
U subotu uveče, u 79. godini preminula je glumica Diane Keaton, a društvene mreže preplavili su dirljivi oproštaji njenih kolega i prijatelja — među njima i Bette Midler i Goldie Hawn, s kojima je glumila u filmu The First Wives Club iz 1996. godine. Poruke su stizale i od miliona obožavalaca koji je nikada nisu lično upoznali, ali su imali osećaj da je poznaju — bilo preko njenog legendarnog lika u Annie Hall, uloge brižne majke u Father of The Bride, ili, za Gen Z, pojavljivanja u spotu Justina Biebera „Ghost“. Mnogi od tih omaža isticali su njen neponovljiv osećaj za stil.
Prepoznatljiv izgled Diane Keaton uključivao je pantalone i blejzer, uz neki neobičan aksesoar: kravatu, debeli kaiš, cvetni broš (mnogo pre Carrie Bradshaw), ili tvrdi šešir, a ponekad i platforme ili elegantne čizme. Nikada nije sledila holivudska pravila o tome kako bi žene u filmu „trebalo“ da izgledaju — pratila je isključivo sopstveni ukus, oblačeći se iz čiste radosti zbog odevanja.

Kada je 1978. osvojila svog prvog od dva Oskara za ulogu u Annie Hall, na binu je izašla odevena potpuno suprotno od tadašnjih glamuroznih dizajnerskih haljina: u sivi blejzer, belu košulju, prugastu suknju do listova preko pantalona, čizme i širok šal labavo vezan oko vrata. Nakit je bio minimalan — samo male minđuše i ružičasti karanfil-broš na reveru. U to vreme poznate ličnosti još nisu sarađivale sa stilistima, ali Diane je i kasnije sama birala svoje odevne kombinacije, ignorišući ustaljene filmsko-modne tradicije. Uživala je u nošenju brendova koje je volela — Richard Tyler, Ralph Lauren, Giorgio Armani, Thom Browne, i Comme des Garçons.
Naravno, njen lik Annie Hall ostao je najpoznatiji modni trenutak — prsluk i kravata bili su spoj vintage komada koje je sama birala za tu ulogu. Ipak, mnogi se sećaju i njenih kostima iz filma Baby Boom (1987), gde je tumačila ambicioznu investicionu brokerku J.C. Wyatt — suknji sa širokim pojasom, ramena sa jastučićima, svilenih mašni, crnih lakovanih cipela.

Tu je i njen beli kostim u The First Wives Club, dok peva „You Don’t Own Me“ i pleše s Goldie i Bette. Diane je u potpunosti „vlasnica“ te scene, tog odela, te pesme. Bilo na filmu, na crvenom tepihu, ili kasnije na Instagramu, bilo je jasno da se Diane Keaton oblačila iz čistog zadovoljstva — ne da bi impresionirala druge, već zato što ju je moda činila srećnom.
Prošle godine izdavačka kuća Rizzoli objavila je njenu knjigu Fashion First, u kojoj Diane kroz sećanja opisuje svoj modni život. Pisala je o želji da na matursko veče nosi tvrdi šešir, o opsesiji aksesoarima i o tome kako je stil Cary Granta oblikovao njenu ljubav prema modi. U predgovoru knjige, Ralph Lauren je zapisao: „Diane je mnogo puta nosila moju odeću, ali ju je uvek učinila potpuno svojom.“ I upravo to jeste suština ličnog stila — jednostavno i autentično.

Nasleđe Diane Keaton predstavlja čist, iskren osećaj za lični ukus. To je izražajnost vidljiva i u njenoj glumi — onaj tip „kul“ stava koji je najprivlačniji kod nekoga ko ga poseduje prirodno. Ljudi u modnoj industriji neprestano pričaju o „ličnom stilu“ — kako ga pronaći, šta znači, može li se naučiti. I lako je postati ciničan prema toj temi. Ali kad govorimo o Diane Keaton, o tome se mora govoriti.
Od 2019. godine Kiton je počela da objavljuje selfije u ogledalu, uvek u prepoznatljivoj crno-beloj paleti, ponekad s karo ili drugim dezenom, često ukrašena krstovima oko vrata. Sve do kraja, moda je za nju bila umetnost — ne radi pažnje, lajkova ili trendova, već zato što ju je činila živom. Kao što prava moda uvek treba da čini svakog od nas.

Foto: Profimedia