Otkrivamo šta se krije iza opsesije preplanulim tenom

Na psihološkom planu

Nisam sigurna šta sam očekivala od stand-up komičarke Nikki Glaser (američka glumica i TV voditeljka) u uvodnom monologu na nedavnoj predstavi u njujorškom Bicon pozorištu na Brodveju, ali to svakako nije bilo da čujem hvalospev lažnom preplanulom tenu. U šali, Glaser je pričala o tenu koji je postigla dan ranije koristeći sprej za samopotamnjivanje i kako se zbog toga osećala nepobedivo. Rekla je da je to kao sigurnost posla, jer ju je činilo da ima život pod kontrolom. Zagledala sam se u svoje ruke, namazane kremom za samopotamnjivanje, i klimnula glavom, odobravajući izrečeno. Ali samo nekoliko dana kasnije naišla sam na viralni TikTok video koji je objavila Kylie Halbakken, koja je dokumentovala svoje odvikavanje od lažnog tamnjenja, što je ispratilo oko pola miliona ljudi. „Nakon što sam prestala, osetila sam olakšanje”, kaže mi Halbakken. „Više se nisam plašila svoje rutine samotamnjenja svakog četvrtka uveče.”

Video-snimci Kylie Halbakken su stigli do Emme Brausen, koja je odlučila da odustane od samopotamnjivanja posle više od decenije vernosti Jergens Natural Glow proizvodima. (Brausenin video je dostigao četiri miliona pregleda). „Trudna sam i sa svim promenama koje donosi majčinstvo, shvatila sam da moj stalni režim samopotamnjivanja neće funkcionisati”, kaže ona. „Želela sam da se osećam prirodnije i prihvatim svoju svetlu kožu”.

Ostala sam nepokolebljiva poput Halbakkenove (kao i Glaser, takođe dobijam povećanje samopouzdanja od lažnog zlatnog sjaja), ali viralni i burni odjek oko njenog odvikavanja govori o emocionalnoj povezanosti koju pridajemo tamnjenju. „Žene su izveštavale da se osećaju zdravije, privlačnije, više u formi i seksepilnije nakon upotrebe kreme za samopotamnjivanje ili posle sunčanja”, kaže psiholog Carolyn J. Heckman, kolider Programa prevencije i kontrole kancera na Institutu za rak Rutgers, koji je sproveo studiju o vezi između sunčanja u zatvorenom prostoru i naših emocija. Prošle godine, Sugar + Bronzed saloni, širom Amerike, specijalizovani za beauty usluge, posebno su poznata destinacija za sunčanje po meri (samopotamnjivanje), zabeležili su povećanje broja novih klijenata za 35 odsto i povećanje mesečnih usluga za 25 odsto, sa 70 odsto onih usluga koje traže klijenti koji se vraćaju. „Tamnjenje ne samo da menja naše emocionalno stanje, već ima tendenciju zavisnosti. U mojoj studiji, pojedinci koji su zavisnici od (unutrašnjeg) sunčanja, više ne osećaju prednosti u smislu poboljšanja raspoloženja, ali ipak nastavljaju s tim, što će reći da su postali zavisni od supstanci proizvoda”, kaže Heckmanova.

Sredstva za tamnjenje prvi put su otkrivena 1920-ih, ali nisu postala popularna do 60-ih i 70-ih, a te formule su i tada ostavljale izrazito narandžaste nijanse. Tek je Jergens 2005. godine uveo proizvode za postepeno dobijanje preplanule kože prirodnog izgleda, koji su postali dostupni svima. Magični sastojak za sunčanje, koji se koristi u svim ovim formulama je DHA (dihidroksiaceton) dobijen od šećerne repe. Kada dođe u kontakt sa površinom kože, stvara hemijsku reakciju koja koži daje braon boju. „Previše DHA na svetloj koži stvoriće lažni narandžasti ten”, kaže Sophie Evans, stručnjak za potamnjivanje i preplanuli izgled kože, za St. Tropez. „DHA ne stimuliše melanin, već radi na postojećem melaninu, tako da izgleda prirodnije na već preplanuloj boji kože. Zbog toga, određeni brendovi u svom asortimanu proizvoda za sunčanje imaju ten za svetlu i tamnu kožu, pa čak i za maslinastu.”

Proces nanošenja proizvoda za tamnjenje može biti komplikovan, da ne kažemo lepljiv, jer greške su neminovne. Potrebno je probanje, greške i vreme. „Većina ljudi koji vole samotamnjenje sprejom, kod kuće, navuku se, postanu zavisni, ali održavanje boje ponekad može biti problematično”, kaže Alexandra DiMarchi, airbrush umetnik i globalni stručnjak za sunčanje, za Lux Unfiltered. Čak i sa najboljim formulama, i dalje je teško izbeći oštre linije, mrlje ili neprirodne narandžaste nijanse. (Ljudska greška igra ulogu). „Postala sam manje samosvesna nakon što sam prestala, jer nisam morala da brinem o tome da li izgledam narandžasto ili mi je koža neravnomerno obojena ili mi je previše preplanuo ten”, kaže Halbakken. „Osloboditi se tog stalnog pritiska da izgledam savršeno bilo je osvežavajuće i prizemljujuće iskustvo.” Ako idete njenim putem, a još uvek želite privremenu boju i sjaj, probajte bronzere bez DHA poput onih iz Jones Roada i Chanela.

Za Parizaad Khan Sethia, beauty novinara iz Njujorka i urednika, koja je odrastala u Indiji, samotamnjenje je način da se suprotstavi evrocentričnim standardima lepote. „Odrastajući, svetla boja kože je bila cenjena i smatrana lepotom“, objašnjava Sethi. „Mnogim devojčicama nije bilo dozvoljeno da se igraju napolju zbog straha da će njihova koža dobiti tamniji ton.” Ipak, Sethi je potamnjivala kožu. „Članovi moje porodice bili su užasnuti kada su saznali da sam se izlagala suncu sa idejom da pocrnim, ni manje ni više namazana uljem za bebe, što se meni veoma dopalo”, kaže ona. „Meni su tamni tonovi kože izgledali prelepo, bogato i slojevito. U jednom trenutku sam saznala da se uz pomoć samopotamnjivača može pocrneti bez štetnih posledica kao od sunca, što mi je otvorilo ceo svet.”

Kada vagaju prednosti i nedostatke samotamnjenja, mnogi, poput Sethi, veruju da je zaštita kože važnija od bilo kakvih grešaka u tamnjenju. „Svi znamo da izlaganje suncu doprinosi oštećenju kože, ubrzanju starenja i, naravno, povećanom riziku od raka kože”, kaže dermatolog i hirurg Mohs metode Dendy Engelman. Formule za lažno tamnjenje prešle su dug put od nastanka i promenile se u odnosu na prve verzije. „Kvalitet DHA i metode evoluirali su izvan tradicionalnih okvira”, kaže DiMarchi. „Sada imamo vodice za sunčanje, sprejeve za lice i prilagodljive kapi koje proces čine jednostavnijim i preciznijim.” Brendovi poput Caudalie, Saltiface i Tan-Luxe sadrže hranljive hidratantne kreme i serume sa DHA bez tragova, dok St. Tropez, Lux Unfiltered i, da, čak i Jergens nude kapi za bronziranje i tamnjenje koje daju trenutni sjaj i postepenu preplanulost u jednom koraku. Plus, ozloglašeni miris prljave čarape, koji se obično povezuje sa samopotamnjivanjem, zamenjen je različitim mirisima poput gurmanskih i nota svežeg drveta, pomoću tehnologije koja pomaže da se uhvati i prikrije taj izdajnički miris.

I sama, strastveni zaljubljenik u samopotamnjivanje, Engelman pripisuje ovim besprekornim formulama to što joj je lakše da ih uključi u svoju rutinu nege. „To je nešto što radim za sebe i što me čini srećnom”, kaže ona. „Biti preplanuo može nam dati samopouzdanje i čak pomoći da prikrijemo nesavršenosti kože.” I, na kraju, zaključuje – jedini zaista siguran preplanuli ten je lažni ten.

Autorka teksta: Katie Intner

Foto: Pexels

Najnovije

Politika kolačića
Harper's Bazaar Srbija logo

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.