U svetu epohalnih drama, malo koja serija uspeva da spoji istorijsku tačnost, vizuelnu raskoš i suptilnu društvenu satiru kao The Gilded Age. Dok se na prvi pogled može učiniti da se „ništa ne dešava“, iza svake replike i šuštanja svile kriju se velike ambicije, tihe pobune i večita trka za društvenim statusom. Treća sezona donosi jedan od najupečatljivijih trenutaka dosad – spektakularno venčanje naslednice Gladys Russell, čiji stilski narativ nosi mnogo više značenja nego što se na prvi pogled čini.


Via gildedagehbo
Venčanica koju Gladys nosi u epizodi Marriage Is a Gamble izrađena je po meri, kroz detaljan proces koji je uključivao timove umetnika i stručnjaka iz celog sveta. Tkanina i cvetne aplikacije nabavljene su u njujorškoj tekstilnoj četvrti, dok je sama haljina izrađena u renomiranoj italijanskoj radionici Tirelli Costumi. Čipkani veo stigao je iz Engleske, a izrađen je ručno od strane specijalizovanih umetnica. Haljina je nakon toga dodatno prilagođena i ukrašena od strane krojačkog tima na samom setu, dok su finalni izgled zaokružili komadi nakita italijanskog brenda Pikkio. Efekat je bio romantičan, raskošan i dostojan naslednice koja, bar naizgled, ulazi u najvažniju ulogu svog društvenog života.

Ali ono što ovu epizodu čini zaista posebnom jeste istorijska inspiracija iz stvarnog života: Consuelo Vanderbilt, naslednica iz zlatnog doba Njujorka, čije je venčanje s vojvodom od Marlborougha 1895. godine poslužilo kao estetski i narativni uzor.

Baš kao i fiktivna Gladys, Consuelo je bila ćerka žene opsednute društvenim usponom – Alve Vanderbilt, ambiciozne matrijarškinje koja je ćerkin brak iskoristila za ulazak u britansku aristokratiju. Venčanje je bilo spektakl svog vremena, a venčanica dnevna, ali raskošno ukrašena, sa šlepom koji je izazivao divljenje. Sličnosti između dve mlade neveste ne završavaju se kod šivenih detalja.

Consuelo, koja je kasnije postala Consuelo Spencer-Churchill, bila je figura glamura i uticaja, ali i žena duboko nezadovoljna brakom sklopljenim iz interesa. Njen život, ispunjen pritiskom, protokolima i izostankom slobodne volje, postao je simbol ženske žrtve epohe koja je više vrednovala status od sreće. U mnogim aspektima, bila je princeza Diana svog vremena – mlada, nežna i neshvaćena, zarobljena u instituciji koja joj nije pružala ono što je tražila.

U autobiografiji The Glitter and the Gold, Consuelo iznela je priču o svom odrastanju, braku i oslobađanju – ostavljajući svedočanstvo koje se i danas čita kao dokument jedne epohe. Bila je to retka ženska perspektiva iz srca aristokratskog sveta, ali i tiha pobuna protiv pravila koja su vekovima oblikovala živote žena.
Zato The Gilded Age, iako kostimska drama, prevazilazi žanr. U liku Gladys i njenoj venčanici sabrani su moda, istorija i društvena kritika – priča o statusu, rodu i slobodi ispričana kroz svilu i čipku, ali sa porukom koja traje i nakon što se svetla pozornice ugase.
Pročitajte i Koje ličnosti su inspirisale likove iz serije The Gilded Age
Foto: Instagram, Profimedia