Kako su srpska dizajnerka tekstila i nemački slikar osvojili italijanski svet enterijera?

Iza njihovog “Made in Italy” dizajna stoje srpski i nemački koreni, ali i ljubav prema tekstilu, drvenariji i likovnoj umetnosti.

Dinamičan duo Draga (Obradović) & Aurel (K.Basedow) odavno je miljenik milanske dizajn scene. Profesionalni i životni par upoznali su se na studijama umetnosti u Firenci, da bi 2007, u staroj fabrici tekstila na jezeru Komo, napravili atelje u kom su se prvobitno bavili restauracijom nameštaja.

To im je donelo saradnje sa italijanskim brendovima Baxter i Visionnaire, američkim Anthropologie i wallpaper firmom Wall&Deco, te uvelo ih u svet enterijera. Od tada njihov dizajn je evoluirirao u futuristični kraft svet, a Draga & Aurel su krunisani početkom 2022. u 100 najboljih umetnika od strane italijanskog AD izdanja.

Fluidne linije, eterična transparentnost, refleksna površina koja se poetski igra sa svetlošću odlika su njihovog rada poslednji niz godina i njihove najpoznatije kolekcije Transparency Matters, u okviru koje su istraživali neprozirnost smole. Iz ove kolekcije je i Golia Coffee Table od smole i betona, koji par smatra naj-art komadom iz dosadašnje karijere, a Draga jasnom asocijacijom na brutalizam Beograda.

Nedavno su svoja kultna dela & Aurelove slike izložili u Rimu, u okviru autorske izložbe Per Speculum in Aenigmate, te dobili nagradu Wallpaper Design Award u kategoriji Best Flashback za samodržeću policu Altea by Baxter.

Njihova tajna je u stavu da neguju partnerstvo, poštovanje i poverenje u sopstvene različitosti, te da svaki projekat sagledavaju iz drugačijih perspektiva.

Zajedno sarađujete već više od 10 godina, šta je bilo najizazovnije u oblasti komunikacije/planiranja između vas dvoje? Gde ste morali da pravite kompromise i zašto, ako je za njima i bilo uopšte potrebe.

Aurel: Glavni izazov, u čemu smo takođe otkrili da je naša snaga, u početku je bila činjenica da imamo dva potpuno različita pristupa. Draga je u izvesnom smislu tvrdoglavija i u kreativni proces ulaže mnogo energije i entuzijazma, sve napore da postigne svoj cilj. Sa druge strane, ja sam više metodičnija i promišljenija osoba. Pre nego što postanem super uzbuđen zbog nekog projekta, težim da procenim sve rizike i moguće probleme u vezi sa njim; ovo me čini spremnim i pomaže mi da pronađem bolja rešenja.

Draga: Iskreno govoreći, na početku sam pomislila da mi je njegovo oprezno ponašanje prepreka, ali smo vremenom naučili kako da upravljamo i iskoristimo ove suprotne strane naše ličnosti. Živimo konstantnu evoluciju, kao ličnosti, kreativci ali i kao kompanija, i danas možemo reći da je činjenica da smo dvoje ljudi sa različitim pristupima i neverovatnim resursima. Imamo zdrav osećaj za estetiku i mnogo cenimo mišljenje drugih, postoji mnogo saučesništva, poštovanja i poverenja u naše različitosti. Biti drugačiji više nije izazov već prilika: ovo omogućava da se isti projekat sagleda iz različitih perspektiva i da se podržimo a savetima, a ponekad i konstruktivnom kritikom. Mogućnost da budemo potpuno svoji jača nas kao par, u životu i poslu.

Radili ste sa kompanijama Baxter, Visionnaire i Wall&Deco koji su neustrašivo prihvatili vaš dizajn. Koji komad ste naravili za njih od najskupljeg materijala i koji je na kraju imao najviše potrošenog materijala?

Aurel: Naš pristup nije nužno da radimo sa skupim materijalima, već da materijalima damo novi život, da ih oplemenimo, bez obzira da li radimo sa kožom, drvetom, betonom, smolom, metalom ili staklom. Čvrsto verujemo da su RUKE naš najdragoceniji materijal i iz tog razloga su svi naši dizajni – takođe i oni napravljeni za kompanije koje ste pomenuli – ručno rađeni u našem ateljeu u Komu. Imamo isti pristup dizajnu kao umetnik i zanatlija: konačni rezultat treba da bude nešto jedinstveno, drugačije i ekspresivno, da prenosi emocije. To je, mislimo, ono što najviše cene i naše partnerske kompanije i klijenti.

Ako želite da navedete samo jedan komad iz svojih neverovatnih kolekcija do sada kao najumetničkije delo koje ste zajedno kreirali, koji komad biste izabrali? I ako možete da objasnite zašto ste baš taj neki konkretan izabrali.

Aurel: Naša kolekcija Transparency Matters je prava sinteza našeg rada kao dizajnera i umetnika. To je kolekcija gde potpuno osećamo sebe i gde smo maksimalno eksperimentisali sa materijalima, tehnikama, oblicima. Među različitim komadima, izabrali bismo Joy Lamps, inspirisane 1970-im i minimalističkim umetnicima kao što su Dan Flavin i Donald Judd: one su nalik svetlostnim “pilulama” dubokih boja koje su rezultat kombinovanih slojeva obojene epoksidne smole i neonskog osvetljenja. Ako možemo da izaberemo još jedan komad, to bi bili naši Golia stolovi za kafu, omaž brutalizmu, koji priznaje kontradikciju formiranu jukstapozicija dva naizgled nekompatibilna materijala poput smole i betona.

Draga: Ovde je inspiracija brutalizam Le Korbizjea i čiste linije Ludwiga Mies van der Rohe, ali Golia je i omaž mom srpskom poreklu: odrasla sam u Beogradu, okružena neboderima izgrađenim od betona, skromnog materijala koji je korišćen za brzu obnovu socijalističke zemlje. Danas se ove zgrade smatraju brutalističkim znamenitostima. Promenljivi standardi lepote tokom vremena me fasciniraju, a mogućnost da pokupim ne samo predmete već i materijale i stilove prošlosti me približava mojim korenima.

Intervju: Ana Dodig
Foto: Piero Gemelli

 

 

 

 

 

 

Najnovije