Harper's Bazaar Srbija

Cool klince odgajaju opušteni roditelji – da li ste među njima?

Prošli su dani kada je dolazak bebe na svet značio ozbiljnu društvenu ilegalu. I forumi o grčevima beba, dosadne lutkarske predstave u dubokom mraku i stereotipi tipa roze za devojčice, a plavo za dečake tretiraju se kao loše uspomene. Dečje teme dobijaju ozbiljnije okvire te ruše granice sveta odraslih.

Kreativne industrijske grane, kao što su moda, dizajn i zabava, obraćaju se deci i njihovim roditeljima s istim motom – budi cool. I to odlično prolazi. Trend se posle Amerike sada širi i Evropom. Deca danas znaju tačno šta žele i već imaju formiran ukus pod uticajem roditelja, ali i sveprisutnih medija. Od malih nogu pred sobom imaju širok spektar mogućnosti, zahvaljujući dostupnosti modernih tehnologija. Roditelji im ispunjavaju sve želje, s namerom da svojim naslednicima omoguće ono što oni sami nisu imali, pa se u preteranoj želji često i sami zaigraju. U pomoć im pristižu i različiti life-style magazini i portali s originalnim idejama kako pomeriti granice savremenog roditeljstva. Da ne govorimo o Pinterestu ili Instagramu, gde mališani cool parova postaju glavne zvezde.

Deca i moda

Gotovo dve decenije unazad potrošačku kulturu karakteriše potreba da sve što kupujemo ima odrednicu IN i COOL, uključujući tu i sve što je namenjeno deci. Sveprisutna je poruka da ona ne samo da treba da prate aktuelni modni trend, već i da imaju sobe koje izgledaju kao izložbeni enterijeri najpoznatijih dizajnera, a uz to pohađaju kreativne radionice u koje su uključeni i njihovi roditelji.

Nove generacije roditelja lako se uklapaju u trend i nastoje da na svojim porodicama primene manire poznatih ličnosti, čija deca još od najranijeg doba imaju izgrađen stil i identitet. Setimo se samo male Suri, Šajlo ili Nort Vest. Modna industrija, s druge strane, uvek je umela da iskoristi želju roditelja da svojoj deci priušte najbolje.

Poznate modne kuće imaju u ponudi i dečje kolekcije, a neretko na regularnim revijama prošeta i pokoje dete. Jedan od dobrih primera je mladi model kuće Chanel, sada trinaestogodišnji Hadson Kroening, sin poznatog manekena Breda Kroeninga i kumče Karla Lagerfelda. Potom, dugi je niz dece poznatih ličnosti, koja su počela da se bave modom. Njima su svi putevi otvoreni, pa mogu birati da li će da šetaju pistama, poziraju za modne kampanje ili da ih pak slikaju. Tako je mlađi sin Bekamovih Romeo model kuće Burberry, dok je stariji Bruklin dobio priliku da radi kao fotograf u jednoj od njihovih kampanja.

Moda je, dakle, postala veoma bitna u životima porodica kako poznatih, tako i običnih ljudi. Danas postoji ogroman broj dečjih brendova, onlajn šopova, kao i konceptualnih radnji koje pružaju niz dodatnih usluga u vidu radionica, igraonica, kafea ili frizerskih salona za celu porodicu… Dizajn i uređenje enterijera takođe su oblasti koje posvećuju veliku pažnju najmlađim korisnicima. Neki proizvođači nameštaja čak su napravili mini-verzije svojih kultnih komada, poput sofe Togo francuske kompanije Ligne Roset ili stolice Panton švajcarske Vitre.

Joga za petogodišnjake

Što se tiče umetnosti i zabave, ponuda sadržaja za mališane izuzetno je bogata i dobija novu dimenziju. U Parizu se, na primer, održava dečiji festival Stéréokids, na kojem učestvuju muzičari poput sastava Cassius, koji čine upravo roditelji. “Želeli smo da naša deca slušaju nešto što nije Džastin Biber i slična muzika koja danas preovladava”, kaže jedna od organizatorki, mlada mama Lesli David.

I mnogi drugi festivali imaju i prateća junior izdanja, dok muzeji redovno organizuju izložbe i radionice za najmlađe. U maloj galeriji jednog od najpoznatijih muzeja na svetu Luvru u toku je izložba posvećena herojima iz različitih civilizacija u interpretaciji klasičnih i savremenih umetnika, kao i onima koji su obeležili popularnu kulturu poput likova iz Ratova zvezda. Filmska industrija je oduvek znala kako da nađe svoju publiku, a deca su joj možda najvernija i uvek sigurna ciljna grupa. Ponuda animiranih 3D filmova (čije glasove crtanim junacima pozajmljuju najveća holivudska imena) svakim danom sve je veća, a  iznova stižu novi nastavci, za neke nove generacije.

Tako današnji klinci, osim što su  stilizovani od glave do pete i žive u dizajniranim dečjim sobama, očigledno imaju i gust raspored aktivnosti – baš kao i svoji roditelji. Kada ne idu na izložbe i muzičke festivale, pohađaju kurseve kuvanja, scenskog nastupa ili treniraju mačevanje. Džudo i balet zamenile su druge popularne aktivnosti bliže njihovim roditeljima kao što je, na primer, joga. U svetu je sve više specijalizovanih joga centara za decu uzrasta od pet do 12 godina. Popularni su i časovi meditacije, koja pomaže deci da se što bolje koncentrišu u školi.

Novi trend – Kids Friendly

Sve veći broj restorana i kafića nastoji da se prilagodi potrebama porodica sa decom, pa tako poslastičarnice nude kolače i torte u obliku superheroja i princeza, a restorani imaju i posebne dečje obroke.

Na isti način postupaju i hotelijeri pa su i putovanja s oznakom kids friendly postala mnogo prijatnije iskustvo kako za decu, tako i za roditelje. Tome je dosta doprineo i sajt Kid & Coe, porodična verzija Airbnba, koji omogućava ljudima sa decom da pronađu odgovarajući smeštaj u bilo kom delu planete. Uostalom, ako posetite blog MytravelDreams shvatićete da je moguće biti majka dvoje male dece i  putovati  po čitavom svetu bez unapred planiranog stresa.

I školski sistem u razvijenim zemljama prilagođava se životu urbanih roditelja koji veći deo godine provode putujući… Međutim, psiholozi upozoravaju da ne treba dopustiti da deca prerano odrastu. Ne može se poreći da je izuzetno korisno to što mladi ljudi danas imaju toliko mogućnosti za obrazovanje i zabavu, ali ih treba pustiti da uživaju u detinstvu što jednostavnije i bezbrižnije.

Danas je svet deteta previše podređen uticaju i željama roditelja. Čini se da pokušavaju da stvore od njih ono što oni sami nisu uspeli da postanu – lepi, pametni i uspešni. Problem je to što kod dece lako može doći do prezasićenja svim tim sadržajima i tehnologijama koje su im na raspolaganju. Što su više zauzeti, manje će imati vremena da se dosađuju, a poznato je da se kreativnost razvija iz dokolice. Stoga, pustite svoju decu da im bude malo dosadno.

Fotografije: Profimedia

Najnovije