Harper's Bazaar Srbija

Šta torba koju nosite na ramenu ima zajedničko sa parfemom koji ste naneli na potiljak?

Odaćemo vam malu tajnu.

Ima nečeg neopisivo primamljivog u mirisu kože. Topli, baršunasti miris netaknute unutrašnjosti nove torbe; travnata, kestenjasta aroma starog poveza knjige; oštri miris istrošenog sedla. Koža ima aromatičnu draž umamija, ali pored toga nudi i nagoveštaj… Čega to? Seksa? Opasnosti? Novca?

HERMES VIOLETTE VOLYNKA EAU DE TOILETTE, HERMES.COM; D.S. & DURGA LEATHERIZE EAU DE PARFUM, DSANDDURGA.COM; HERMES TORBA, HERMES.COM

Premda je destilacija mirisa prave kože moguća – parfimer Louis Jacques Cavallier-Belletrud je to postigao, kombinacijom prave doze ekstrakta kože sa malinom i osmantusom u majstorskom Mille Feux – praktično sve kožne note u parfimerstvu su kreirane od drugih sastojaka. Smole dobijene od žbunja stiraksa i labdanuma, katrana breze i kleke, eteričnih ulja kasije i večnog cveta, a da ne pominjemo čitavu azbučnu mešavinu sintetičkih molekula, sve se mogu koristiti za kreiranje svojevrsnog trik efekta, dočaravajući utisak kože bez upotrebe samog materijala. Međutim, ono možda najzanimljivije je zašto uopšte želimo da mirišemo tako.

Koža i parfimerstvo su istorijski isprepleteni. Savremena umetnost kreiranja finih mirisa potiče iz srednjovekovnog kožarskog zanata, kada su dragocena eterična ulja i biljni ekstrakti korišćeni kako bi se, takoreći, ublažio miris kože. Koža je mirisala različito u zavisnosti od porekla: ruska koža je bila prepoznatljiva zbog upotrebe brezovog katrana koji se pokazao kao otporan na vremenske uslove. Španska koža, ili peau d’Espagne, odisala je mirisom mediteranskih šuma i cvetova narandže u kojima su kože bile natopljene. Grasse, sada poznat kao francuska prestonica parfimerije, prvobitno je bio kožarski grad; njegova čuvena polja ruže i jasmina duguju svoje postojanje potražnji za mirisnom kožom koju je podstakla francuska kraljica (i influenserka stare škole) Catherine de Medici, koja je stigla na dvor 1533. godine upravo mašući namirisanim rukavicama ispod svojih nežnih italijanskih nozdrva. Međutim, do 1781. godine, kada je George III naredio Jamesu Creedu da kreira mešavinu na bazi mirisa njegovih omiljenih rukavica, stvari su se promenile. Umesto kože namirisane parfemom, ovde je – u formi Royal English Leather, koji je uspešno lansirala kuća House of Creed – bio parfem namirisan kožom.

LOUIS VUITTON MILLE FEUX EAU DE PARFUM, US.LOUISVUITTON.COM; GIORGIO ARMANI PRIVE CUIR NOIR EAU DE PARFUM INTENSE, NEIMANMARCUS.COM; GIORGIO ARMANI TORBA, ARMANI.COM; LOUIS VUITTON X YAYOI KUSAMA TAŠNA, US.LOUISVUITTON.COM

Premotavamo unapred do flaperki 1920-ih, koje su vozile punom brzinom svoje uglancane automobile. Šta mislite koje su parfeme nosile? Odvažne, buntovne koji su mirisali na uglađene separee i klubove za muškarce, od kojih je prvi bio 1919. Tabac Blond parfemske kuće Caron (intenzivan kovitlac mirisa kože, karanfila, mošusa i dima koji je savršeno išao uz držač za cigarete i čašu šampanjca), nakon čega je 1927. usledio Chanelov sada već legendarni Cuir de Russie, koji je crpeo inspiraciju iz kožnih čizama obrađenih brezovim katranom koje je nosio veliki knez Dmi¬tri Pavlovich, Mademoisellein ruski ljubavnik. Ovi mirisi su utrli put kasnijim blokbasterima kožnih nota, kao što je pravi pank rok Bandit Roberta Piguet-a, iz 1944., i opaki ali uglađeni Aramis kompanije Estée Lauder, koji je definisao čitavu kategoriju muških mirisa 60-ih i 70-ih.  A u današnje vreme, delimično zahvaljujući usponu niche parfimerija i opštoj spremnosti da se eksperimentiše sa čudnijim, mračnijim, neočekivanijim notama, sparina kože se ponovo oseća u vazduhu.

„Koža deluje luksuzno, ali i nestašno“, kaže Carlos Huber, osnivač Arquiste, parfemske kuće koja pedantno rekreira mirisna okruženja (zamislite dvor Luja XIV ili trup galije sa začinima iz 1600-ih) sa maštovitim ukrašavanjem istorijske fikcije. „U njoj postoji doza posvećenog, lovačkog aspekta Starog sveta, ali i aspekt rokenrola. Kožne note mogu biti dimne, baršunaste, gumene, tople, zemljane ili cvetne; mogu biti veoma doterane i prefinjene, ali mogu biti provokativno telesne, sa sugestijom kože na koži. „Smatram da nas privlače mirisi kože jer govore o našoj animalnoj strani“, kaže Hermèsova parfimerka Christine Nagel. „Ove note su instinktivno ljudske. Pružaju nam osećaj pripadnosti.” One takođe oslobađaju – i to ne samo u buntovničkom smislu. „Dugo vremena su drvene note bile tipične za muške mirise, a karamela i slatke note su korišćene za ženske parfeme, i smatram da su se ljudi umorili od toga“, kaže Nagelova. „Parfemi koji su veoma različiti su cenjeniji i traženiji. A kožne note mogu biti veoma posebne.”

LOEWE TARDES DE DOMINGO EN EL HIPODROMO, PERFUMESLOEWE.COM; CARTIER LA TREIZIEME HEURE EAU DE PARFUM, CARTIER.COM; CARTIER TAŠNA, 800-CARTIER; LOEWE TAŠNA, LOEWE.COM

Jedno od najvećih kvalitativnih otkrića u vezi sa kožom je njena sposobnost metamorfoze oblika, da u jednom trenutku prenese telesnu, mošusnu senzualnost, a u sledećem gotovo aristokratsku rezervisanost. „Koža je senzualna jer dodaje dubinu i animalnost“, kaže Frédéric Malle, osnivač parfemske kuće Editions de Parfums, „ali je i prilično otmena. Dodaje dozu muževnosti, a u francuskoj parfimeriji i francuskoj modi, muževnost je način da budete elegantni. Zamislite smoking Yves Saint Laurenta: Naš način da budemo pametni je da često koristimo muški estetski rečnik.” U Malleovom bestseleru Rose & Cuir, vaskrsavanje davno izgubljenog molekula kože koji je najupečatljivije iskoristila avangardna parfimerka Germaine Cellier za parfem Bandit bilo je ključno za sastavljanje kompozicije od geranijuma. „Parfem bi trebalo da deluje kao da se emituje iz vas“, kaže Malle. „A jedna od najtežih stvari u parfimerstvu je stvoriti vezu između mirisnog dela – dela lepe iluzije – i osobe koja ga nosi. Koža je idealan način da se to postigne, jer je naša koža – mada ovo može zvučati čudno – neka vrsta žive kože.”

Kao interni parfimer u Hermèsu, Nagelova je sigurno dodirnula (i pomirisala) po koju tašnu. Ona koristi kožne note u parfemima ne samo kao bi odala počast konjičkom nasleđu ove luksuzne kuće, već i kako bi svojim mirisima dodala gotovo taktilni kvalitet. „Koža je namenjena maženju, grebanju, dodirivanju“, objašnjava ona. „Kada stavite prst na kožu vi ostavljate otisak koji nestaje. Ima nečeg veoma privlačnog u tome. Volim da predstavljam ne samo mirise već i teksture u svojim parfemima.” Njena najnovija kreacija, Violette Volynka, rođena je kada je umetnik zanatlija došao u njenu kancelariju sa torbicom kreiranom od Volynke, ultra izdržljive kože štavljene pomoći hrastove i brezove kore. „Tekstura je bila fascinantna“, seća se Nagelova. „Osećaj je bio poput dodirivanja naborane ruke ili lica, ali i neverovatno snažan i čvrst. Ostala sam zapanjena. Pomislila sam, kako neko uopšte može da tako vešto manipuliše ovim materijalom da od njega napravi prelepu torbu?“ Odlučila je da, baš kao što je kožar ukrotio materijal svojim šavovima, ona uzme miris Volynke i učini ga proporcionalnim i nežnim, trikom koji je postigla uparujući ga sa ljubičicom. „Bio je iznenađujuća solucija“, kaže ona, „međutim pošto je ljubičasta tako lagana, prozračna i diskretna, ona uravnotežuje kožu.“

CELINE REPTILE EAU DE PARFUM, CELINE.COM; MATIERE PREMIERE FALCON LEATHER EAU DE PARFUM, MATIERE-PREMIERE.COM. CELINE BY HEDI SLIMANE TORBA, CELINE.COM

Koža se dobro slaže sa cvećem, međutim caka je zapravo u ovome: poput jakne od teleće kože boje mastila, ona praktično može da ide uz bilo šta. Otuda je i proisteklo genijalno rešenje samostalne parfemske kuće D.S. & Durga za podizanje praktično svakog mirisa na nivo više: „pojačivačem“ koji se zove Leatherize. „Moja ideja je bila da kreiram nešto što biste mogli da poprskate i praktično pretvorite svaki parfem u kožu“, kaže suosnivač i parfimer David Seth Moltz. I dok miris čiste kože može biti neugodan, ne bojte se – ovo nema odbojan efekat. „Koristio sam modernu, prozirnu kožu koja životinjama, ali koja takođe ima i taj čist, butterscotchy miris skupih kožnih rukavica“, kaže Moltz. Leatherize se može nositi samostalno – pruža nežnu, neprimetno elegantnu zadimljenost kada se nanese na golu kožu – međutim predstavlja pravo otkriće u svojoj beskrajnoj svestranosti kao partner za drugim parfemima.

„Koža je poput tamjana – uvek miriše cool, bez obzira na sve“, kaže on. „Verovatno već imate miris koji vam se sviđa, ali on može biti malo zamoran, ili možda imate miris sa notom ruže koji je malo previše mamkast. Leatherize će mu dati mračniju, cool dozu.” To je, kaže on, konačna tajna trajne privlačnosti ove mirisne note: „Ukoliko bilo čemu dodate kožu, samo ćete ga suštinski učiniti opakijim.“ 

TEKST: APRIL LONG

FOTOGRAFIJE: JOANNA McCLURE

DIREKTOR MODE I AKSESOARA: DANIA LUCERO ORTIZ 

STILISTKINJA: SONIA RENTSCH

Najnovije