Nemanja Jehlička intervju: Kako se radi u Americi

"Uvek je potrebno sagledati stvari iz više uglova i pronaći prostor u kom može da se napravi iskorak ka nečem novom".

Foto: Ivan Ikić

Vizuelni umetnik, koji je uneo bitne promene na domaćoj sceni i doprineo razvoju grafičkog dizajna kod nas, Nemanja Jehlička, poznato je ime i legenda tipografije sa čijim radom ste se sigurno susreli. Umetničko putovanje započeo je u Beogradu, gde se brzo pozicionirao na samom vrhu prepoznatljivim izrazom, besprekornim radom i savršeno jasnom vizijom, a hrabrost i želja za promenom odvele su ga u Ameriku, Portland, do pozicije direktora dizajna grafike za čuveni brend Jordan. I dalje ga inspiriše elektronska muzika, a mi smo razgovarali o uspehu, veštinama i šta je to što je u njegovom slučaju zista bilo presudno za planetarni uspeh.

Bili ste i više nego prisutni na beogradskoj klabing elektro sceni, odakle ste crpeli inspiraciju iz mračnih hodnika beogradskih klubova, i socijalni momenat vam je, čini se, bio jako bitan. Kakva je situacija danas? 

– Što se clubbing-a tiče, situacija je danas malo drugačija. Život na Pacific North West-u nije tako grandiozan kao u Evropi. Lokalna klupska scena je veoma mala, hodnici su osvetljeni i nezagušljivi. Klubovi rade do 2 ujutru… na sve to je kovid dodatno otežao situaciju i dve godine se bukvalno nista nije dešavalo, što je dovelo do toga da u poslednje vreme i nisam toliko aktivan, ali mislim da će se situacija promeniti. Upoznao sam dosta ljudi iz klupskog sveta i radujem se nekim dešavanjima i planovima u narednom periodu. Što se muzike tiče i dalje je aktivno pratim, a rad ne mogu da zamislim bez nje. Portland ima par dobrih record stor-ova koje obilazim u poslednje vreme sa sinom, tako da sada zajedno idemo u potragu za vinilima – crate diggers!

Koju muziku slušate dok radite?

– Sve zavisi od raspoloženja i projekta na kom radim – elektronski zvuk i dalje dominira u raznim oblicima, sa osvrtima na acid rock, jazz…

­Možete li izdvojiti neke ključne stvari koje su dovele do pozicije na kojoj se danas nalazite?

– Pre svega iskrena ljubav i osećaj ispunjenosti kroz rad. Sporadični problemi sa autoritetom – uvek sam dovodio stvari u pitanje, gurao ponekad do krajnjih granica pucanja i retko kad pravio kompromise. Ako postoji ulična škola dizajna, definitivno sam je izučio u Srbiji, ali je to takođe i bio razlog mog odlaska iz nje.

Kada krenete da radite na novom projektu, kako izgleda prva nedelja?

– Prva nedelja je obično vezana za razumevanje brief-a, planiranje i raspodelu obaveza. Jordan je veliki brend, i u svom sklopu ima nekoliko različitih kolekcija od kojih svaka zahteva drugačiji pristup. Dobro definisanje i postavka pravca zajedno sa cross functional timovima je od velikog značaja za početak kreativnog procesa. Nakon toga sledi zabava!

Pozicija direktora dizajna grafike je liderska pozicija, kao i predhodna na kojoj ste radili (globalni art direktor za Nike). Kakvo je vaše iskustvo u mentorstvu, kojim veštima se priklanjate i šta savetujete kolege – šta je po vama zaista bitno, presudno, na šta da obrate pažnju?

– Saradnja, razumevanje i da slušaju jedni druge. Svaki pojedinac za sebe donosi nesto projektu i timu. Pronalaženje razlika i međusobno dopunjavanje su jako bitni kad se radi u većim timovima.

 

U kom delu kreativnog procesa zaista (najviše) uživate?

– U kreiranju! Pošto svakom projektu pristupam krajnje otvoreno i nikad ne znam kako će izgledati konačni rezultat, trenutak dolaska do finalnog dizajna i sam proces stvaranja su i dalje najuzbudljiviji momenti.

Stižete li da ispratite sve što se dešava u oblasti umetnosti, posebno u svojoj sferi? Koliko vas zanimaju trendovi?

– Konstatno pratim zbivanja u kreativnim oblastima. Bitno je ostati upućen u dešavanja, ali je to istovremeno i jako pogubno ako se isključivo oslanjaš na trendove. Oni su promenjivi i praćenjem trendova se ne postiže progres. Uvek je potrebno sagledati stvari iz više uglova i pronaći prostor u kom može da se napravi iskorak ka nečem novom.

Kakva je budućnost grafike, sa ove pozicije, kuda ide, ka čemu?

– Grafički dizajn je u poslednje vreme postao jako demokratična disciplina. Tutorijali, liste fontova i raznorazni drugi resursi su omogućili da dizajn postane naširoko dostupan. Razvijanje AI donosi novu dimenziju stvaranja koja postavlja kreativca u potpuno novu ulogu – fokus je na direkciji, a ne na stvaralaštvu. Na bolje ili gore, to će vreme pokazati, ali mislim da je budućnost i dalje jako uzbudljiva.

Kako izgledaju vaši odmori, kada ih najčešće uzimate i jesu li aktivni ili totalno pasivni?

– Odmore planiram kad god se ukaže prilika. Dinamika rada u Americi je dosta drugačija u odnosu na Srbiju – kraći, a učestaliji odmori na po par dana su odlika američke poslovne kulture, a duža putovanja često nisu moguća. Sledeća destinacija nam je Baja, Mexico. 

Razgovarala: Milena Kitić
Foto: Ivan Ikić, Nike Inc

 

Najnovije

Politika kolačića
Harper's Bazaar Srbija logo

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.