Zašto su luksuzni brendovi prihvatili "second-hand" princip

Modna misija o održivosti ima šanse da uspe.

Ranije je važilo uverenje da je second-hand odeća zabava za ljubitelje vintage fazona ili one koji jednostavno uživaju u odeći sa pristupačnijom cenom. Potraga za savršenim komadom je obično podrazumevala lutanje kroz more rafova, a za one baš posvećene sportu, obilaženje još toliko second-hand prodavnica. Zahvaljujući sve prisutnijim digitalnim preprodavcima, danas je ta tradicija postala mejnstrim. Ako je verovati istraživanju koje su 2020. godine sproveli Boston Consulting Group i pariska luksuzna platforma za preprodaju, Vestiaire Collective, do 2023. čak četvrtina odeće u našim ormarima bi mogla da bude već nošena. „Second-hand platforme, kao što su Vestiaire collective i RealReal doprinose izgradnji nove ere u kojoj se na second-hand odeću gleda kao na dobru, ako ne i bolju od nove,“ kaže Maxine Bédat, osnivač i direktorka instituta New Standard i autorka knjige Unraveled: The Life and Death of a Garment, koja istražuje uticaj modne industrije na okolinu.

Sa finansijske tačke gledišta Vestiaire Collective predstavlja unikatan biznis koji trenutno vredi više od 1 milijarde dolara, što je rezultat investicije konglomerata Kering i investicione firme Tiger Global Managment. Platforma danas može da se pohvali sa 11 miliona korisnika iz preko 80 zemalja, što nije bio slučaj na početku 2009. godine kada nijedna luksuzna firma nije htela ni da čuje za ovakav vid poslovanja. Ekskluzivnost je fundamentalna za luksuz, a poznate brendove je brinulo da će prisustvo njihovih dizajnova na ovakvim platformama uniziti njihov imidž i olakšati kupcima da dodju do njihovih luksuznih proizvoda po nižoj ceni. Poslednjih godina preprodaja luksuznih komada doživela je potpuni procvat podstaknut sve većim interesovanjem kupaca i brendova za održive načine kupovine i kružnu modu – ideja da odeća i aksesoari treba da opstanu što je duže moguće. Jedan od predsedavajućih i direktor konglomerata Kering, François-Henri Pinault, komentariše da je „već nošena luksuzna odeća sad istinski i duboko ukorenjen trend, pogotovo među mlađim kupcima. Naša želja nije da to ignorišemo, već da iskoristimo priliku i unapredimo našu ponudu, na taj način gradeći buduću industriju zasnovanu na održivosti.“

Više nije stvar pukog prihvatanja preprodaje kao neizbežne sudbine života jednog komada. Luksuzni brendovi u sve većem broju samoinicijativno teže saradnji sa preprodavcima kako bi to sami omogućili. U februaru, Vestiaire Collective je u saradnji sa kućom Alexander McQueen predstavio svoj prvi program ponovne kupovine Brand Approved. Program podrazumeva da se komadi iz prethodnih sezona mogu vratiti u bilo koju Alexander McQueen prodavnicu koja učestvuje u programu u zamenu za komade iz nove kolekcije, a vraćena odeća zatim ide na online platformu gde se preprodaje. „Izrazito smo ponosni na činjenicu da smo prva modna kuća na svetu koja u saradnji sa platformom Vestiaire Collective nudi ovakvu vrstu usluge i prelepim komadima daje novi život“, kaže direktor Alexander McQueen Emmanuel Gintzburger. Fanny Moizant, predsednica i jedna od osnivača platforme Vestiaire Collective, dodaje, „Naš dugoročni cilj je da mogućnost preprodaje odeće postane usluga koja se podrazumeva.“

Saradnja sa brendovima je od iste presudne važnosti i za RealReal. Ovaj gigant za luksuznu preprodaju baziran u San Francisku osnovan je 2011. godine i danas broji 21 milion korisnika i 16 prodavnica širom Sjedinjenih Američkim Država, od kojih je 7 otvoreno za vreme pandemije. „Želimo da naši kupci nastave da ulažu u luksuzne i kvalitetne komade odeće koji kasnije mogu da imaju drugi, treći, pa i četvrti život,“ kaže Allison Sommer, direktorka strateških investicija za RealReal. Podstaknut time, RealReal je u saradnji sa Stellom McCartney 2017. godine pokrenuo program Circular Economy u okviru kog je svakom kupcu koji kupi second-hand odeću dizajnerke delio 100 dolara bonus kredita za kupovinu u Stella McCartney prodavnicama ili online. Pored McCartney, programu se priključio Burberry, koji je svojim kupcima nudio usluge personalnog kupca, kao i Gucci, koji je zaradu od prodaje second-hand stvari donirao neprofitnoj organizaciji One Tree Planted.

Preprodaja, kao takva, predstavlja ključno rešenje za negativan uticaj prekomerne potrošnje na okolinu jer daje novi život odeći i aksesoarima koji bi inače završili na deponiji. Prema Agenciji za zaštitu životne sredine, u 2017. godini se samo u Sjedinjenim Američkim Državama bacilo 12.8 miliona tona odeće i obuće, što dovodi do broja od 36 kilograma po osobi. Uprkos tome što inicijative ove vrste zvuče kao odlično rešenje, Bédat nas upozorava na sledeće: „Ne želimo da ovaj korak dovede do situacije gde će ljudi kupovati više odeće jer znaju da postoji aktivno rešenje za njihove odbačene stvari,“ kaže ona. „Srž luksuza je bila da jedan kupuje odeću koja će mu služiti ceo život i predstavljalo bi enorman uspeh ako bi modna industrija mogla da se vrati svojim počecima, čineći dobro i za sebe i za planetu.“

Tekst: Redakcija magazina Harper's Bazaar 

Foto: Pexels

 

 

 

Pročitajte još

Pročitaj još