Harper's Bazaar Srbija

Iskreno sa direktorom Sportina grupe Isakom Nuhićem: O novim navikama kupaca, modnim trendovima i online šopingu

U razgovoru sa novim direktorom Sportina grupe, koja se kupcima iz čitave regije svake sezone predstavlja sa više od 90 svetskih brendova u svojoj bogatoj ponudi, gospodin Isak Nuhić otkrio nam je stavove jedne od najvećih fashion retail kompanija na domaćem tržištu, koja potrebe savremenog kupca stavlja na prvo mesto.

Koliko dugo se bavite poslovanjem u modnoj industriji i šta biste istakli kao neke od važnih promena koje ste primetili u poslednjih dve godine od kada svet ne fukcioniše po istim principima?

Sportina Group je vodeći trgovac na području Balkana. Ima više od 1.000 zaposlenih, više od 100 radnji te portfolio sa više od 90 modnih brendova. Sa našim poslovnim partnerima zajednički kreiramo trendove osim u Srbiji, i u Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Makedoniji, Crnoj Gori već više od 30 godina.  Primećujemo da su se poslednje dve godine značajno promenile navike kupaca. Na njihove potrebe se moramo odazivati brže i transparentnije. To je svakako potpomognuto i razvojem naše XYZ internet prodavnice koja je doprinela dinamici u našem poslovanju. Online customer service nam u tom smislu daje značajnu perspektivu kad govorimo o potrebama i željama naših kupaca.  

Koliko je važno za jednog čoveka u ovom domenu biznisa da zaista voli, poznaje modu i njene trendove?

Tu moramo razdvojiti dve stvari. Nešto je ljubav prema modi, nešto profesionalizam koji donosi brigu za kupca i njegove potrebe. Radimo u oba pravca. Još više, sa našom zajednicom kupaca, sa ljubiteljima mode koji su povezani preko Kluba Sportina Group i Kluba XYZ gradimo modnu zajednicu koja u našoj regiji broji skoro milion kupaca.

Svakako, pri zapošljavanju, imaju prednost oni koji vole modu, koji sa entuzijazmom otkivaju nove trendove, prate dizajnere i njihov rad, čitaju modne časopise i slično. Ali, treba naglasiti da naše zaposlene povezuje želja da se približimo kupcu i odgovorimo na njegove potrebe. Koliko smo dobri u tome vidimo i po povratnoj informaciji koju dobijamo od naših poslovnih partnera. Traži se mišljenje od nas već i u fazi kreiranja kolekcija, upravo zato jer osim što živimo za modu, poznajemo i potrebe kupca, te tržišta.

Takođe vidimo da i oni zaposleni koji možda nisu bili modni entuzijasti – već u prvim mesecima to postanu. Moda je zaista fantastična i uzbudljiva industrija.

Smatrate li da je budućnost modnog šopinga definitivno na digital platformama ili će iskonska potreba da dodirnemo i probamo ono što kupujemo zauvek opstati?

U budućnosti nas definitivno očekuje spoj online prodaje i klasičnog prodajnog prostora. Time da će online prodaja sa strukturiranom preglednom ponudom postati osnovni kanal za kupovinu, dok će od posete radnje kupac imati druga očekivanja. Prodajni prostori će, sudeći po trendovima koji se vide početi da funkcionišu kao show room, u njima će biti pažljivo izloženi, možemo reći, posebni komadi odeće. Poseta takvom prostoru će, usuđujemo se reći, izgledati kao poseta neke galerije. U tom smislu prodajni prostori će morati da ponudi dodatne servise (poput vraćanja i preuzimanja artikala naručenih preko online-a, krojačkih usluga i drugo), kako bi ostali atraktivni za našeg kupca. Kupac i njegove želje, potrebe i navike će diktirati i buduće transformacije. Ova transformacija prema digitalnom je velikim delom zbog pandemije bila egzogena te verujemo da će ljudska priroda te želja za druženjem, interakcijom i fizičkim kontaktom diktirati dugoročne trendove.

Koliko je izazovno, a koliko zapravo teško pozicionirati se na novom tržištu i predočiti svoje ideje?

Sportina je uvek bila pionir u našoj regiji kada govorimo o lansiranju novih ideja i koncepata. To je zapravo naš zaštitni znak godinama. U industriji, u kojoj se trendovi menjaju jako brzo, uvek nam je cilj bio našim kupcima približiti najbolje modne stilove. Sve vreme imamo jasan koncept, znamo koji je brend kome namenjen i kako želimo da nastupimo na tržištu. U skladu sa tim smo razvili dva celovita koncepta prodaje: XYZ koncept koji pokriva premium i luxury segment i koncept SPORTINE, s kojim smo pokrili casual brendovwe odnosno brendove iz srednjeg cenovnog razreda. Poznajemo tržište i karakteristike lokalnih kupaca, dok s druge strane imamo dugogodišnja partnerstva sa svetskim brendovima kao i zaposlene sa dugogodišnjim iskustvom, što je naša velika prednost u odnosu na konkurenciju.

Ove pandemijske godine iznedrile su neke nove modne tendencije, jer su direktno uticale na naš stil života. Više smo se okrenuli sebi, potrebama svog uma, duha i tela. Pokušavamo ne samo da sportske aktivnosti svrstamo u svoju prioritetnu svakodnevicu, već sada i svoj stil njima podređujemo. Smatrate li da se budućnost mode nalazi u domenu activewear-a?

Zanimljivo pitanje. Activewear ranije nije bio deo fashion sveta, već više potreba za odećom za posebnu namenu. Danas je to globalni trend koji ne mogu ignorisati ni najveće luksuzne modne kuće.

Mi već duže vreme sledimo trend koji se razvija naglašavajući zdrave navike i zdrav način života. Neki od naših brendova kao što su SUPERDRY ili ONLY su još pre pandemije COVID 19 imali linije odeće za aktivan život te smo i mi kroz svoj vlastiti brand MARX promovisali aktivan život te razvijali određene sportske linije.

Primećujemo da se u svakodnevnom modnom kretanju briše granica između casual i activ mode, te primećujemo da kupci i dalje imaju želju da se za posebne prilike lepo obuku i taj segment koji je trenutno zanemaren – verujemo da će opet rasti sledećih godina. Već se i kod trenda activeweare vidi da modni brendovi rade na dizajnu. Ljudi se žele osećati lepo i pokazati svoj stil u svakom trenutku.

Koje su prednosti online šopinga biste istakli kao vodeće?

Prednosti je svakako puno. Kupcu je sve na dohvat ruke. Može da kupuje iz svoje fotelje, ne treba da napusti dom, da bi došao do svog artikla. Kada naruči artikal, ukoliko mu se ne dopada, jednostavno ga vrati od kuće. Znači, nudimo potpuni servis koji potrebno vreme za kupovinu svodi na minimum.
Dalje, preko internet prodavnice, kupac ima bolji pregled cele naše ponude, naravno i konkurencije. Zato može da napravi poređenje i da se jednostavnije odluči. Prednosti online šopinga za nas kao ponuđača je svakako ta da se preko interneta obraćamo puno širem tržištu. Samo preko tog kanala smo uspeli da u jako kratkom vremenu postignemo značajne rezultate.

Iako ste primarno vezani za modu, vaš posao neminovno je vezan i za digitalne formate, reklo bi se da jedno bez drugog u budućnosti ne ide. Šta je po Vašem iskustvu značajnije i koju platformu vidite kao najvažnije polje modnog šopinga u Srbiji?

Značaj svih tih socijalnih kanala poput FB, Instagrama, Tik-toka svakako nije za potcenjivati. Pošto je reč o više različitih platformi, pokušavamo biti prisutni i u skladu sa tim se prilagođavamo. Ali, tu je potrebno naglasiti, da bez obzira koliko je važno naše prisustvo na socijalnim mrežama i preko saradnje sa influenserima, mi ne smemo zaboraviti na direktni kontakt sa kupcem koji razvijamo preko naših vlastitih kanala, izdvajam recimo Klub XYZ ili Klub Sportine Group. To je ključni deo naše strategije.

Moda se sve više okreće korišćenju materijala koji nisu štetni po životnu sredinu, kao i generalno buđenju svesti kod potrošača o onome šta zapravo kupuje. Mislite li da ćemo u jednom trenutku zaista dosegnuti princip kupovine izgrađen na eko svesti ili će sklonost ka jeftiniijim (i mahom nekvalitetnijim prozvodima) ostati neminovost?  

Godinama pratimo želje naših kupaca i pokušamo da odgovorimo na njih. Primećujemo da je kupac odgovorniji i da više pazi šta kupuje. Osim trendova važan mu je, što nas posebno raduje i kvalitet. Prirodni materijali su tako u prvom planu. Taj trend se pojavio i ranije, no epidemija Covida 19 je tu svest o održivom, trajnom razvoju još više naglasila. Sa našim iskustvom možemo reći da se ključna diferencijacija u našoj branši događa upravo u tom načinu gledanja na odeću, obuću i modne dodatke. Kupci svakako prate i reputaciju brendova, zato smo još više pažljivi u selekciji i izboru artikala.

Koliko smatrate da je važna svest potrošača o onome šta kupuje i gde i zašto je to važno?

Svest potrošača postoji oduvek, samo se s vremenom menjaju trendovi šta je potrošaču u tom trenutku važno. Ako govorimo o najnovijim trendovima – vidi se da su kupci s početkom pandemije počeli više kupovati lokalno tj. od lokalnih trgovaca. Pored dostupnosti i brzine time se podupire lokalna privreda te naglašava ekološki odgovornije ponašanje.

Smatramo da je izuzetno važno biti pošten prema potrošaču, te nuditi upravo ono što i reklamiramo. U današnjem povezanom svetu najvažnije je konstantno stvarati vrednost za potrošača, te je to jedini način stvaranja dugoročnog uspešnog odnosa.

U saradnji s brendovima koje zastupamo trudimo se i naše prodavce edukujemo, kako bi kupcima mogli preneti i vrednosti brenda koji prodajemo – jer je izuzetno važno da kupac uvek dobije sve moguće informacije.

Razgovarala: Maja Bunčić

Foto: Promo

Najnovije