Aksesoari na tašnama: Zašto smo opsednuti?

Tihi luksuz je prošlost, a trend „više je više” je na snazi

Ukoliko provedete dosta vremena na društvenim mrežama, verovatno ćete naići na kreatora sadržaja čije su torbe ukrašene gomilom aksesoara za tašne ili nekoga ko vas uči kako da personalizujete svoje stare patike na neke nove načine uz pomoć perli, zakrpa i pertli. Dobrodošli u eru zvanu chaotic customisation. To je fraza koju je smislila kompanija za predviđanje trendova WGSN, a koja predstavlja rezultat ponašanja potrošača generacije Z, koji aktivno pronalaze nove načine da personalizuju svoje stvari.

Na TikToku, Traackr platforma za praćenje društvenih medija zabeležila je povećanje od 438 odsto više pominjanja termina bag charms u 2024. u odnosu na godinu ranije. Takođe je navedeno da je 339 odsto više kreatora sadržaja pričalo na temu aksesoara za torbe milionima svojih pratilaca, od video-snimaka njihovog raspakivanja do videa sa konkretnim uputstvima kako nešto uraditi.

„Primetila sam veliki porast interesovanja potrošača za moje ukrase još u martu 2024. godine i ono od tada ne jenjava”, kaže Sandra Williargo, osnivač kompanije KIKYO. Ovaj nezavisni brend je veoma popularan među kupcima generacije Z, od kojih se mnogi utrkuju kako bi ugrabili ručno rađenu torbu Williargove i modne dodatke za cipele. Ona se priseća da je prvi put primetila tu promenu kada je otvorila jednu od svojih pop-up prodavnica, a ograničena serija modnih ukrasa za torbe se prodavala relativno brže od njenih nekada voljenih ogrlica i minđuša, koje su bile na raspolaganju sve do kraja pop-up maloprodajnog koncepta radnje. „Kupci i dalje stalno pišu, sa pitanjem da li bismo obnovili naše aksesoare za torbe”, smeje se ona.

Stilski haos

Trend stilskog haosa je takođe omogućio mnogima da se uključe u proces kreiranja sopstvenih ukrasa i specifičnih modnih dodataka. Određeni nivo demokratije je prisutan u okviru ovog uradi sam pokreta, imajući u vidu da vam nisu potrebni skupi materijali, niti umetnost šivenja kako biste otpočeli sa pravljenjem stvari. Sve što vam je potrebno su šaka perlica i mnogo kreativnosti.

„Volim da personalizujem svoje stvari jer je to moćan vid sopstvenog izražavanja i odličan povod za početak razgovora”, kaže Connie Wi, kreatorka sadržaja iz Los Anđelesa. Od kraja 2023. godine, Wi je više puta bila viralna na TikToku zahvaljujući svojim tutorijalima na temu kako personalizovati patike, i to najčešće uz upotrebu čipkastih trakica, niza bisera, pa čak i prave magije.

„U ovom brzom digitalnom dobu, to je smislen način da usporim i udahnem novi život komadima koji se već nalaze u mojoj garderobi.” Wi se priseća da je oduvek bila obožavalac koncepta uradi sam. Njen feed predstavlja zbirku vodiča o tome kako njena zajednica od preko dvadeset hiljada pratilaca takođe može da rekreira njen nail art manikir, gomilu nakita i pristupi na njen način personalizaciji crnih Adidas Samba patika.

„Karantin iz 2020. me je motivisao da zaronim dublje u uradi sam univerzum”, kaže ona. „Nemajući šta da radim, okrenula sam se zanatskoj izradi kao načinu da povećam nivo serotonina. Pravila sam aksesoare za torbe, ukrase za cipele i press-on nokte i dokumentovala svoje uradi sam projekte na TikToku.”

Wi se takođe pridružila i singapurska kreatorka modnog sadržaja Savina Chow. Ukoliko ste bar neko vreme pratili Chow-in sadržaj, znali biste da je ona obožavateljka ukrasa za torbe. Ova singapurska kreatorka pokazala je različite načine da uz svoj autfit uklopi aksesoare za torbe. Pa ipak, za razliku od Wi, čiji se stil veoma dopada mlađoj generaciji, zbog njene sklonosti ka preslatkim motivima i pastelnim bojama, Chow je pronašla način da predstavi trend haotične personalizacije publici koju čine nešto stariji pratioci.

Ovo sam ja

„Po mom mišljenju, ovaj trend nije usmeren samo na generaciju Z”, odgovara Chow na pitanje da li smatra da je stilski haos trend koji nesvesno izostavlja određeni deo populacije zbog njihovih godina. „Smatram da zato što komuniciram sa svojim sledbenicima i razumem njihovu starosnu grupu i profil, znam da traže od mene da tumačim ove trendove na način koji njima odgovara.”

I ona radi upravo to. Trend Chowove često izgleda uglađenije i uzvišenije: manje perli i pastela, a više luksuzne kože i bogatijih, dubljih tonova. Na njenom feedu na društvenim mrežama, Chow se može videti kako nosi svoje Birkin torbe sa čitavom armijom aksesoara za torbe, privezaka za ključeve i nalepnica.

Premda je to sada aktuelni trend, činjenica je da nije nov. Od pamtiveka su ljudi težili tome da ostave svoj pečat, da kažu „ja sam ovde, ovo sam ja”. Stari Rimljani su obeležavali svoja imena na unutrašnjoj strani grnčarije koju su pravili, dok su ljudi u srednjem veku svoje poklone drugima često personalizovali kao znak bogatstva i izobilja.

Prešli smo put od personalizacije naših noktiju i privezaka za mobilni do personalizacije naših slušalica i pertli za patike. Zapravo, cela ta pompa oko aksesoara za torbe je i nastala nakon smrti Jane Birkin, čija je istoimena Hermès torba prva dovela do pokreta „Birkin-fying your bag”, koji je podstakao ljude da nakače svaki mogući modni dodatak na svoje birkinke.

„Oduvek smo težili novim načinima za personalizovanje stvari kao vidu dočaravanja sopstvenog identiteta i izražavanja ličnosti”, razmišlja Chow. „U vreme kada smo išli u školu to su bile sveske, a nakon toga smo laptop ukrašavali nalepnicama, i još uvek to radimo. Jedina stvar koja je nova u vezi s tim je to što su sada u pitanju ukrasi za torbe, ali već sutra bi to mogao biti potpuno drugi medij. Namera je i dalje konstantna.”

Chow takođe ističe dobru poentu: ovo nije trend koji je podstaknut određenim izgledom ili predmetom. Umesto toga, radi se o procesu koji čini da ovaj trend odjekne kod mnogo više ljudi. Trend leopard šara se može dopasti samo nekolicini, međutim sa haotičnom personalizacijom on ima širi domet zbog načina na koji može da izgleda toliko drugačije i jedinstveno na osnovu toga ko ga nosi.

Postoji radosna priroda i neobuzdana kreativnost koja čini ovakav vid personalizacije uzbudljivim za posmatranje, dok on evoluira od osobe do osobe. Verovatno je da neće ni posustati. Pred nama, u sezoni proleće-leto 2025, stilski haos je već pokazao svoje efekte. Aksesoari za torbe su pun pogodak što se tiče modnih kuća Fendi i Stella McCartney, međutim zašto se zaustaviti tu, kada Simone Rocha predstavlja svetlucave crocsice ukrašene stotinama kristala, kada imamo nalepnice preko Coach torbi i ukrasima natrpane Miu Miu kaiševe.

Tihi luksuz je prošlost, a trend „više je više” je na snazi. „Mogu komotno da kažem da naša zaljubljenost u ovaj trend, nas pripadnika generacije Z, zapravo predstavlja direktan generacijski odgovor na bež minimalizam milenijalaca”, kaže Wi. „Znamo da je generacija Z jasna i glasna po pitanju izazova tihog luksuza i minimalizma, tako da nije iznenađenje što smo odlučili da prihvatimo upravo suprotno: potpuni maksimalizam.”

Chow se slaže sa Wi i u prilog tome dodaje da je „u suštini naše ljudske prirode da želimo da se izrazimo”. Kada govori o njegovoj izdržljivosti, ona ističe da će za razliku od drugih trendova koji uključuju promenu poruba ili nove boje sezone, sam čin personalizacije nastaviti da preovladava tokom vremena.

„Verovatno će biti drugačije u nekom sledećem ciklusu”, kaže Chow. „Možda bi sledeći put to moglo biti personalizovanje vaših bočica parfema ili nečeg drugog, međutim svaka generacija će uvek imati svoju interpretaciju čina personalizacije. To je ono što ovaj trend čini toliko pristupačnim u ovom momentu – zakoračujete u nešto epohalno, istovremeno prikazujući svetu ko ste vi zapravo.”

Foto: Profimedia

Tekst: Aaron Kok

Najnovije

Politika kolačića
Harper's Bazaar Srbija logo

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.