Harper's Bazaar Srbija

Kako je Dior Saddle dobila status kultne torbe

Isprepletene priče o usponu, padu i ponovnom sjaju malog, ali moćnog simbola Diora

Bez obzira na to da li uživate u jahačkim aktivnostima ili ne, sigurni smo da biste u Dior Saddle torbi i te kako uživali. Ovaj prefinjeni model tašne je plod mašte bivšeg kreativnog direktora Diora, Johna Galliana. Njegov smanjeni oblik, koji podseća na sedlo i šarmantni privezak u obliku uzda “D”, predstavljaju “počast eleganciji jahačkog sveta”. Ipak, valja napomenuti da nije baš pogodan za jahanje.

Saddle je prvi put zabljesnuo 1999. godine na Diorovoj reviji za proleće/leto 2000, prebačen preko ramena modela obučenih u provokativne mini haljine, kratke pantalone sa kopčom u obliku sedla i seksi farmerke. A kad već pominjemo provokaciju, neki sugerišu da je Saddle torba (barem delimično) inspirisana Helmut Newtonovom fotografijom iz 1976. godine pod nazivom ‘Saddle I, Pariz’. Na njoj je prikazana manekenka u pozi trkačkog konja, sa sedlom na leđima, obučena u jahačke pantalone, čizme, i push-up grudnjak. Iako ovu teoriju nikada nije potvrdio Dior, kuća se nikada nije stidela seksi konotacija Saddle torbe (samo treba pogledati Nick Knightovu reklamnu kampanju iz 2000. godine, sa dva modela strasno isprepletena, kao dokaz).

Ali da se vratimo na torbu, posebno na njeno uvođenje u “Dvoranu slavnih It torbi” početkom 2000-ih. Naravno, Galliano je znao kako da stvori objekte želje, ali niko nije izazvao toliku kupovnu groznicu kao Carrie Bradshaw. Nedugo nakon lansiranja, Dior Saddle se pojavio u petoj epizodi treće sezone serije Seks i grad, kao sredstvo kojim je Carrie prenosila svoje zabranjene cigarete na drugom sastanku sa protivnikom pušenja, Aidanom. Spomenuta Saddle torba, u verziji sa štampanim motivima jahača u roze, beloj i zlatnoj boji, sada je skoro nemoguće nabaviti – očekivano, zar ne?

Saddle torba je svoj status It torbe čvrsto učvrstila, što se odrazilo i u prodaji Dior aksesoara 2001. godine; WWD je izvestio da su potražnje porasle za čak 60 procenata. Do 2003. godine, Saddle je bio na vrhuncu popularnosti. Nosile su ga poznate ličnosti koje su definsale It torbu tog vremena, posebno Paris Hilton, koja je bila viđena sa jednom u beloj koži i drugom u indigo-toniranim farmerkama. Galliano je torbu ponovno zamislio u različitim, visoko kolekcionarskim verzijama, uključujući leopardove šare, ikonični Oblique uzorak kuće, i (sada izuzetno retku) štampanu Christian Dior Daily novinsku štampu – popularizovanu kada je pomenuta gospođica Bradshaw nosila u obliku haljine, u predposlednjoj epizodi treće sezone Seks i grada.

Ako je It torba definisana svojim apelom za duh vremena, na kraju joj je sudbina da bude povučena u svoju vrećicu za prašinu, a Saddle nije bila izuzetak. Bila je primetno odsutna sa Diorove revije za proleće/leto 2007. godine, koja je predstavila prigušenu kolekciju suknji i diskretnih, damske torbi. Ekonomija je bila u opadanju, a sa njom i logomanija u kojoj je Saddle procvetao.

Ako je nešto sigurno, to je da je moda ćudljiva ljubavnica i da Beyonce može sve. 2014. godine, pevačica je naznačila povratak Dior Saddle-a kada je fotografisana sa jednim od Gallianovih originalnih dizajna. Dve godine kasnije, korejska pop zvezda CL je sledila primer, ponosno držeći Dior Saddle sa štampanim ‘Adiorable’ dizajnom, na Instagramu. Y2K je bio tu. Obožavaoci Saddle-a su navalili na eBay, Vestiaire Collective i slične platforme da bi kupili svoje arhivske komade, a cene su skočile. Oni koji su bili dovoljno dosetljivi da kupe vintidž Saddle torbu između 2007. i 2014. godine napravili su veoma pametnu investiciju.

Sadašnja kreativna direktorka Diora, Maria Grazia Chiuri, nije mogla ignorisati neočekivanu renesansu Saddle-a i, u februaru 2018. godine, na jesen/zima reviji, ponovo je predstavila ikoničnu torbu sa perlama, denimom u patchwork-u, osveženim Oblique printom, i zrnatom kožom – uz praktičan dodatak preklopnog kaiša i sa nešto većim proporcijama da bi mogao da stane i pametni telefon. Prema Lystovom izveštaju iz 2018. godine, kupci su počeli da traže prethodno korišćene Saddle torbe iz Gallianove ere čim je revija počela da se prikazuje, mesecima pre zvaničnog izlaska reizdatih torbi.

Ako apetiti već nisu bili dovoljno zagolicani, Dior je pokrenuo kampanju na društvenim mrežama, za koju je 100 modnih insajdera objavilo postove o #DiorSaddle na Instagramu. U roku od 48 sati, pretrage za ovim stilom su naglo skočile za neverovatnih 957 procenata. Nikada ne potcenjujte moć nostalgije za 2000-ima.

Možda ima status It torbe 2000. i trending hešteg u svojoj istoriji, ali Dior Saddle ima više od apela za duh vremena, posebno nečega što se odnosi na njegovu besprekornu izradu. Ove godine, za cruise kolekciju, Dior je ponovo izmislio torbu, ovog puta pozivajući andaluzijske zanatlije u pomoć.

Od ikone 2000-ih preko zaboravljenog favorita do modnog feniksa, Dior Saddle je prošao kroz pravu avanturu – doslovno. Dok se sada čvrsto držimo uzde, nema boljeg vremena da pretražimo najbolje Dior Saddle torbe iz Gallianove ere i moderne ere širom interneta.

Foto: Profimedia

Najnovije