
Nova izložba Balenciaga by Demna, otvorena u Parizu, donosi intiman uvid u viziju i nasleđe jednog od najsmelijih dizajnera savremenog doba. Postavljena u prostorijama Kering sedišta, izložba ne donosi samo odeću — već i Demnin glas, njegovu ironiju, lične predmete i ideje koje su oblikovale čitavu jednu eru brenda.
Izložba počinje retrospektivom pozivnica sa revija — duhovitih, ponekad provokativnih minijatura koje savršeno oslikavaju Demnin kritički pogled na luksuz i modnu industriju. Među njima je i pismo odbijanja iz 2007. godine, koje je dobio kao student antverpenske Kraljevske akademije lepih umetnosti kada se prijavio za praksu u muškom odeljenju Balenciage. „Nakon pažljivog razmatranja, odlučili smo da ne nastavimo sa vašom kandidaturom“, navodi se u dokumentu.

U naraciji koja se nadvikuje sa još 49 glasova — stvarajući kontrolisan haos— Demna izražava olakšanje. Da je tada dobio „da“, možda njegova karijera ne bi krenula pravcem koji ga je, preko Maison Margiela, Louis Vuittona i Vetementsa, doveo do mesta kreativnog direktora Balenciage 2015. godine.
Njegovo poglavlje u Balenciagi završava se 9. jula, kada će prikazati svoju poslednju couture kolekciju za kuću, pre nego što preuzme dizajnersko vođstvo Guccija. Taj prelaz simbolično najavljuje i model iz svoje kolekcije Hacking Project iz 2021, u kojoj se bavio konceptualnim preplitanjem kodova Guccija i Balenciage.
Demnina duhovitost i dalje je prisutna u svakom detalju — od laptopa koji neprekidno pušta 10-minutnu epizodu The Simpsons | Balenciaga, prikazanu na njegovoj čuvenoj „Red Carpet“ reviji, do načina na koji su komadi izloženi: vešalice iz arhive, cipele koje se okreću kao reklame iz prošlih decenija.

U postavci se pojavljuje i hiperrealistična lutka umetnice Elize Douglas, dugogodišnje Demnine muze, koja se u izložbi javlja dvaput — u modelima sa njegove debitantske revije za proleće 2016, kao i u uskoj haljini od scuba satena iz kolekcije za proleće 2025. Douglas, čije je lice gotovo postalo vizuelni sinonim za Demnin rad, nije jedina koja je oblikovala poetski i emotivni okvir njegovog stvaralaštva.
Jedna od ključnih figura u tom imaginarnom modnom univerzumu jeste i Renata Litvinova — filmska rediteljka, glumica i Demnina dugogodišnja saputnica u vizuelnom izrazu. Njen prepoznatljiv stil, spoj teatralnosti, nostalgije i avangarde, savršeno korespondira sa Demninim estetskim kodovima. Kroz sezonu za sezonom, Litvinova se pojavljivala kao muza, simbol, ali i živa refleksija modnog narativa koji balansira između ličnog i kolektivnog, između dekonstrukcije i romantizma.
Tu je i crvena „swing“ jakna nalik večernjoj toaleti — još jedan primer kako je Demna reinterpretirao siluete koje je utemeljio osnivač Cristóbal Balenciaga. Njegova fascinacija trompe-l’œil efektima prisutna je i ovde, dok deo radova pripada sferi „ready-made“ pristupa: torbica u obliku retrovizora, narukvica koja izgleda kao rolna selotejpa, kao i slavni Lay’s clutch — torbica koja je nastala kada je Demna jednom prilikom u kesicu čipsa spakovao telefon i osnovne stvari. Fotografije s tog događaja izazvale su interesovanje javnosti, ali i odeljenja za prodaju — što je dovelo do serije kožnih torbica sa metalik postavom koje danas nose etiketu Balenciaga.

Izložba ne beži ni od kontroverzi. Prikazan je plavi kožni duffel koji podseća na IKEA-inu Frakta torbu, kao i čuveni towel skirt — suknja koja izgleda kao da je peškir obmotan oko struka. Sve su to primeri Demninog pristupa u kojem spontani gest može postati ozbiljna dizajnerska ideja. „Volim kada se zapitate da li je nešto šala ili nije. To je poenta — da se zapitamo. Doviđenja!“, poručuje dizajner u naraciji.
Igra ironije nastavlja se i u katalogu izložbe, koji imitira izgled komercijalnog magazina sa prenatrpanom naslovnicom, pa čak i lažnim oglasom za Balenciaga sat koji umesto brojčanika prikazuje zadnju stranu kućišta.

Ukupno je prikazano 101 eksponat iz 30 kolekcija — dovoljno da se obuhvati čitav spektar Demninog eksperimentisanja sa volumenima, formama i stavom. Tu je i fake layering kaput iz kolekcije za zimu 2018, kao i, kako sam kaže, „možda previše pantashoes“ — pantalona-čizama koje su postale jedan od njegovih prepoznatljivih poteza. „Obećavam, ovo je poslednji par u ovoj postavci“, poručuje uz osmeh pred kraj izložbe.
Izložba Balenciaga by Demna otvorena je za javnost do 9. jula, uz obaveznu online registraciju.
Foto: Courtesy of Balenciaga