Ne morate biti super žena da biste bili uspešna preduzetnica

Žene preduzetnici kroje nova pravila biznisa, zasnovanog na viziji boljitka čovečanstva, a ne samo individualne koristi.

Novi model ulaganja koji nudi finansijsku podršku preduzetnicama čije ideje pomažu unapređenju života široj populaciji ima za cilj da ubrza društveni napredak kombinacijom kreativnog razmišljanja i radikalne velikodušnosti.

Vicki Saunders provela je decenije radeći kao preduzetnica i izvršni direktor, rukovodeći različite projekte širom Evrope, SAD-a i rodne Kanade, pre nego što je odlučila da se usredsredi na širu sliku: promenu načina na koji poslujemo u 21. veku. “U više navrata sam bila svedok pristrasnosti koje postoje u našim strukturama, a koje se odnose na ustaljeni stav o tome kako lider treba da izgleda – što svakako nije bilo poput mene,” kaže ona. “

Trenutno žene čine polovinu svetske populacije, ali dobijaju manje od tri procenta ukupnog kapitala koji investitori ulažu u nove i obećavajuće poslove, a brojke su još gore za žene u boji. Pitala sam se, dakle, kako bih mogla da dizajniram novi ekosistem koji svima ide u korist?”

Njeno rešenje je SheEO, međunarodna organizacija osnovana 2015. godine, koja se vodi novim modelom finansiranja startup poslova koje vode žene i nebinarni pojedinci sa ciljem ubrzanja društvenog napretka. Preduzetnice koje rade na onome što Saunders naziva svetskom listom obaveza – poduhvati dizajnirani da se bave kritičnim pitanjima povezanim sa ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih nacija – mogu da konkurišu za petogodišnje zajmove sa 0% kamate koje pružaju članovi zajednice SheEO.

Spomenuti članovi doniraju redovan mesečni iznos za priliku da glasaju i podrže preduzeća koja ih najviše inspirišu. U pitanju je model koji je ujedno i progresivni oblik filantropije i put u stvaranje lojalne zajednice kolektivno fokusirane na stvaranje novih i održivih poslova. “Kao žene, mi smo orijentisane na odnose, a ne na transakcije“, objašnjava Saunders, ističući da je zastupljenost žena u industriji masovnog finansiranja daleko veća nego u rizičnom kapitalu. “Težimo da svoj novac raspodelimo na više različitih investicija, u nadi da će ovakav model poslovanja privući više pažnje nego superrizična ulaganja zasnovana na kockanju.”

Do danas, organizacija SheEO je podržala više od sedamdeset novih preduzeća u pet različitih zemalja, a svoje buduće planove prezentovala je u Velikoj Britaniji u septembru prošle gdoine, mesec dana nakon što je Saunders imenovana za jednu od UBS-ovih globalnih vizionara. Veliki deo uspeha organizacije leži u njenoj spremnosti da podržava žene koje imaju perspektivne ideje, ali se ne poklapaju sa preduzetničkim stereotipom. “Uslovljeni smo da mislimo da je vođa mladi belac, muškarac koji je napustio školu”, kaže Vicki. “Skoro 90% investicionih partnera u SAD su muškarci i oni u suštini traže mlađu verziju sebe.”

Ipak, kreativnost dolazi obmotana brojem slojeva i može postojati u obliku sirovog potencijala, a ne u potpunosti formiranog paketa. “Uporno se insistira na narativu da morate biti oličenje super žene koja zna sve odgovore i može sve sama kako biste uspeli, ali u SheEO radije podstičemo preduzetnice da se usredsrede na ono što ih zaista motiviše. Za sve u čemu nisu toliko dobre, možemo im pomoći da pronađu ljude sa veštinama koje im nedostaju”, objašnjava ona.

Ovo optimistično stanovište, za koje Saunders kaže da “dolazi iz razmišljanja o obilju, a ne o oskudici”, uči žene važnoj lekciji o traženju pomoći, što je mnogima od nas teško. “Ideja je da su svi na jedan korak od onoga što im je potrebno – ali oni jednostavno moraju imati hrabrosti da za to i pitaju”, objašnjava ona. Stare mreže poslovanja zasnovane su na principu/sistemu usluga za uslugu – tako da imamo za cilj podsticanje žena da primene istu filozofiju, posebno u današnjoj Covid pogođenoj ekonomiji. “Tokom pandemije nije propao nijedan poslovni poduhvat koji podržavamo – u stvari, videli smo kako preduzetnice napreduju tokom ovog vremena, jednostavno čineći deo naše zajednice”, kaže Saunders. Kao primer navodi osnivačicu zero-waste prodavnice prehrambenih proizvoda sa sedištem u Vankuveru, koja je svoje poslovanje usmerila ka e-trgovini nakon što joj je član SheEO organizacije pomogao pri postavljanju platforme za onlajn prodaju.

Sva SheEO preduzeća nastoje da se bave gorućim globalnim problemima, od zdravlja i dobrobiti do obrazovanja i životne sredine. “Koncept ekonomije koja se bazira na uzajamnoj brizi od apsolutne je važnosti”, kaže Vicki. “Pogledajte trenutno stanje u svetu: zašto bismo uložili milione dolara u bržu dostavu pice – kao što je jedan fond rizičnog kapitala to učinio početkom ove godine – ako uzmemo u obzir višestruke krize s kojima se suočavamo?” Ona primećuje da, za razliku od pretežno muških investitora u Silikonskoj dolini, “žene teže da ostave pozitivan socijalni uticaj u svojim zajednicama”, kao i da je manja verovatnoća da će slediti čopor kada je reč o donošenju investicionih odluka. “Kod muškaraca primećujem da postoji mentalitet stada: neko kaže da ideja zvuči dobro, svi se brže-bolje slože, pa se u nju uloži gomila novca. Žene su sklonije tome da objektivno posmatraju situaciju i ne plaše se da istaknu da nešto nema smisla. Kao rezultat, često smo nepravedno okarakterisane kao nesklone riziku kada smo zapravo”, tvrdi Saunders, “izuzetno pronicljive.”

Kao rezultat te pronicljivosti, preduzeća koja vode žene često postižu bolje rezultate sa manje resursa, što je neverovatna prednost u vreme kada su izvori prihoda izuzetno ograničeni. “U SheEO-u smo neverovatno kapitalno efikasni, jer smo morali da naučimo kako da predjemo dug put sa vrlo malo novčanog kapaciteta”, primećuje Saunders. Jedna od kompanija koja je profitirala od podrške organizacije, Sisu Global, proizvođač medicinskih proizvoda sa sedištem u Baltimoru, nedavno je dobila nagradu Patent for Humanity za svoj pionirski mehanizam transfuzije krvi i izašla je na tržište “sa deset puta manje uloženih sredstava u odnosu na pandane predvođene muškim saradnicima”, govori Saunders. Takav snalažljiv pristup vođenja kompanije, potkrepljen snažnom socijalnom savešću, upravo je ono što nam treba dok ulazimo u još jednu godinu ekonomske neizvesnosti – a sa ženskim preduzetnicama kao glavnim izvorom pokretačke snage, postoji razlog za optimizam. “Verujem da je biti žena u poslovnoj sferi velika prednost jer na stvari gledamo iz drugačijeg ugla”, zaključuje Saunders i dodaje “ta nova i sveža perspektiva će nam dobro poslužiti u teškim vremenima koja predstoje”.

Autor: Frances Hedges

Foto: Profimedia

Najnovije