venture fond kojim prepoznajemo startap projekte u koje smo spremni da uložimo finansijska sredstva kako bismo napali svetsko tržište digitalnih proizvoda. Ulažemo i u kreiranje autentičnog sadržaja za TV servise i akviziramo najkvalitetnije programe koje distribuiramo ka našim korisnicima i dalje u zemlje regiona. U sklopu ovog investicionog ciklusa izuzetno smo unapredili našu fiksnu mrežu i optički internet doveli do mnogih domaćinstava i poslovnih korisnika čime smo ih uveli u 21. vek telekomunikacija. Tehnološke inovacije na servisima kao što su eSIM tehnologija, VoLTE i IoT servisi su odavno sastavni deo našeg portfolija usluga i korisnici to unapređenje kvaliteta i te kako osećaju.

Haljina MAX MARA. Nakit privatno vlasništvo 

Koliko je filantropski rad značajan aspekt za MTS? Kada je kompanija toliko uspešna u svom poslovnom polju kao što je to Telekom Srbija, filantropski rad je izuzetno značajan, jer su i očekivanja društva od naše kompanije velika. Strateški smo usmereni na edukaciju, inovacije i tradiciju, i posvećeno negujemo ove vrednosti. Neko ko gleda spolja može da bude zbunjen količinom ktitorstva i filantropskih poduhvata naše kompanije i možda na prvi pogled ne može da uvidi strategiju i kriterijum za takav vid ulaganja. Ali verujte da je naša podrška uvek promišljena kako bi ostvarili najveći i najbolji mogući efekat za društvo.

Kako se pomeraju granice žena na liderskim pozicijama u Srbiji? Da li je korporativni biznis prestao da bude muška teritorija? Srbija je na putu promene u tom smislu da se briše ranija, nepromenljiva rodna segregacija uloga u društvu. To je dobro iz mnogo razloga, ali prevashodno zato što se otvara prostor da kvalitet ispliva na vrh i da više nema više zagarantovanih uloga samo na osnovu ukorenjenih predrasuda. Mi se kao društvo menjamo, a to se oseća i u korporativnim odnosima i pozicijama za donošenje važnih odluka. Trik je u tome da se ne sklizne u favorizaciju jednog ili drugog roda „a priori“, već da se pronađe način da zajedno funkcionišemo u najvažnijim pitanjima.

Po vašem iskustvu, kako ostvariti balans između privatnog i poslovnog? Ključ je u dobroj organizaciji i planiranju. Svakako je rad u kompaniji kao što je Telekom Srbija izazovan po mnogo osnova. Donekle se pojam tradicionalnog shvatanja radnog vremena mora izbrisati iz modusa rada kako bi se odgovorilo na sve tržišne izazove i korisnička očekivanja. Sa druge strane, ne smemo dozvoliti da nemamo privatno vreme i vreme provedeno sa porodicom i prijateljima, i da ga stavljamo u drugi plan zbog posla. Najvažnije je imati balans, a mislim da nam tehnologija i servisi koje telekomunikacioni operateri nude omogućavaju baš to – da se bolje organizujemo za sve što nam je važno.

Kako se suočavate sa greškama? Da li je ispravno zazirati od njh ili su one u stvari način učenja i nove edukacije? Greške su sastavni deo života i one čine da budemo bolji ako ih dobro analiziramo i hladne glave donesemo zaključke da se ne ponove. Idealno bi bilo kada bi mogli da učimo na tuđim greškama ali priroda čoveka je takva da dok se ne opečete – ne verujete. Baš kao i deca. Nepoznat teren ne bi trebalo da nas spreči da nešto pokušamo i osmelimo se na nove izazove. Ako je teren ipak toliko izazovan, važno je pronaći saveznika koji će nam pomoći da kroz novo i nepoznato prođemo zajedno. Naknadnom analizom sa ljudima kojima verujem uvek dođem do objektivnog suda o grešci, ako nam se ona desila, ali ne bežim od rizika jer je to sastavna komponenta svakog uspeha.

Sako ZADIG & VOLTAIRE. Pantalone MAX MARA. Sandalete AMINA MUADDI. Nakit privatno vlasništvo 

Šta biste izdvojili kao najveći karijerni uspeh i poduhvat? Da li imate zacrtane ciljeve kojima stremite ili se oni samostalno pojavljuju kao rezultat dinamike na tržištu? Zvučaće kao floskula ali je stvarno teško izdvojiti jednu stvar koju bih smatrala najvećim uspehom. Mislim da je dobro da čovek sebe motiviše na takav način da uvek veruje da njegov najbolji rad i delo tek predstoje. Da se ne osvrće previše na prošlost i na ono što je urađeno. Od zacrtanih ciljeva koje bih preporučila i drugim stručnjacima iz oblasti marketinga je potreba da se konstantno uči. Naš svet se menja neverovatnom brzinom i količine informacija koje svakodnevno dobijamo odavno su u eksponencijalnom rastu. To otvara čitavu sferu novih zanimanja, ekspertize i biznis modela za kompanije, pa je i plasiranje na tržište nečeg tako fluidnog sve izazovnije. Dinamika tržišta nas primorava da stalno evoluiramo, da unapređujemo svoja znanja i veštine, jer u suprotnom ostajemo zarobljeni u prošlosti i biznis modelima koji su odavno završili svoje cikluse rasta.

Da li na radnom mestu postoji intuicija? Tačnije, da li reagujete intuitivno u određenim aspektima rada, uprkos analitičkim istraživanjima? Čuveni soft skills parametri su i te kako važni u mom poslu. Za određene odluke nekada je taj “osećaj iz stomaka” čak i važniji od svih hladnih glava koje su promislile nad problemom. Analitika je važna i mi kao kompanija pridajemo veliki značaj istraživanju korisnika i korisničkih trendova. Nekada je za donošenje pravovremene odluke koja će na tržištu napraviti razliku neophodno da čovek reaguje intuitivno, jer je baš to ono što će doneti prevagu. Odluke ne može da donese excel ili bilo koji drugi program kojim „vrtite“ podatke koju su vam servirani. Za iskorak u odnosu sa ljudima potrebna je odluka živog čoveka i to je ono što ovaj posao čini jedinstvenim.  

Da li su emocija i interakcija ultimativni ciljevi u vašem poslu koji je usmeren na ljude i povezivanje s ljudima? To su osnovni postulati i strateški postavljeni ciljevi organizacione celine koju vodim. Bez uspostavljanja veza sa ljudima, kako racionalnih tako i emotivnih, sve naše aktivnosti će proći nezapaženo. Svima na tržištu želja je da korisnike pokrenemo na akciju ka željenoj kampanji i proizvodu, ali je sve veći izazov to da našu komunikaciju korisnik ne shvati „zdravo za gotovo“. Kada imate toliko toga da kažete, kao što to naša kompanija ima, vi sami sebi kreirate izazov da se vaša komunikacija podrazumeva. To je izuzetno izazovna pozicija za svaki brend. U današnje vreme „cancel kulture“ lako možete da skliznete na korisničkoj lestvici važnosti na samo dno, i da se odatle više nikada ne vratite na vrh. Zbog toga su nam feedback korisnika i njihovo iskustvo dragoceni saveznici u radu.  

Team credits: 

Fotografije: VLADIMIR ILIĆ

Razgovarao i stajling: MARKO MRKAJA

Šminka: ANA KOVAČEVIĆ 

Najnovije