Harper's Bazaar Srbija

Urbana pravila: Upoznajte KLISAB

Modna načela koja ispisuje generacija mladih dizajnera.

Mladi dizajneri odrastali su u okruženju koje im je pružalo podršku da razviju svoju karijeru

Fotografija: Petra Mrša 

Brend KLISAB, iza kojeg stoji modni dvojac Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić, za kratko vreme uspeo je da se izdvoji na regionalnoj modnoj sceni, osvojivši srca čak i najzahtevnijih modnih sladokusaca. Pored prepoznatljive urbane estetike koja se ogleda u autentičnom dizajnu uz fokus na kroj, veliku pažnju poklanjaju izboru materijala i načinu izrade. Ekološki osvešćeni, njihovi statemet komadi ponosno mogu da stanu rame uz rame uz kolekcije svetskih brendova.

Da li je moda oduvek bila sastavni deo vaših života?

Marko: Ni nas same, kao ni našu okolinu nije iznenadilo da je moda postala naš profesionalni poziv. Međutim, u prvim formativnim godinama taj afinitet se kod svakog od nas različito manifestovao. Još kao dete Tomislav je pokazivao izuzetno interesovanje za crtanje, to je bila njegova omiljena igra i sredstvo izražavanja, dok sam ja kroz istraživanje mode, modnih časopisa i stilizovanjem artikulisao osećaj za lepo i potrebu za kreiranjem takvog sadržaja.

Tomislav: Osim ličnih sklonosti, važno je reći da smo obojica odrastali u okruženju koje nam je pružalo podršku da razvijemo svoje afinitete. U porodici, kroz formalno obrazovanje i kasnije u profesionalnim koracima uvek smo osećali podršku okoline u onome što radimo.

Kako je došlo do ideje da se kao dvojac prijavite na prestižno takmičenje Fashion Incubator koje je ujedno značilo i početak vaše zajedničke saradnje?

Tomislav: Upoznali smo se na studijama tokom kojih smo sarađivali na kostimografskim projektima. Kroz njih smo osvestili da delimo istu estetiku, ali i radne navike i vezane ambicije. Inicijalno smo u projekat prve kolekcije za Fashion Incubator krenuli sa namerom da odeću dizajnerski potpisujem ja, a Marko da kreira aksesoare i bude zadužen za stajling. Međutim, kako je selekcijski proces napredovao, osvestili smo da smo obojica podjednako involvirani u svaki segment oblikovanja kolekcije i odlučili smo se potpisati kao duo. Marko: Pobeda na Fashion Incubatoru za nas je bila odlična odskočna daska za lansiranje brenda i za to iskustvo vežu nas samo draga sećanja.

Fotografija: Jakov Baričić 

Koliko su vam nagrade suštinski bitne? Šta je za vas najveća potvrda da je ono što radite zaista dobro?

Marko: Formalna priznanja struke neosporno su markeri na profesionalnom putu koje doživljavamo emotivno. Ne radi se samo o osećaju uspeha i samopouzdanju koje nagrade jačaju, već o tome da nas one podsećaju na vreme kada smo modu pratili iz neke druge pozicije i kada smo prema ulozi nagrađenog uspeh tek udahnuli. Stoga svaku nagradu doživljavamo kao poziv na osvešćenje toga gde jesmo kao brend, a u tom osvešćenju neizostavno osećamo zahvalnost. Međutim, ne bismo rekli da su nagrade nešto od čega zavisi naš osećaj da li je ono što radimo dobro. Kao dizajneri smo samopouzdani i u kreiranju s lakoćom sledimo instinkt. Ako bismo izdvojili nešto što nam izaziva osećaj uspeha, onda je to definitivno naša publika. KLISAB publika je generacijski i stilski izrazito heterogena, a za nas videti odeću koju smo kreirali da živi na ulicama na stilski različite načine je nešto što nam daje osjeća uspeha.

Kako su podeljene uloge? Podelite sa nama kako teče kreativni proces i priprema kolekcije.

Tomislav: Ne postoji niti jedan KLISAB proizvod koji smo predstavili a da ga u celosti ne potpisujemo obojica. To naravno ne znači da se u svemu i uvek slažemo, ali različitost u razmišljanju prihvatamo kao neodvojiv deo kreativnog procesa. Izdvajamo puno energije i vremena za kreativnu diskusiju i argumentovanje sa ciljem da pronađemo rešenje koje obojica osećamo kao najbolje. U svim drugim vezanim aktivnostima koje brend zahteva prema ličnim afinitetima smo podelili odgovornosti. Ja sam zadužen za produkciju odeće i koordinaciju celokupnog proizvodnog tima i procesa, dok je Marko odgovoran za sve poslove komunikacije brenda i prodaju te vodi taj tim.

Marko: Proces kreiranja svake kolekcije ponaosob u određenoj meri je specifičan, ali neke postupke je moguće standardizovati. U našem radu prepoznatljiv je kontinuitet, i za to postoje dva razloga. S’ jedne strane KLISAB zastupa jasnu artikulisanu estetiku koja ne oscilira prema sezonama ili trendovima, već u različitim kolekcijama pronalazi nove izraze. S druge, u kreativnim procesima neretko neka rešenja odlažemo u aktuelnoj kolekciji, ali im se u budućim vraćamo i nastavljamo ih istraživati. Zbog takvog kontinuiteta estetike KLISAB dizajn u suštini ne zastareva predstavljajući time trajnu investiciju.

Vaši komadi su prepoznatljivi a kolekcije karakterišu savršeni krojevi. Koliko je teško da ostanete inovativni?

Marko: Biti inovativan zapravo uopšte nije naš fokus i stvaranje pod tim imperativom bilo bi nam inhibirajuće. Ono na što se koncentriramo je da prvo u nama samima njegujemo osjećaj za lijepo, a potom da ga kroz rad izrazimo. Kad se tako odredite prema procesu kreiranja, brend neizostavno postaje osoban, pa je prepoznatljivo zapravo njegova latentna kvaliteta.

Fotografija: Jakov Baričić

Koje su vrednosti brenda koje zastupate? Kako biste opisali estetiku i kreativni pravac koji vam je blizak?

Tomislav: Okosnicu KLISAB estetike čini klasika interpretirana tako da daje dizajnerski savremene i relevantne komade. U svemu što radimo vidljiv je za nas karakteristični minimalizam, jedinstvo celine, bilo da se radi o ravnomernoj zasićenosti kao kod patchworka ili potpunom čistom dizajnu kod balonera ili torbe. Funkcionalnost, neretko i multifunkcionalnost odeće i aksesoara takođe je među ključnim odrednicama brenda. Trudimo se da odeća i aksesoari sa našim potpisom obavezno nose i dominantan karakter.

Recite nam nešto o denimdenim kolekciji koja uključuje komade od teksasa, o ideji i realizaciji. Pored nesvakidašnjih urbanih krojeva ova kolekcija u pozadini nosi i ekološki osvešćenu priču.

Marko: Prve denim patchwork modele imali smo u kolekciji za proleće 2017. koji su već tada bili izrađeni reciklažom farmerki. Zbog našeg užitka u toku stvaranja tih modela, ali i pozitivnih reakcija koje je kolekcija tada dobila, znali smo da ćemo reciklirani denim opet uvesti u ponudu. Odlučili smo, međutim, da ga nećemo predstaviti kao deo glavne kolekcije, već kao zasebnu liniju brenda.  Da je dizajn uspešan potvrđuje i činjenica da i te prve KLISAB denim komade iz 2017. deo vlasnica nosi i danas, i da oni i dalje izgledaju savremeno.

Tomislav: Traper je jedan od najizdržljivijih materijala, pogodan je za oblikovanje i omogućuje kreativnu slobodu. U opticaju ga kao odbačenog materijala ima zaista puno. Patchwork tehnika, inače prepoznatljiva za naš brend, pokazala se atraktivnim načinom obrade korišćenog jeansa te je KLISAB DENIM DENIM linija  naš mali doprinos u odgovornosti prema okolini kroz davanje nove vrednosti onome što bi inače bio otpad.

Fotografija: Karla Jurić 

Centralni deo vaših kolekcija zauzimaju prepoznatljivi KLISAB kaputi. Da li vam je kaput omiljeni komad? Po čemu se izdvajaju?

Marko: Outwear, a naročito kaputi su nešto što nas neizmerno rauje da stvaramo. Osnovno obeležje svakog našeg kreiranja kaputa je ambicija da ih napravimo tako da se nose sezonama. Reference su nam kaputi naših roditelja, baki i deka čiji su se kaputi zaista nasleđivali i koji neretko i danas izgledaju dobro. To je nešto čemu svakom kolekcijom kaputa težimo.

Nedavno je otvoren i prvi KLISAB DUĆAN. Šta je sve u ponudi? Ko je bio zadužen za enterijer?

Tomislav: Uz aktualnu kolekciju u KLISAB dućanu posetioci će moći kao deo stalne ponude da isprobaju i bestselere iz ranijih kolekcija koji predstavljaju okosnicu našeg brenda. Uz to, za dućan smo rezervisali redovne isporuke limitiranih edicija, pa i unikatnih komada. Sa takvom in-store ograničenom distribucijom ciljamo da našoj publici damo povod za redovne i spontane posete. Ambijent dućana oblikovali smo u saradnji sa producentom Nikolom Bebanom.

Marko: Kroz celi proces trudili smo se da sve što unosimo u dućan odražava estetiku brenda i  bude proizvedeno lokalno i ručno, pa je tako ovaj interijer rezultat rada grupe lokalnih majstora i umetnika.

Da li je po vama savršena žena u pantalonama?

Tomislav i Marko: Smatramo da žene ne definiše odeća, a nas savršenstvo ne privlači.

Fotografija: Aleksandar Selak 

Koji su sledeći koraci za brend i vas kao dizajnere?

Tomislav: Poslovanje dućana koji broji svoje prve dane rada je sada u fokusu. Paralelno je u pripremi DENIMDENIM2 kolekcija koja će opet biti izvedena reciklažom jeansa, a u toku su pripreme i za skorašnju letnju kolekciju. Dodajmo još da uveliko radimo na drugoj samostalnoj reviji koju najavljujemo za septembar.

Marko: Za nas lično, nešto što vidimo kao konstantni izazov je nalaženje balansa između privatnog i poslovnog angažmana, pa možemo reći da je osluškivanje vlastitih potreba u toj dijalektici nešto u čemu ćemo da se trudimo da budemo još bolji.

Razgovarala: Milena Kitić

Fotografije: Petra Mrša, Jakov Baričić, Aleksandar Selak, Karla Jurić, Jakov Baričić 

Najnovije