
Na današnji dan 1929. godine rođena je Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis. Njeno ime ostaje sinonim za političku eleganciju druge polovine 20. veka, ali i za jednu vrlo specifičnu ideju o ženi u javnom prostoru: svesnu svoje uloge, ali i kontrole nad načinom na koji će je predstaviti.

Od ranog obrazovanja, preko studija književnosti i umetnosti u Parizu i Vašingtonu, Jacqueline Kennedy je bila oblikovana iskustvom, znanjem i strukturom. Njen vizuelni identitet bio je u funkciji toga. Od početka javnog života, svesno je gradila konzistentan stilski okvir: linije koje ne podležu sezonskim promenama, pažljivo birane boje, jasno definisani krojevi.

Modni stil Jacqueline Kennedy nije nastao iz potrebe za estetikom, već iz preciznog razumevanja političkog protokola, američke istorije i medijskog konteksta. Njen izbor garderobe tokom godina u Beloj kući bio je strateški: strukturirani kompleti koji su isticali formalnost funkcije, ali nikada nisu agresivno komunicirali moć. U saradnji s Olegom Cassinijem, izgradila je vizuelnu arhivu prve dame koja ne kopira prethodne modele, već postavlja novi standard – nenametljiv, ali uvek prepoznatljiv.

Simboli tog stila ostali su jasno urezani u kolektivnu memoriju: pillbox šešir, kao deo protokolarnog dnevnog izgleda; troredna biserna ogrlica, kao znak distinkcije koji se ne tumači kao statusni simbol, već kao deo uniforme; oversized naočare, koje su u kasnijim godinama postale deo njenog privatnog stila – funkcionalne, ali i distancirane.

Jacqueline Kennedy nikada nije menjala svoj stilski okvir u skladu s promenama trendova. Tokom decenija, zadržala je jasnu siluetu, svedenu paletu i umerenu upotrebu detalja. U trenucima lične tragedije, kao i u javnim ceremonijama, ostajala je dosledna – ne iz estetskog razloga, već zbog razumevanja institucionalne i kulturne težine uloge koju je igrala.
U godinama nakon Bele kuće, kada se povukla iz političkog fokusa i započela rad u izdavaštvu, njen izgled postaje opušteniji, ali zadržava istu unutrašnju disciplinu. Rolke, pantalone sa visokim strukom, ravne cipele i kožne torbe srednje veličine – sve što nosi ima funkciju, ali ne gubi na jasnoći izraza. Nema želje za spektaklom, nema potrebe za revizionizmom sopstvene slike.

Jacqueline Kennedy Onassis nije bila stilska ikona po definiciji modne industrije – nikada nije bila deo sistema u kom se estetika koristi kao zamena za sadržaj. Njen uticaj je u doslednosti, u samosvesti, i u tome što nikada nije tražila da stil govori više od onoga što ona jeste.

Danas, kada se modne reference sve češće svode na nostalgične citate bez konteksta, primer Jacqueline Kennedy Onassis podseća da vizuelna doslednost ne znači zatvorenost, već pažljivo oblikovan identitet. To je nešto što se ne može ponoviti, ali može razumeti – pod uslovom da se zaista posmatra.
Foto: Profimedia