Harper's Bazaar Srbija

Da li su serije pobedile seks

Jednom, ne tako davno, Netflix se reklamirao haštagom #NetflixandChill koji je ušao u sleng kao poziv na zajedničko gledanje televizije, a zapravo se mislilo na seks. Otprilike kao u vreme prohujalih generacija koje su znale šta znači kada se kaže: Dođi kod mene da slušamo ploče. U današnje vreme, poziv Netflixa vraća se originalnom značenju. Mnogi parovi ovu i druge streaming platforme čak smatraju novom kontracepcijom.

Profesor Dejvid Spigelhalter s Kembridža potvrđuje brojkama da su parovi manje zainteresovani za seks jer previše gledaju televiziju u spavaćoj sobi. Pad stope seksa poklopio se sa sve kvalitetnijim internetom. Istražujući šta mladima ubija seksualni život, Univerzitet Lankaster u Engleskoj utvrdio je da ljudi širom sveta najčešće koriste internet između 22 i 23 sata. Dalje istraživanje nagoveštava da se to vreme uglavnom troši na gledanje serije putem streaming platformi, prenosi Daily Mail.

SVE MANJE BEBA

Portal Recombu otkriva kako TV utiče na bliskost partnera. Čak četvrtina parova, od 1.500 anketiranih, tri noći nedeljno spava u odvojenim sobama. Kao glavni razlog navode da ne žele da propuste omiljenu seriju samo zato što partner nije zainteresovan, pa im je lakše da svako provede noć ispred svog televizora ili laptopa.   

Najdalje je otišao Wall Street Journal. Istražujući zašto je stopa nataliteta u SAD najniža u novoj istoriji, pozvao se na razne demografske teorije. Uz recesiju i sve veću upotrebu kontracepcije, teško zanemariti i streaming zabavu, utvrđuje njujorški list. Nju populariše ne samo Netflix, nego i Amazon, HBO i druge slične kompanije. WSJ navodi primer 35-godišnjeg Njujorčanina Tonija Lozija koji je stavio decu na spavanje, a onda se pridružio supruzi Amber pred ekranom. Iako ona već neko vreme pokušava da zatrudni sa trećim detetom, čak je u tom trenutku bila u romantičnom raspoloženju, predomislila se i predložila mu drugi izbor: – A možemo da gledamo Proroka – misleći na novo ostvarenje zasnovano na romanu libansko-američkog pisca Kalila Gibrana. – Ja sam majka, kao i strateg za digitalni marketing. Zaista želim da se opustim uz Netflix (doslovno značenje slogana NetflixandChill) – objasnila je 31-godišnja Njujorčanka.

BITKA PROTIV DOSADE

Još 2017. godine naučni rad Dosije o seksualnom ponašanju je, pogađate već, objavio da današnjeg, prosečnog Amerikanca i Amerikanku mnogo manje zanima seks nego pre trideset godina. Mogući uzrok? Streamning platforme. Autorka istraživanja, dr Džin Tvengi, profesorka psihologije na Univerzitetu San Dijego, objasnila je da su se u starim danima popularne TV emisije završavale tačno u deset sati uveče, dok su pasaži sa reklamama omogućavali supružnicima da porazgovaraju. – Sada, ako gledate seriju putem streaminga, odmah možete pogledati i narednu epizodu, a nema ni reklama tokom kojih možete da primetite: Dragi, baš si mi sladak večeras – kaže dr Tvengi.

Svaki četvrti od 1.000 ljudi koje je anketirala agencija SurveyMonkey, odriču se intimnosti u korist serija. Iznenađuje da je taj odnos viši među mlađim ispitanicima, onima između 18 i 36 godina, dok se u ukupnom zbiru, 36 posto opredelilo za streaming video umesto seksa. Netflix ne krije nameru da okupira svaki slobodan trenutak vremena svakog od svojih 150 miliona pretplatnika. Iako je izvršni direktor ove platforme Rid Hejstings čak izjavio da je jedini njihov konkurent – spavanje, on ipak odbija svaku vezu sa padom nataliteta. Tvrdi da njihovi pretplatnici u SAD, u proseku, troše svega dva sata gledajući ovaj program. – Ponosni smo što smo deo kulturnog duha vremena, ali je pad stope seksa, koji se beleži već decenijama, ipak izvan naših moći – kažu u Netflixu. Seks terapeuti ističu da problem sa manjkom seksa u životima gledalaca nadilazi problem sa platformama koje nas neprestano bombarduju novim serijama. Danas se, slažu se oni, više nego ikada ranije, osećamo usamljeno, čak i kada naš partner ili partnerka sedi tu, do nas.

NetflixandChill kao fenomen pop kulture koji je kulminirao 2015. sada bledi, utvrđuje servis Google Trends. Danica Mičel, seks-terapeutkinja iz Njujorka, kaže da se prvobitno značenje ove fraze – gledanje televizije kao poziv na seks – izmenilo od kada su Netflixove originalne serije i filmovi napredovali u kvalitetu. Parovi se zaista sve radije prilepljuju za ekrane. Ali, to ne znači da bi vreme koje potroše na serije iskoristili produktivnije, bilo da je reč o seksu ili nekoj drugoj aktivnosti. Da serija nema, možda bi se, jednostavno, dosađivali.

NIJE SVE TAKO CRNO

Iako kod nas nema istraživanja o vezi seksa i televizije, postoje forumi na kojima se čitaju razmišljanja gledalaca. Jedna 36-godišnja ekonomistkinja iz Novog Sada pedantno je izračunala je da ona i njen suprug bar četvrtinu slobodnog vremena provode uz Netflix ili HBO pre svih drugih aktivnosti, pa i seksa, uprkos želji da dobiju dete. – Uvek je tu nova epizoda Pravih detektiva ili Sluškinjinih priča. Ušuškamo se, naspemo po čašu vina, a sve se završi tako što jedno od nas zaspi – piše ona. Beogradski par, oboje na polovini četrdesetih, smatraju da ih je u svakom pogledu zbližilo zajedničko gledanje novih nastavaka serija Na putu prema dole ili Crno ogledalo, s tim da ona sama gleda Momke sa Medisona. Treba li napomenuti da je u glavnoj ulozi zgodni Džon Ham?   

Najnovije