
Najnovija dizajnerska kolekcija brenda H&M vodi nas u Varšavu. MAGDA BUTRYM definisala je modni narativ koji spaja tradiciju rodne Poljske i modernizam. Dizajnerka je s punim pravom ponosna na činjenicu da kvalitetna moda dolazi iz grada koji se ne karakteriše kao modna metropola.
Švedski brend H&M ušao je u modnu istoriju time što je pre dve decenije uspeo da spoji dizajnersku estetiku i predstavi je u okviru unikatnih kaspula-kolekcija. Demokratizacija je švedsko geslo i s lakoćom se oslikava na svet mode. U tom pogledu modni brend je zauzeo jedinstveno mesto u svetu mode, kao inkubator ideja dizajnera koji svoj etos prepliću sa infrastukturom brenda. Ovog proleća, kolekcija je u punom cvatu i to zahvaljujući radu poljske dizajnerke Magde Butrym. Njen rad je postao poseban jer obuhvata nasleđa rodne Poljske, na savremen način interpretiran. Ona je prva dizajnerka sa slovenskih područja koja je ušla u ligu svetskih brendova koji su sa kućom H&M sarađivali.
Želela sam tradiciju da postavim u moderan kontekst, tako da je moj prioritet postala saradnja sa lokalnim zanatlijama, koji svakom komadu daju dušu i autentičnost
– MAGDA BUTRYM
Kako je izgledao vaš put u modnoj edukaciji i kako ste svoja saznanja pretočili u izradu odeće?
Magda Butrym: Moj modni put je bio sve samo ne tradicionalan. Planirala sam da studiram medicinu, ali je moja majka u meni spoznala nešto što sama nisam videla – oko za lepotu i instinkt za dizajn. Ohrabrila me je da sledim taj put, iako u tom trenutku u Poljskoj nije postojala škola za modni dizajn ili modna industrija od koje bih mogla da učim. Upravo je taj izazov za mene postao najveća prednost. Time što sam bila samonaučena značilo je da mogu samostalno da razvijem svoj kreativni koncept, oslobođena od stega konvencija. Dobila sam slobodu da eksperimentišem, da pomeram granice i da na kraju krajeva razvijem modni jezik koji je isključivo moj.

Što se proizvodnje tiče, znala sam da moj brend mora da bude ukorenjen u nasleđe zemlje iz koje potičem. Poljska ima bogatu istoriju ručne i zanatske izrade, od tkanja na razboju do pletenja. Ove tehnike nisu samo veštine, to su priče koje se prenose generacijama. Za mene moda nije ono što nosiš, nego emocija koja se pravi kada se odeća nosi. Time što su zanatsko nasleđe i moderan dizajn spojeni, stvaram odevne komade koji su vanvremenski i jedinstveni.
Koliko je Poljska važna za vaš proces dizajniranja i izrade?
Magda Butrym: Od neverovatnog je značaja. To je moj dom, moje nasleđe. Moj studio je stacioniran u Varšavi i posvećena sam angažovanju lokalnih talenata iz cele zemlje. Neverovatan broj ljudi, od onih koji se bave izradom šablona, pa do onih koji se bave zanataskom izradom, locirani su u Poljskoj. Slovenski duh je u svemu što radimo, a sa ovom kolekcijom posebno smo želeli da uhvatimo etos onog što smo mi.
Male ideje kao što su vezivanje marama oko glave, suptilni su nagoveštaji tog slovenskog duha i tradicije. Ujedno je i vrlo šik nositi svilenu maramu oko glave i uklopiti je sa crnim vunenim džemperom. Mislila sam na moju baku, koja je imala običaj da je nosi sa kaputom. Takođe, bilo mi je važno da H&M tim dođe u Poljsku, kako bismo napravili vizuale za kolekciju. Oni takođe oslikavaju slovenski duh – svetlost, boje neba, sivilo. Ove stvari se ne mogu odglumiti. Takođe smo angažovali modele iz moje zemlje, a čak su određene reči ispisane po odevnim komadima iz kolekcije. Mislim da je ovo značajan trenutak za poljsku zajednicu, kako u Poljskoj, tako i širom sveta.

Brend ste osnovali 2014. godine. Da li zapažate njegovu evoluciju, koji aspekti su ostali isti, a koji su se promenili s vremenom?
Magda Butrym: Zanimljivo da me baš to pitate pošto sam za razvijanje ove kolekcije morala da se osvrnem unazad, na razvoj i evoluciju brenda. Neko sam ko je uvek nezadovoljan i sama sebi najstroži kritičar, međutim H&M tim je bio ljubazan da mi pošalje prezentaciju o tome šta misle zbog čega je moj brend interesantan, sa slikama i trenucima iz istorije brenda.
Divan je osećaj pregledati stvari koje sam uradila, na mnoge sam zaboravila, tako da sam bila iznenađena i srećna. Prvih sedam godina sam bila sa samo jednom saradnicom i radile smo zajedno apsolutno na svemu – od haljina, do sakoa, odela i pletenine. Prisećanje mi je bilo emotivno, ne znam kako smo to uradile. Uspela sam da vidim sve niti i kodove brenda. Ova kolekcija je proslava svega što smo uradili u prethodnih deset godina – posvećenost ženstvenosti je svakako tu kao element, kao i motiv ruže.

Koji su to odevni komadi po kojima je vaš brend prepoznatljiv i koje ste želeli da uključite u kolekciju sa brendom „H&M”?
Magda Butrym: Sa svakim komadom, od formi, palete boja i printova, želela sam da se odmah asocira na moj brend. Bilo da je to kapa, kaput ili haljina, želela sam da prenesem esenciju brenda, Magda Butrym sveta, i da sa kupovinom određenog komada osete da su deo našeg sveta. Lajtmotiv je cvet, posebno ruža. Ona je za mene vrlo lična i ima posebno mesto u mom životu, pa je samim tim i vezana za istoriju brenda. Ruža je ujedno smela i delikatna, stvara osećaj zaštite, jer je formirana od velikog broja latica. Upravo te atribute dajem ženi kao fokusu svakog odevnog komada – lepota, ali ujedno i snaga. Prolazimo kroz toliko toga i uvek moramo da nađemo način da se zaštitimo. Iako imamo gornje delove sa konstrukcijom cveta, poruka odeće jeste da možemo da cvetamo iznutra.
Zaljubljena sam u kožni kaput tamnocrvene boje i želela sam po svaku cenu da ovaj komad prenesem H&M kupcima. Naši klijenti žive u našim kožnim mantilima i za naš brend je ovaj komad istinski važan. Haljinama je posvećena pažnja, istinski sam razmišljala o ključnim komadima koje volim, koje moj tim voli. Mini-haljina sa cvetnim aplikacijama svakako je jedan od njih, kao i duga srebrna haljina napravljena od pletenine. Kada pomisle na moj brend, crven i ružičasta su jedne od prvih asocijacija, pa je samim tim bilo neophodno da budu uključene u kolekciju. Svaki komad treba da cveta pred očima osobe koja ga nosi.

Kako merite uspeh vašeg brenda? Kakav je osećaj da budete deo „H&M” dizajnerske kolekcije?
Magda Butrym: Saradnja sa brendom H&M bila je velika čast. Dolazim iz dela Evrope u kom luksuzni brendovi nisu česta pojava, pa je ovo bio zaista važan trenutak. Ne postoji mnogo brendova iz ovog dela Evrope koji to rade na globalnim razmerama – naši rivali su francuske i britanske modne kuće. Činjenica da nas je H&M percipirao kao važnog, daje potvrdu o našem radu i stvaranju. Sećam se da sam bila nestrpljiva da znam ko je naredni dizajner koji će raditi dizajnersku kolekciju, neke od njih sam I kupovala, a nisam imala predstavu da će to jednog dana biti mali brend iz Poljske. Ponosna sam, ne samo zbog sebe, nego zbog svih dizajnera koji ne dolaze iz Pariza, Njujorka, Londona ili Milana. Nadam se da je ovo ljudima dokaz da uspeh ne stiže jednom linijom. Odakle god da dolazite, vrata su otvorena. Možete izgraditi nešto izvanredno, bez obzira odakle ste. Za mene je to veoma jaka poruka.
ANN-SOFIE JOHANSSON
Cela priča počela je sa Karlom Lagerfeldom, prvim dizajnerom koji je imao kolekciju za „H&M”. Koliko ih je do sada bilo i zbog čega su značajne za modnu industriju?
Ann-Sofie Johansson: Nedavno smo proslavili dvadeset godina dizajnerskih kolaboracija. Bilo ih je zaista fenomenalnih, od Karlove koja se desila 2004. godine, pa do Margiele, Comme des Garçons, Donatelle Versace. Lista se niže. U prethodnih nekoliko meseci razmišljala sam o istoriji svih saradnji koje smo imali, delom jer smo osmislili i projekat kojim smo oživeli neke od najupečatljivijih komada. Želimo da nastavimo da stvaramo ove trenutke u okviru modne industrije i da promovišemo talenat u svakom obliku. Naši kupci vole ovaj model, daje im toliko entuzijazma, što je znak da ljudi istinski vole dobar dizajn.

Kada vam ste došli na ideju da pozovete Magdu Butrym da bude gostujući dizajner?
Ann-Sofie Johansson: Magda je neko čiji sam rad pratila dugi niz godina. Kada god angažujemo modnog dizajnera, želimo da, on ili ona, ima vrlo jasnu estetiku i da je DNK brenda jasno vidljiv. To je svakako slučaj sa Magdom, njen rad je izražavanje opozita, kombinacije snage i nežnosti, sa uvek prisutnom poetičnom crtom. Njen rad je nešto što do sada nismo imali prilike da predstavimo, a to je ponosan, romantičan slovenski duh. Ona je prva Poljakinja sa kojom smo ostvarili saradnju ovog tipa i izuzetno smo ponosni što je promovišemo. Uvek je lepo raditi sa ženskim dizajnerima, pogotovo sa onima koji imaju naglašenu percepciju kako ženska pojava treba da izgleda i šalju poruke o nežnosti i romantici. Po ovome, smatram da je Magda nova ikona u svetu mode.

Kako se ova kolaboracija razvijala?
Ann-Sofie Johansson: Sa svakom kolekcijom ovog tipa želimo da istinski uhvatimo esenciju svakog dizajnera sa kojim radimo, te da predstavimo ključne komade koji prikazuju etos brenda ili kreatora. Magda je nedavno proslavila deset godina svog brenda i ova kolekcija je na neki način siže decenije njenog rada i elemenata zbog kojih je ostvarila uspeh. Amblemi kao što je ruža, centralna je za razvoj kolekcije. Ona se pojavljuje u vidu nakita, ali i kao print halljina i kao trodimenzio nalne aplikacije na bodijima. Odabir ovih komada, po kojima je Magdin rad upečatljiv, predstavlja suštinu celog projekta.
Koji detalji su za vas bili nezaobilazni da bi se duh poljske dizajnerke preneo na kapsula-kolekciju?
Ann-Sofie Johansson: Sa Magdom uvek postoji određena edgy crta koja definiše njen pristup dizajniranju. Odabir materijala, kao i pažnja na detalje dali su život ovoj kolekciji. Magda ima istinsku veštinu da određene elemente, kao što je motiv ruže, interpretira na načine koji su nesvakidašnji. Ima izuzetno vešte ljude u svom timu i odličan su primer poljske veštine izrade. To ćete videti na haljinama koje su sačinjene od cvetnih aplikacija, koje čine da haljina deluje kao da cveta. Obožavam što koristi nasleđe kao sastavni deo svog modnog vokabulara.

Koji su vaši omiljeni komadi iz kolekcije?
Ann-Sofie Johansson: Svaki komad koji predstavlja Magdinu interpretaciju cveta za mene je omiljeni. Odlična je da predstavi nežnost cveta, ali isto tako da ga učini snažnim, kao amblem koji štiti ženu koja ga nosi. Upravo ta ravnoteža odlikuje njen rad i čini ga posebnim. Poput Magde, oduševljena sam kožnim mantilom. Rad na kroju je izvanredan. Kombinacija boja me oduševljava – crvena i ružičasta, bela i crna. Sve je vrlo promišljeno i vrlo Magda.
KOLEKCIJA MAGDE BUTRYM ĆE BITI DOSTUPNA 24. APRILA NA SAJTU H&M I U SC GALERIJA
Razgovarao: Marko Mrkaja
Foto: Courtesy of H&M