
Postoje priče koje liče na bajke — ne zato što su izmišljene, već zato što su satkane od vizije, upornosti i vremena. Jedna od njih pripada kući Audemars Piguet, koja ove godine obeležava 150 godina postojanja. I dok se svet menja vrtoglavom brzinom, ova manufaktura iz Le Brassusa pokazuje da se vreme ne mora juriti — može se razumeti, obuzdati i oblikovati, jedan otkucaj po jedan.

U vremenu u kojem se na satove gleda više iz navike nego iz potrebe, postoji nešto duboko smisleno u tome da se ceo vek i po posveti meri vremena — ne kao funkciji, već kao umetnosti. Audemars Piguet nije pokušao da zaustavi vreme, ali jeste naučio kako da mu se približi, s pažnjom, strpljenjem i vernošću zanatu.
Audemas Piguet: Počeci jednog nasleđa
Dugo pre nego što su se pojavile prve radionice sa ugraviranim imenima na brojčanicima, u jednoj švajcarskoj dolini živela je Susanne Audemars, poznatija kao La Zanne. Tokom epidemije koja je poharala region, izgubila je muža i troje od šestoro dece. Ipak, pronašla je snagu da opstane — najpre u zajednici, a potom i u svetu zanatstva i izrade satova. Njen podvig, iako možda nesvestan, postavio je temelje za ono što će kasnije postati jedno od najznačajnijih imena u visokom časovničarstvu.

Godine 1875, njen potomak Jules Louis Audemars osniva svoju prvu radionicu u Le Brassusu, ubrzo se udružujući s Edwardom Augusteom Piguetom. Njihovo partnerstvo dalo je ime brendu, ali ono što je definisalo njegov identitet bilo je opredeljenje za autentičnu, neindustrijsku proizvodnju. Svaki sat bio je jedinstven, ručno sastavljen, bez serijskih brojeva – filozofija koja je očuvala duh nezavisnosti brenda sve do danas.
Inovacija kao kontinuitet
Tokom burnih decenija 20. veka, uključujući Veliku depresiju i posleratne godine, Audemars Piguet nije odstupio od svoje posvećenosti izvrsnosti – naprotiv. Upravo u izazovnim vremenima rađale su se njihove ključne inovacije: prvi ručni hronograf 1930. godine, potom prvi večiti kalendar 1956. A onda, 1972. – model koji je promenio sve: Royal Oak.

Dizajniran od strane Géralda Gente, Royal Oak je razbio konvencije luksuza: prvi ekskluzivni sat u čeliku, sportski, sa prepoznatljivim osmostranim okvirom i vidljivim šrafovima. Njegov uticaj bio je trenutan, ali i dugotrajan – redefinisao je ne samo izgled luksuznih satova, već i samu ideju šta „luksuz“ može da znači.
Od ateljea do muzeja
Inovacije su se nizale: prvi automatski turbijon 1986. godine, a zatim 2020. otvaranje Musée Atelier Audemars Piguet – muzeja u kome se susreću tradicija, savremeni dizajn i tehničko majstorstvo. Sledeći korak jeste The Arc – novo arhitektonsko središte brenda u kojem će sve tehničke veštine biti objedinjene pod jednim krovom.

Audemars Piguet: 150 godina kasnije
Danas, Audemars Piguet ostaje u vlasništvu osnivačkih porodica i i dalje ima sedište u Le Brassusu. Ova godišnjica nije samo slavljenje dugovečnosti, već prilika da se ispričaju manje poznate priče – o ljudima, odlukama, izazovima i principima koji su oblikovali brend kakav poznajemo danas. Inicijativa AP Chronicles, koja prati jubilej, upravo to i čini: otkriva narative koji, baš poput satova koje izrađuju, odolevaju vremenu.