
Modni svet danas se oprašta od Giorgia Armanija – čoveka koji je svojim vizionarskim radom oblikovao ne samo način na koji se oblačimo, već i samo shvatanje elegancije, nezavisnosti i stila. Njegova ostavština nije samo modna; ona je kulturna, estetska i lična.

U oktobru 2024. Harper’s Bazaar US imao je privilegiju da razgovara sa njim povodom njegovog 90. rođendana. Tada, u svom milanskom domu s pogledom na japanski vrt, Armani je govorio tihim glasom, ali snažnom prisutnošću. „Volim da budem kod kuće. To je moje sigurno mesto“, rekao je. A zatim priznao ono što mnogi nisu znali: „Najveća zabluda o meni je da sam hladan i distanciran. U stvari, ja sam stidljiv, čovek koji ceni nežnost i bliskost.“
U tim danima radio je na svom velikom projektu u Njujorku — zgradi na Madison aveniji sa luksuznim stanovima, butikom i restoranom. „Nekada sam maštao da budem filmski reditelj. Na kraju, oblačio sam likove, davao im nameštaj, kuću, restorane… Ispunio sam tu fantaziju na svoj način“, govorio je uz osmeh.
Revolucija koja je počela sa odelom
Armanijev uticaj na modu počeo je 1970-ih, dvodelnim odelima od muških tkanina, mekim i ležernim, koja su redefinisala „power dressing“. Njegove kreacije nosile su žene koje su se probijale u korporativni svet, ali i umetnici i glumci poput Richarda Gerea i Grace Jones. Pre nego što su rodne uloge postale centralna tema modne debate, Armani je instinktivno pomerao granice, uvodeći fluidnost kroz kroj i materijal.

Nova generacija, stari šarm
Njegov rad danas doživljava novo otkriće. Hunter Schafer pojavila se u Kanu u haljini iz arhive Armani Privé iz 2011, od svile protkane metalom, dok potražnja za vintage komadima na Vestiaire Collective raste iz meseca u mesec. „Moda je ciklična“, rekao je tada Armani. „Ideje koje dotaknu duh vremena uvek se vraćaju. Drago mi je da mlade generacije u njima prepoznaju sebe.“

Za njega moda nikada nije bila samo odeća. Armani je stvorio ceo univerzum — od garderobe i parfema do enterijera, hotela i restorana. Sve pod istim imenom, sve u istom duhu.
Doslednost kao luksuz
Za razliku od mnogih koji jure prolazne trendove, Armani je negovao postepenu evoluciju. Njegove kolekcije nikada nisu bile radikalne, već promišljeno nadograđivane, iz sezone u sezonu. Fall 2024 couture kolekcija bila je još jedno poglavlje priče o jednostavnosti, glamuru i fluidnim linijama. „Uvek sam verovao u evoluciju, a ne revoluciju“, govorio je. „Danas žene ne beže od glamura, ni u poslovnom svetu — i to se vidi i u mom radu.“

Crveni tepih — njegovo prirodno okruženje
Ako danas crveni tepih doživljavamo kao glamuroznu pistu, zasluga je upravo Armanijeva. Još krajem osamdesetih oblačio je glumce za najveće dodele, kada profesija stiliste nije ni postojala. Na Oskarima 1990. toliko glumaca nosilo je njegove kreacije da je Women’s Wear Daily to nazvao „Armani Awards“. Od tada do danas, Armani je obeležio više od 500 pojavljivanja na ovoj najpoznatijoj sceni glamura.




Cate Blanchett, koja ga nosi već decenijama, priseća se: „Prvo Armani odelo kupila sam od svoje prve glumačke plate — i još ga nosim. Giorgio je bio ozbiljan čovek, ali s osmehom u očima. Autentičan i dosledan sebi.“
Jednostavnost kao večna vrednost
U svom kućnom ofisu, Armani je čuvao portret pored Diora, Chanel i Balenciage. Njegova filozofija nikada nije bila da privuče pažnju ekscentričnošću, već da stvori stil koji odoleva vremenu.
Na pitanje po čemu bi želeo da bude upamćen, odgovorio je:
„Samo da budem zapamćen — to bi bio uspeh. A ako ostanem u sećanju kao tvorac jednog bezvremenog, neopterećenog stila, to bi bila kruna svega.“
Život i delo Giorgia Armanija ostaju svedočanstvo da prava moda prevazilazi trendove i postaje način postojanja. Njegovo ime upisano je u samu srž modne istorije — ne glasno, već dostojanstveno, u tišini elegancije.
Foto: Profimedia, Instagram