
Sama pomisao na Miami može da prizove slike lanenih odela, kubanskih sendviča, izvajanih tela na plaži South Beacha ili četiri šarmantne dame koje proživljavaju svoje zlatne godine na floridskoj vrelini. Ipak, možda je najbolje čuvana (a ipak ne tako tajna) tajna ovog grada to što je on istinsko utočište arhitekture—posebno kada je reč o art deco stilu.

Ovde, između okeana i avenija pod palmama, neonskih natpisa i zaobljenih fasada u pastelnim bojama, Miami nudi više od vizuelne razglednice. Nudi vremeplov. Art Deco Historic District, sa svojih više od 800 zaštićenih zgrada, nije samo kvart već urbana scenografija u kojoj geometrija flertuje s glamurom, a nostalgija nosi sunčane naočare u boji mente.
Vizionar iz močvare
Art deco prisustvo u South Beachu dugujemo viziji jednog čoveka – automobilskog magnata Carla Fishera. Kada je 1910. godine prvi put kročio na obalu tada nepristupačne močvare ispunjene komarcima i pacovima oko zaliva Biscayne, malo ko bi rekao da u tom pejzažu vidi budući raj. Ali Carl Fisher jeste. Ubrzo je započeo ambiciozan projekat isušivanja močvare kako bi stvorio luksuzno utočište za elitu.

Da bi privukao druge imućne industrijalce, Fisher je znao da Majami mora biti spektakularan – i to po tada najmodernijim standardima. U eri kada je art deco osvajao svet, upravo taj stil je izabran kao vizuelni pečat nove obale. Fisher je angažovao istaknute arhitekte Henrija Hohausera i L. Mareja Diksana da oblikuju duh grada u geometrijskim linijama i pastelnoj boji. Njihova dela, podignuta u 1920-im i 1930-im, brzo su oblikovala prepoznatljivo lice Majami Biča.
Čuvar stila: Barbara Baer Capitman
Međutim, kao što to često biva sa trendovima, i sjaj art dekoa je s vremenom izbledeo. Tokom 1960-ih, Miami Beach je sve više postajao utočište penzionera, a nekada glamurozne fasade počele su da tonu u zaborav. Ipak, sve se menja zahvaljujući jednoj ženi — Barbari Baer Capitman.

Rođena 1920. godine, Barbara je bila aktivistkinja, autorka i predana čuvarka kulturnog nasleđa. U trenutku kada je većina gledala kako da sruši staro i izgradi moderno, ona je pokrenula pravu revoluciju očuvanja. Sa svojim beskompromisnim entuzijazmom, Barbara je 1976. osnovala Miami Design Preservation League, organizaciju koja je izborila pravnu zaštitu za art deco kvart. Zahvaljujući njenom zalaganju, Art Deco District je 1979. godine postao prva urbana zona iz 20. veka upisana u Nacionalni registar istorijskih mesta u SAD.
U nastavku, predstavljamo neke od najprepoznatljivijih građevina koje definišu duh kvarta:
The Carlyle

Sa svojom čistom belom fasadom i diskretnim linijama, The Carlyle je možda suptilniji od drugih, ali njegova reputacija je monumentalna. Delo arhitekte Richarda Kiehnela, hotel je otvoren 1939. godine sa 50 jedinica, a danas funkcioniše kao stambena zgrada. Gledajući ka okeanu, Carlyle evocira duh starog Miamija, i ostaje nezaobilazna kulisa – između ostalog i u filmovima Scarface (1983), The Birdcage (1996) i Random Hearts (1999). Nalazi se na samo sto metara od nekadašnje vile Giannija Versacea.
The Colony Hotel

Jedan od najlegendarnijih primera streamline moderne stila, Colony Hotel je rad Henrija Hohausera iz 1935. godine. Njegove tri fasadne horizontalne linije obojene su tirkiznom bojom, dok karakteristični T-oblik natpisa osvetljava ulice plavičastom svetlošću noću. Sobe su već tada bile opremljene radio uređajem i telefonom, dok je podrum – retkost na Floridi – nudio rekreativne sadržaje poput kartarnice i svlačionica.
The Marlin Hotel

Na Collins Avenue, gde je arhitektonska celina nešto razuđenija, Marlin Hotel iz 1939. godine ipak uspeva da zablista. Rad L. Mareja Diksana, hotel zadržava karakteristične “obrve” iznad prozora i pastelne nijanse fasade, a enterijer povezuje retro eleganciju sa modernim detaljima. Iako je u pitanju arhitektonsko blago, današnji Marlin je i dom jednog od najcenjenijih muzičkih studija u gradu.
The Cavalier Hotel

Delo arhitekte Roya F. Francea iz 1936. godine, Cavalier Hotel odiše autentičnim art deco šarmom. Lobi krase terrazzo podovi, crno-zlatni nameštaj, lažni kamin sa umetničkim instalacijama i pomorski detalji. Nedavne renovacije sačuvale su originalnu fasadu, dok je enterijer osvežen toplim drvenim tonovima i dekorom koji uključuje barokne portrete poznatih ličnosti, luksuzne tkanine i dramatičnu rasvetu.
The Angler’s Hotel

Originalno izgrađen 1930-ih, The Angler’s je omiljeno mesto Ernesta Hemingveja, a danas deo Kimpton lanca hotela. Zahvaljujući studiju NICOLEHOLLIS, hotel je revitalizovan uz zadržavanje istorijskog šarma, ali i dodatak modernih sadržaja: novog krila sa 85 soba, barova, dvorišta, konferencijskih sala i bazena – sve samo nekoliko koraka od South Beacha.
Nasleđe koje ne bledi
Kada sunce počne da zalazi iza palmi, a pastelne fasade obasjaju neonske svetlosti, Art Deco District ne izgleda kao mesto iz prošlosti. Naprotiv, deluje kao prostor u kojem se prošlost i sadašnjost neprestano prepliću. On je živi dokaz da stil može biti večan – ako se nađe neko dovoljno hrabar da ga sačuva.
U Miamiju, to „neko“ je bio Carl Fisher, ali i, što je možda još važnije, Barbara Baer Capitman. Zajedno, oni su ovom kvartu podarili dušu. A svaka šetnja Ocean Driveom danas je tiho hvala njihovoj viziji.
Foto: Profimedia
Tekst: Natalija Kunić