
Svaki istinski ljubitelj hrane zna da je leto sezona u kojoj se uživa u račićima, školjkama i ribi. Ipak, u poslednje vreme, deluje kao da se plodovi mora ne nalaze samo na tanjirima — već i na odeći. Ako ste u poslednje vreme boravili na društvenim mrežama, gotovo je nemoguće da niste primetili najezdu sardina iz konzerve i jastoga na komadima garderobe.
Mnogi brendovi, kako mode tako i dizajna enterijera, sve više u ponudi imaju proizvode sa “ribljim” dezenom – konzervama sardini, jastozima i šarama koje podsećaju na čitav okeanski svet. Jedan od njih je i Lisa Says Gah, američka indi marka, koja je lansirala ovog meseca svoju letnju kolekciju pod nazivom “Caviar Dreams”, a koja uključuje ručno crtane ilustracije tanjira sa škampima, ostrigama i, naravno, kavijarom.

Ipak, izgleda da je najdalje u ovom morskom ludilu otišao razigrani brend iz Los Anđelesa — Staud. Njihova Pre-Fall 2025 kolekcija prepuna je nautičkih detalja, od torbi u obliku ribe, do mrežastih pantalona. Posebnu pažnju privukle su njihove “Staudine” torbe sa motivima sardina, kao i haljine sa istom tematikom — koje su već osvojile srca fashion devojaka na mrežama,.
Ovaj trend postavlja pitanje: kada je moda postala toliko “fishy”?

Tradicionalno, autohtoni umetnici u arktičkom regionu vekovima koriste riblju kožu za izradu odeće i aksesoara. A što se tiče samih motiva — modna industrija povremeno zalazi u morske vode. Još 1937. godine, Elsa Schiaparelli je sarađivala sa Salvadorom Dalijem na kultnoj “haljini sa jastogom” (koju je Daniel Roseberry referirao u kolekciji Schiaparelli Spring 2024).
„Mislim da su naši kupci privučeni smešnim, luckastim aspektima ovog trenda,“ kaže Grace Connaughton, urednica modnog sadržaja u brendu Larroudé. Ova obućarska kuća prodaje više modela sa motivima voća i jastoga. „Mislili smo da je to zabavan način da se dizajnira cipela. Moda ne treba da se shvata previše ozbiljno”.


U vreme kada su cene namirnica u porastu, hrana je postala simbol statusa i luksuza. Sve više brendova koristi je kao inspiraciju u dizajnu i kampanjama. Tako je On u svojoj futurističkoj kampanji “Zone Dreamers” prikazao Zendayu kako pozira naslonjena na džinovsku kesu sa natpisom “Cereal”. U beauty industriji, nazivi inspirisani hranom postali su standard — od “glazed donut” noktiju do “latte” nijansi šminke.
Iako se u medijima često priča o “smrti mikrotrenda”, teško je proceniti da li će neki estetski pravac zaista trajati ili ostati samo prolazni hir. Ipak, povratak “pescatarian-chic” estetike u vidu sardina i školjki u dizajnu, pred početak leta, mogao bi biti znak da ovaj morski pravac ima i dublji potencijal za ostanak.
Foto: Profimedia, Instagram Promo