
U svetu umetnosti, parovi koji su se bavili umetničkim stvaralaštvom nisu novina. Frida Kahlo je imala Diega Riveru, Pablo Picasso Françoise Gilot, Alfred Stieglitz Georgiju O’Keeffe, a jedan od najpoznatijih nadrealista svih vremena, Salvador Dalí, bio je opčinjen Galom. Njegova muza i poklonica ujedno je žena koja je kod ljudi izazivala veoma oprečna mišljenja. Usled svog vrlo jasnog i slobodnog ponašanja, kao i namere da muškarce iskoristi za njihov status, Gala je dobila status negativca u umetničkim krugovima.

GALA – RUSKA KRALJICA
U trenutku kada je Evropa gorela usled pošasti Prvog svetskog rata, siromašna učiteljica iz Moskve, Elena Diakonova, bežala je iz ruske prestonice. Zaputila se u Francusku, gde je želela da započne novi život sa budućim suprugom, Paulom Éluardom. On je tada bio na putu da postane jedan od začetnika nadrealizma i jedan od najpoznatijih pesnika Francuske tog vremena. Gala je živela u Parizu sa Éluardom i umetnikom Maxom Ernstom i zajedno su imali ono što se na francuskom može nazvati ménage à trois, da bi to 1926. godine rezultovalo kapitalnim delom Répétitions, antologijom lirskih pesama koja se i dan-danas štampa. Gala je s punim pravom dobila titulu majke nadrealizma.

Éluard ju je tri godine kasnije, na štetu sopstvenog braka, upoznao sa mladim španskim slikarom Salvadorom Dalíjem. Brak sa francuskim piscem se završio, a Gala postaje muza, ljubavnica i zaštitnica mladog Španca, koji je bio 11 godina mlađi od nje. Narednih pedeset dve godine imali su simbiozu, jedinstvo koje je spajalo njenu viziju sa njegovim tehničkim veštinama. Rezultat je san materijalizovan na platnu. Salvador je lik Gale koristio u obilju arhetipova — ona je bila spartanska kraljica, Leda, Venera, Madona, pa čak je bila sačinjena od atoma.

Porodica Dalí bila je toliko poznata da su unajmili agenciju koja je pratila njihova pojavljivanja u medijima. Među tim ljudima danas postoji nemali broj onih koji nisu upoznati sa likom i delom Gale Dalí. O Salvadoru se znalo mnogo — bio je jedan od najpoznatijih umetnika modernog doba, umetnik koji je obeležio popularnu kulturu. Čak se pojavljivao u nekim televizijskim emisijama sa mravom kao kućnim ljubimcem. Napisao je nekoliko autobiografija, dok se o njegovoj saputnici znalo samo iz priča i sećanja, koje su često polarizovale javnost. Gala je bila žena koja je jedne oduševljavala, a druge užasavala.
MAJKA NADREALIZMA
Ruskinja je u svetu umetnosti bila poznata po svojoj pomalo beskrupuloznoj nameri da postane legenda. Budila je zavist i ljubomoru pripadnika umetničkih krugova i, kao takva, stekla je veliki broj neprijatelja. Ipak, pored protivnika, imala je i poklonike, koji su dolazili i iz sveta mode. Elsa Schiaparelli i Christian Dior bili su njeni fanovi i rado su joj poklanjali odeću. Oni koji je nisu odobravali, u prvi plan su stavljali njene mnogobrojne preljube.

Pitanje Gale Dalí ujedno je i pitanje feminizma, jer muška osoba nikada nije polarizovala javnost na način na koji je to radila žena koja zna šta želi i kako to da dobije. U takvim slučajevima dešava se da osoba svoju intimniju i nežniju stranu stavi po strani i promoviše onu jaču, koja izaziva otpor javnosti. Gala je bila koketna, fatalna i gruba, sa tendencijom da ljude (čitaj muškarce) iskoristi kako bi dobila ono što želi. Smatra se da je sa Éluardom bila u vezi i braku isključivo zbog njegovih konekcija sa svetom umetnosti.

Biografija koju je napisala Gerber Klein ima za cilj da osvetli dugo vremena potisnute činjenice. Da li je pojava koja se izrodila nastala usled traume bega iz Rusije, a pojava u Parizu je rezultat njene želje da se nametne sistemu u kojem se našla, ostaje da se spekuliše. Jedno je svakako sigurno – da je Gala Dalí bila muškarac, ne bi se toliko komentarisalo i spekulisalo na račun njenog slobodnog ponašanja.

Foto: Profimedia