Novo doba za klasični luksuz

Pošto covid-19 većinu butika drži pod ključem, čuveni brendovi su primorani da se okrenu digitalnom poslovanju, ali i novim navikama klijenata, naročito mlađih

Hermesov butik u Parizu

Uživanje u novim luksuznim predmetima oduvek je bilo više od samog posedovanja. Važan deo doživljaja odigravao se već na početku, kupovinom, a tu se pre svega misli na odeću, obuću i dodatke kao što su nakit, satovi. Zato su raskošne prodavnice bile simbol luksuznih brendova. Sada, kada su uglavnom zatvorene, a međunarodni turizam gotovo zaustavljen, čuvene kuće moraju da se odreknu klasičnog poslovanja kako bi uopšte ostale na nogama.   

Iako je e-trgovina postala uobičajen način kupovine više nego ikada, dosta kompanija luksuza i dalje su oprezne pri skoku u digitalnu prodaju. Za to imaju dobre razloge, i oni se ne tiču samo “pitanja časti” i straha da će izgubiti na ekskluzivnosti. Predmeti koji koštaju više hiljada dolara ili evra, a zauzvrat nude izuzetnu majstorsku izradu i skupocene materijale, teško mogu da prenesu te kvalitete klijentima putem malih  dvodimenzionalnih fotografija na sajtovima. Oni takođe gube sjaj čim se kupcima pružila prilika da u isto vreme pretražuju konkurenciju po mreži i upoređuju cene. Iskustvo luksuzne kupovine svedeno je na skidanje novca sa bankovne kartice klijenta.

Prodavnica Prada u Londonu

Kada su grupe LVMH i Kering, zajedno sa Pradom, Monclerom i Ferragamom objavile izveštaje o poslednjim finansijskim rezultatima, pokazalo se da je trgovina luksuzom pretrpela najveće gubitke u istoriji. Ispred Hermesove prodavnice u Parizu snimljen je red kupaca, a ova kuća i dalje dobro zarađuje na kolekcionarskim predmetima poput čuvene birkin tašne. Ipak, Hermes je takođe prijavio pad prometa, i to od 42 posto.

Pošto covid-19 većinu butika još drži pod ključem, čuveni brendovi su primorani da se okrenu digitalnom poslovanju, ali i novim navikama klijenata. Naročito mladih. 

– U ovo vreme, kada se stavovi o kupovini mogu menjati, a navike sve više premeštaju na internet, osećam da nam nije potrebna samo evolucija, nego revolucija u našoj digitalnoj kulturi – primetio je Remo Ruffini, izvršni direktor Monclera, proizvođača vrhunskih jakni. Kompanija, koja je digitalnu prodaju prebacila na tzv. fashion-tech odeću Yoox Net-a-Porter, objavila je da će sada on-line prodaju uvesti u celokupno poslovanje. Nadaju se da će udvostručiti e-prodaju, kako bi ona do 2023. godine davala bar petinu ukupnih prihoda Monclera. Francuski konglomerat Kering, koji poseduje niz brendova, uključujući Gucci i Saint Laurent, objavio je da e-trgovina činila 13 posto njihove ukupne maloprodaje u prvoj polovini 2020, u poređenju sa svega šest posto u istom periodu prošle godine. Iz Keringa poručuju investitorima da će se digitalni rast ubrzavati čak i kada se ponovo otvaraju prodavnice u Kini i Evropi. LVMH, najveća kompanija luksuza u svetu i vlasnik brendova kao što su Louis Vuitton i Dior, pohvalio se dobrim prometom na svojim kanalima e-trgovine i uporedio sa konkurencijom koja žuri da postane lider u prodaji luksuza na mreži. – Kada vidim količinu posla koju smo uspeli da ostvarimo poslednjih šest meseci na našoj platformi za e-trgovinu, mislim da ove platforme imaju budućnost i da će imati značajan udeo u globalnoj prodaji – veruje Jean-Jacques Guiony, finansijski direktor LVMH. Klasične prodavnice će ostati najvažniji kanal, dodao je on, ali će e-trgovina biti „vrlo zanimljiv način približavanja nekim klijentima i distribuciji proizvoda“.

Moncler u Minhenu

E-trgovina nije uspela da nadoknadi ogromne gubitke koje su kuće luksuza pretrpele zbog zatvorenih prodavnica i zaustavljanja međunarodnog turizma, jer oni čine veliki deo njihove prodaje. Ali, finansijski udarac je sigurno ublažila. U Moncleru je e-trgovina nastavila da raste uprkos naglom padu potražnje koji je izazvao virus. U Keringovoj Bottega Veneti zamalo je utrostručena. Guioni je nazvao nedavne rezultate e-trgovine grupe LMVH „previše dobrim da ih se spominje“, jer ne žele da postave merilo koje bi bilo nemoguće održati u budućnosti. Pradi je prodaja na mreži porasla za 150 posto u prvoj polovini godine u odnosu na isti period prošle godine, uprkos tome što je ukupan promet pao za 40 posto.

Zatvorena Bottega Veneta u Njujorku

Digitalna prodaja će postati sve važnija u godinama koje dolaze. Nije baš veliko iznenađenje to što su, posle zatvaranja butika, kupci koji i dalje žele luksuznu robu – jer je, na primer, smatraju investicijom – doplivali do lokacija e-trgovine. Od Zoom-a do FaceTime-a do naručivanja stvari na Amazonu, karantin je primorao milijarde ljudi da se bolje upoznaju sa tehnologijom u svojim džepovima i stvore nove obrasce ponašanja. Za neke je to značilo kupovinu luksuznih proizvoda na mreži.

Louis Vuitton u japanskom gradu Nagoji

Još početkom 2020. godine, on-line se prodavalo, u proseku, tek 12 posto najskuplje robe, procenjuje konsultantska firma Bain & Company. Međutim, rast e-trgovine u luksuznoj robi sada je premašio sve prognoze. Jedan od glavnih razloga je to što su milenijalci i klijenti iz najmlađe, generacije Z, rastući deo klijentele sa dubokim džepom. Pandemija je primorala kupce da usvoje još više digitalnih navika, a neke će sigurno zadržati i kada opasnost prođe. Već do 2025, prodaja putem interneta mogla bi da čini sada neverovatnih 30 posto tržišta luksuza, procenjuje Bain. A kuće luksuza uveliko “hvataju beleške”.

Autor: Milica Đorđević

Fotografije: Profimedia

Najnovije

Politika kolačića
Harper's Bazaar Srbija logo

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.