Harper's Bazaar Srbija

Gala Borović, žena iz drugog univerzuma

Intervju sa dizajnerkom koja pažljivo spaja reference urbanog života i clubbing scene sa elementima etno kulture i oduševljava progresivnim pogledom na estetiku - u njenom svetu, subverzivno se prepliće sa romantičnim, eksplicitno sa intimnim.

Fotografija: Maria Gil Mendoza 

Uptinost modne scene i ljudi koji je kreiraju se ne osporava kada pogledamo rad Gale Borović, mlade kreatorke koja je nakon studija u Holandiji započela svoj put dizajnera koji kreiranje odeće spaja sa izuzetno kompleksnim tehničkim aspektima. Na prvi pogled njena moda šokira, ne samom željom da bude ekstravagantna ili provokantna, nego obiljem detalja koji se koriste kako bi se formirao odevni komad. Ona stvara multisenzorno iskustvo u kom je top kreiran u formi ljudske glave sasvim legitiman odevni komad, jednako kao i bodi kombinezon sa anime likovima koji se nosi sa jaknom jednako dinamičnog printa. Kreatorka ne samo da je uspešno stvorila sopstveni imaginarijum, ona sa svakom kolekcijom pridobija nove fanove koji sa zadovoljstvom gledaju njene stilske egzibicije. Gala Borović ne igra na sigurno, ona je primer neustrašive pojave žene koja beskompromisno stvara lepo po sopstvenim pravilima.

Kako se razvija vaš kreativni proces? Da li su određene reference konstantan izvor inspiracije, a koje su one koje se dešavaju spontano, u skladu sa duhom vremena?

Kreativni proces kroz koji prolazim najčešće crpi energiju i inspiraciju direktno iz mog života ili života ljudi koji me okružuju. Smatram da je to proces koji se paralelno odvija sa ličnim razvitkom i shodno tome sve reference na koje se oslanjam tokom godina su najčešće intimne. Već je poznato da je interesovanje za noćnu scenu bio sastavni deo mog odrastanja, samim tim i nepresušan izvor inspiracije do današnjeg dana. Ne samo kao vid zabave, već kao preko-potrebno oslobađanje energije, konekcija sa ljudima i spoznaja samog sebe u tim trenutcima. Tokom tog perioda bila sam najaktivnija po mraku i mnoge krucijalne stvari prvi put istinski doživela kao što su ljubav, seksualno uzbuđenje, strah, usamljenost… Ovakav koncept stvaranja je započet za vreme mojih master studija u Holandiji. Taj period nosi sa sobom svetle, ali i jedne od najmračnijih momenata mog dosadašnjeg života i vremenom se pokazalo da ovakva praksa povezivanja ličnih iskustava i dizajna predstavlja jednu posebnu vrednost kako za brend i mene lično tako i za publiku.

Jennifer Coolidge kao jedna od kreatorkinih heroina koju je “obukla” za svoj instagram post 

Kako razvijate tehnike i tehnologije izrade? S obzirom na upečatljive paterne, kako ih kreirate i pravite sopstveni vizuelni narativ?

Što se tiče vizuelnih grafičkih rešenja i tehnologije izrade printa, samouka sam na tom polju. Još od studija u Beogradu na Fakultetu Primenjenih Umetnosti radove sam razvijala oko upečatljivog kolorita i kombinacije već postojećih printanih materijala. Kako sam se odselila u Holandiju otvorili su mi se novi horizonti vezani za tehnološki aspekt izrade printova i tada mi je već bilo jasno da će to predstavljati centar mojih interesovanja za sve buduće poduhvate. Eksperimentisala sam sa svim dostupnim tehnikama tokom studija ali trenutno se većinski služim sublimativnom štampom. Taj proces podrazumeva utiskivanje ištampanog papira pod visokom temperaturom pri čemu se boje sjedinjavaju sa materijalom. Što se tiče samog procesa kreiranja vizuelnog narativa kod mene ne postoji tačno objašnjiv tok misli. Dosta sam haotična i spontana, ne planiram preterano jer ovakve stvari radim sama i proces stvaranja uglavnom ostaje poznat samo meni, a ponekad ni meni. Vizuale stvaram ponekad i od 20-30 različitih priča i prikupljenih izvora.

Značajnim iskustvom smatra pojavljivanje na Londonskoj nedelji mode 

Po vašem mišljenju, u kakvom vremenu živimo i kako se vaša moda uklapa u globalni mizanscen? Šta budućnost nosi za vas i kako doživljavate ono što predstoji?

Živimo u vremenu gde nije baš moguće dati sebe samoj jednoj stvari u okviru posla modnog dizajnera već većina nas simultano glumi više različitih uloga u ovoj “predstavi”. Pored multitaskinga u okviru brenda dešava se i žongliranje sa drugim eksternim poslovima koji su u trenutku trial and fail perioda razvitka posla neophodni za primalno preživljavanje. Mislim da ГАЛА BOROVIC brend u potpunosti pripada sadašnjem vremenu i modnoj sceni dizajnera u usponu. Brendovi koji koketiraju sa umetnošću su sve više prihvatljivi u svakodnevnom odevanju i ekspanzija je više nego kako na društvenim mrežama tako i pistama sve više viđamo novonastale brendove. Kako se ekspanzija pretvorila u eksploziju tokom pandemije, u moru svega i svačega baš često primetim koliko ima talentovanih ljudi i obožavam da otkrivam nove brendove i dizajnere koji stoje iza njih. Što se tiče budućnosti do sada sam naučila da ne gledam previše unapred već da se fokusiram na ostvarivanje planova u sadašnjosti. U suprotnom se zatrpam grandioznim željama i zadacima koji mi se često čine nedostižnim pa ih ponekad nesvesno odlažem u potrazi za savršenim rešenjem. Neretko se i kod preteranog planiranja unapred dese i mnoge druge eksterne prepreke.

Međutim, bliska budućnost donosi predstavljanje nove kolekcije koju smo nedavno fotografisali. Ovo će biti najveća kolekcija do sad i u samu produkciji bilo je uključeno više ljudi nego obično. Posebno mi je drago da su deo tima činili i dragi prijatelji sa mojih studija u Holandiji. Put do finalizacije ovog projekta je bio dosta trnovit ali kako ćemo kroz mesec ili dva videti finalne rezultate moram da kažem da sam ponosna, uzbuđena ali i spremna za odmor.

Fotografija: Veljko Simaković 

Od osnivanja brenda, ukoliko biste morali da izdvojite najupečatljivije trenutke, koji bi to bili?

Definitivno izdvajam pobedu na Fashion Scout South Eastern Europe takmićenju što me je dovelo do učešća na London Fashion Weeku. To je prva stvar na profesionalnom planu o kojoj sam maštala kao klinka, a ostvarila mi se na samom početku karijere. Nakon toga pamtim momenat prvih prodatih stvari i osećaj kada vidiš da ljudi žele da budu deo ove priče. U suprotnosti sa tim, trenutak kog se jasno sećam, je onaj kada sam shvatila da je bavljenje modom većinskim delom biznis i to suočavanje mi predstavlja jednu od velikih poteškoća i do današnjeg dana.

Da li modna publika u Srbiji razume i konzumira vaš brend? Da li se naša poimanja mode menjaju? Možete li povući paralelu između vaše mode u inostranstvu i kako je tamo percipiraju i na našim prostorima?

Publika u Srbiji se sve više interesuje za brend i kupci prethodne kolekcije su uglavnom dolazili sa ovih prostora što je mene baš oduševilo. Mislim da se svest menja ali većinski na površnom nivou gde je ono što je drugačije sada postaje zanimljivo a pre toga je bilo samo čudno. Malo mlađa publika sa kojom komuniciram je potpuno osvešćena, u toku su kako sa domaćom tako i sa svetskom modnom scenom ali i umetničkom što mi je baš prelepo. Svoje kupce ne biram ali onoga ko promoviše brend itekako. Kako sam ovde nailazila bezbroj puta na interesovanje estrade za darovanje mojih komada u zamenu za reklamu, nakon odbijanja njihovih uslova i postavljanja svojih nikada se više nisu javljali i to dokazuje da je ono što pravim za njih samo još jedna zanimljivost a mene takva vrsta promocije nikada nije zanimala. Što se tiče inostranstva, ni tamo ne cvetaju ruže. Malo mi je teško da percipiram kako “tamo negde” doživljavaju moj rad jer sam već neko vreme locirana u Beogradu. Često dobijam ponude za saradnje najrazličitijih tipova koje sam takođe naučila da isfiltriram a kupci se uglavnom javljaju sa odličnim komentarima na proizvode tako da za mene to predstavlja odličan feedback. Sva iskustva mi znače i kritike pomno slušam.

Ko su vaše muze? Šta utiče da određeni element uzmete u razmatranje, kako biste ga oblikovali u dizajn?

Moje muze su ljudi koji me okružuju ili su na neki način imali bitnu ulogu u mom životu. To ima direktnu povezanost sa kreativnim procesom koji sam spominjala u prvom odgovoru. Ne razmatram mnogo ali pažljivo biram, vodim se isključivo onim što mi je u tom momentu upečatljivo ili intrigantno, gradim svaku priču u eklektičnom stilu što mi daje neverovatnu slobodu. Često svaki outfit predstavlja neku ličnost, ili deo karaktera osobe. Pri ovakvom stvaranju ne polažem nikome račune i to mi posebno prija, volim da spajam nespojivo i posebno mi je zanimljivo da publika u 100% slučajeva povezuje moje kolekcije sa nečim radosnim zbog kolorita i grafičkih rešenja a često iza svega stoji dosta mračnih momenata ili karakternih osobina.

Fotografija: Goran Popovski 

Na koji način se brend menjao i evoluirao od 2018. do danas?

Brend je počeo aktivno da posluje od 2020. godine dok 2018/2019. predstavljaju period tranzicije jer sam tek završila master u Holandiji i predviđala svetlu budućnost mog ostanka u EU što se nažalost nije desilo. Sam nastanak brenda je došao spontano, iz puno ljubavi i malo inata. Svoj Instagram profil sam oblikovala kao portfolio tokom studija, publici se to dopalo i pre samog London Fashion Weeka dobila sam ponudu od potencijalnog ulagača da otvorimo firmu i krenemo grandiozno u tu priču. Kako je srećom taj plan pošao po zlu rešila sam da početkom 2020. uz minimalni dostupan kapital krenem sama i napravim prvi prodajni proizvod – Adult Playground majicu. Od tada pa do sada se svašta dešavalo, puno sumnjam u sebe i nisam jedna od onih ljudi koji su ubeđeni da će uspeti sve što su zamislili. Elem uz ogromnu podršku koja stoji iza svakog koraka u prethodnih 5 godina došli smo do toga da od single dropova predstavljam kompletne kolekcije i da ću uskoro lansirati i prvi oficijelni online prodajni kanal www.galaborovic.com.

Razgovarao: Marko Mrkaja 

Fotografije: Maria Gil Mendoza, Goran Popovski, Veljko Simaković, Samantha Kandinsky, Marko Suvić

 

Najnovije