Posetite izložbu Richarda Avedona, koji je prvi profesionalni angažman imao u magazinu Harper’s BAZAAR

Najvećeg fotografa XX veka otkrili su urednica Diana Vreeland i art direktor Harper's BAZAAR-a, Alexey Brodovitch.

Početkom pedesetih godina, magazin Harper’s BAZAAR ušao je u ono što je Christian Dior nazvao “zlatnim dobom” mode. Bila je to era u čijem je utemeljavanju učestvovao sam Dior kreirajući svoj New Look, prvenstveno praveći drugačije naborane suknje, “široke 45 jardi”, koju je Harper’s predstavio u svom OKTOBARSKOM izdanju 1947. Pariz postaje sedište visoke mode, kuće Balenciaga, Balmain i Fath doživljavaju procvat, a na scenu stupa Richard Avedon, koji je profesionalni put započeo upravo u Harper’s-u.

Danas se u Kraljevskoj palati u Milanu otvara velika izložba u njegovu čast, a ako ste na Nedelji mode u ovom italijanskom gradu, morate da je posetite. 

Izložba fotografija Richarda Avedona, jednog od najvećih fotografa XX veka, Richard Avedon: Relationships, otvara se u Palazzo Reale, pod pokroviteljskom kuće Versace. Trajaće do 29. januara 2023, što je idealna prilika da se svet ponovo podseti nekih od najboljih modnih fotografija koje su, između ostalog, slikane i za magazin Harper’s BAZAAR, u kojem je umetnik stvarao od 1945 do 1965. godine.

U višedecenijskom radu, preko 60 godina, doveo nas je “lice u lice” sa brojim umetnicima – glumcima, plesačima, muzičarima, piscima, aktivistima za građanska prava, šefovima država, pronalazičima. Autor je serije legendarnih modnih slika, od kojih je, možda, najpoznatija ona sa Dovimom – manekenkom slikanoj u elegantnoj pozi ispred slonova, nastala 1955.

Njegove fotografije pomogle su da se definiše uloga fotografa u stvaranju savremenih modnih fantazija i da se razjasni koliko je ključan odnos između fotografa, modnog urednika i umetničkog (art) direktora na snimanju,

Iako je počeo da fotografiše još sa 12 godina, svoj profesionalni put započeo u magazinu Harper’s BAZAAR, za koji je osmislio neke od kultnih naslovnih strana i editorijala.

Avedon je počeo da radi sa Dianom Vreeland, kultnom urednicom američkog izdanja magazine Harper’s BAZAAR i Alexeyjem Brodovitchem, art direktorom. Njegove modne slike uvek su bile paradigma modernog, prožimajućih opsesija, želja i snova velikog dela publike.

Zanimljivo je da je u krojačkoj radnji svoje majke, u Ređo di Kalabriji, gde su stizale publikacije poput Harper’s BAZAAR-A, Avedona otkrio, još kao dete, Gianni Versace, i da je ovaj fotograf veoma uticao na njegovu kasniju modnu viziju. I Gianni se zaljubio u sliku Dovime među slonovima i tada je čvrsto odlučio da će jednog dana raditi sa Avedonom, što se, naravno, i desilo.

Izložba Richard Avedon: Relationships, koja se održava zahvaljujući producentskoj palici Skire Editore, predstavlja priliku da se, kroz kolekciju fotografija koja pripada Fondaciji Richarda Avedona i Centru za kreativnu fotografiju u Tusonu, koju je odabrala kuratorka Rebecca A. Senf, ponovo revidira Avedonov rad u svojoj kontinuiranoj, apstraktnoj temporalnosti.

Preferiram rad u studiju, rekao je Avedon jednom. “Studio izoluje ljude od njihovog prirodnog okruženja, oni postaju, na neki način, simboli samih sebe. Često osećam da se ljudi, kad dođu kod mene da ih slikam, osećaju kao da idu kod lekara ili kod proricača sudbine – da otkriju ko su. Toliko zavise od mene. A ja moram da oh angažujem, animiram. U suprotnom, neću imati šta da slikam”.

Tišina koju je Avedon kreirao oko ljudi, naglašavajući njihove konture do te mere da im daju trodimenzionalnost, postaje legendarna u njegovom slikanju modnih editorijala – odeća koju modeli nose, kao da je deo njihovog tela, apsolutno se ne primećuje, akcenat je na njihovim pozama, koži, na stavu. Sa brendom Versace radio je 20 godina, a na fotografijama za ovu modnu kuću, podjednako su zastupljeni obučeni i goli modeli. Ispred njegovog objektiva, za Versace, stali su Kate Moss, Claudia Schiffer, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Elhon John, Sylvester Stalone, Prince.

U Harper’s-u se zaposlio sa samo 22 godine i to nakon što je 14 puta odbijan na razgovoru za posao. On je stvorio taj effortless chic koji na slikama u modnim editorijalima krasi manekenke, a njegove fotografije dopale su se, ne samo uredništu magazina, nego i publici, jer su bile žive, smele, provokativne. Bio je jako zainteresovan za modu, želeo da je pokaže publici eksploziju radosti i energiju mladih devojaka, a njegove slike bile su upečatljivo drugačije od oih zamrznutih koje su objavljivane u drugim magazinima. Iako je najviše voleo rad u studiju, kad je moda u pitanju, izvodio je devojke napolje, na plažu, njegove žene skakale su sa ivičnjaka, klizale rolerima na Place de la Concorde i viđanje u noćnim klubovima dok uživaju u slobodi koju je donela posleratna era.

Zanimljivo je da ga je u filmu Fanny Face, koji je posvećen magazinu Harper’s BAZAAR, ovekovečio Fred Asterre, u liku Dicka Averyja. Ostaće upamćena njegova kultna rečenica: “Šta ima loše u tome da prikažemo devojku koja ima karakter, duh i inteligenciju?”

Tekst: Jelena M. 

Fotografije: Profimedia, Instagram 

Najnovije