
Ukoliko niste budno pratili izbliza najnoviju reviju brenda Vaquera na samoj modnoj pisti u Parizu, mogli ste da pogledate look 34 i vidite manekenku koja nosi džinovsku belu svilenu lentu, koja visi do poda, preko upečatljivih sivih pantalona. Međutim, ukoliko ste gledali pažljivije, primetili ste da lenta ima ogromne korpe, podesive kaiševe i kopču. Suknja predimenzioniranih kukova, koju smo videli u prvom naletu, nakon detaljnijeg posmatranja, zapravo je predstavljala ojačane korpe ogromnog grudnjaka.
Nedelju dana kasnije, grudnjaci su ponovo bili na izvol’te — ali ovog puta sa istaknutom preciznošću — dok je Miuccia Prada oživela siluetu bullet grudnjaka iz 1950-ih, na reviji brenda Miu Miu. Stilizovani su ispod uskih džempera, a nosile su ih manekenke koje su izgledale kao da karikiraju odevanje retro sekretarica, čiji domišljat um (i šiljaste grudi) mogu da seku staklo.
U bekstejdžu, gospođa Prada je pitala: “Da li nam je potrebna ženstvenost u ovom trenutku kako bi nas podigla?” Bio je to klasičan, zagonetni pradaizam — delom ironičan (kapirate, sa grudnjacima i “podizanjem”), delom proročan. To pitanje je ostalo da visi u vazduhu. Šta napraviti od Pariske nedelje mode, koju su zaposeli brusthalteri?
A iste te korpe su nadvladale i negde drugde. Simone Rocha je u Londonu pokazala neobične krznene grudnjake koji su kožnim jaknama i voluminoznim suknjama dodali dozu animalnog. Sarah Burton je u svojoj debitantskoj kolekciji za Givenchy poslala manekenke niz pistu u seriji mrežastih bodija i haljina koje su otkrivale brusthaltere i donji veš ispod. A to je bilo nakon što je Duran Lantink, u septembru za proleće 2025, prikazao jarkocrveni, punjeni grudnjak koji je ličio na uši Minnie Mouse. Chanel je prikazao odela sa suknjama i otkrivenim grudnjacima.

Živimo u vremenu ponovnog kulturološkog prihvatanja klasične ženstvenosti. Tradicionalne domaćice prikupljaju viralne preglede na TikToku za svoje snimke u kojima jednom rukom mešaju puter, dok drugom balansiraju bebu — i to sve savršeno doterane, u prerijskim haljinama. Sadašnja administracija se zalaže za baby boom. (Kada je ova priča otišla u štampu, objavljeno je da je Bela kuća razmatrala ideju da se ženama ponudi bonus za bebu od 5.000 dolara nakon porođaja, bez obzira na odsustvo univerzalnog plaćenog porodiljskog odsustva ili pristupačne brige o deci.) Vašington je preplavljen dugom kosom, smelom šminkom i nekom vrstom bujnosti u stilu Fox Newsa. Podsetimo se, na primer, inauguracione odeće verenice Jeffa Bezosa, Lauren Sanchez, koja se sastojala od skulpturalnog belog odela, pri čemu ispod sakoa nije bilo ništa osim čipkastog belog push-up grudnjaka, sa samo jednim dugmetom koje je sprečavalo totalnu katastrofu.
SAVRŠENI TRENUTAK
Trenutno pojavljivanje brusthaltera na pisti može se posmatrati kao komentar svega toga: ne samo kao direktno odbacivanje tog restriktivnog brenda ženstvenosti prikazanog i u crtaćima, već kao razigrano, samosvesno podmetanje istog. Valerie Steele, direktorka i glavna kustoskinja Muzeja na Tehnološkom institutu za modu, smatra da su Miu Miu bullet grudnjaci posebno zabavni i inteligentni.
„Oni su ženski falusni markeri”, primećuje Steele. „S jedne strane, ženstveni su, ali su istovremeno i falusni, ističu se i veoma su agresivni.”
Za Patrica DiCaprija, kodizajnera brenda Vaquera, poenta je bila u stvaranju odevnih predmeta koji naglašavaju njihovu korisnost kao simbol, a ne samo kao sredstvo podrške.
„Volimo da pravimo odeću koja omogućava ljudima čijim telima ne bi bila potrebna podrška grudnjaka da ga ipak nose.” Njegov kodizajner, Bryn Taubensee, dodaje: „Naša namera je bila da učinimo da se nosilac oseća elegantno i moćno.” Nosilac može i treba da bude bilo ko, bez obzira na to kako se identifikuje ili kako izgleda.

Brusthalteri su dugo bili totemi reduktivnih ženskih arhetipova, poput seks bombe ili primamljive domaćice. Bullet bra grudnjaci pedesetih godina prošlog veka (pre nego što ih se gospođa Prada dočepala) pomogli su u stvaranju dominantne ženske siluete. (Zamislite Merilin Monro ili Jayne Mansfield.) Imale su garderobu dizajniranu tako da privuče muški pogled. Dakle, kada su žene ustale i poželele da odbace takav izgled (i ugušujući patrijarhat koji ga je okruživao) tokom pokreta za oslobođenje žena, zapaljeni brusthalteri su postali trajni simbol te ere. (Za koje se priča da su se dogodili na protestu ispred lokaliteta na kome se održavao izbor za Mis Amerike 1968. godine. Spaljivanje grudnjaka je možda predstavljalo mit. Pa ipak, ta fraza se zadržala.)
Pank dizajneri i njihovi fanovi, pop zvezde, pretvorili su grudnjake u temu za početak razgovora. Vivienne Westwood je prikazala postavljene brusthaltere sa zašiljenim vrhom koji se nose preko mekih pletenih majica i haljina na svojoj revolucionarnoj reviji Buffalo Girls iz 1982. godine, dve godine pre nego što je Jean Paul Gaultier debitovao sa svojim preteranim kornet grudnjakom. Madonna je nosila verziju baš takvog Gaultier grudnjaka na otvaranju svoje turneje Blonde Ambition Tour 1990. u Japanu – i svet je podivljao. Zatim su se i anđeli spustili na zemlju, napustivši sav taj pank duh i buntovništvo. Victoria’s Secret i Wonderbra su utrli put i iznova prigrlili seksualnost. Tržište donjeg veša postalo je raj za velike grudi. Postojali su push-up grudnjaci, brusthalteri sa gelom, grudnjaci za oblikovanje – odnosno bilo koja vrsta grudnjaka koja bi vam mogla pomoći da postignete sladostrasnost kako biste privukli muški pogled.
U današnje vreme, grudnjak evoluira u neobičnu i divnu teritoriju. Kao što smo videli tokom poslednje dve modne sezone, baš kao i na ulicama i crvenim tepisima, postao je nešto mnogo zadivljujuće u odnosu na ikada ranije. Sveprisutnost sportske odeće i garderobe, inspirisane pandemijom, učinila je donji veš tužnim i bež. Sada, brusthalter može biti manje nužna stvar ili sredstvo za privlačenje, već više način igranja, izazova. Modna fantazija koja uzurpira seksualnu fantaziju. Nošenje grudnjaka u ovom trenutku ne mora da se odnosi na tradicionalnu ženstvenost, već radije da izrazite svoj stav, bez obzira da li ironično ili ne. „Ovo je poput parodije na brusthalter”, kaže Steele dok gleda Vaquera reviju za jesen 2025.
Ona se priseća zloglasnog prošlogodišnjeg komentara Harrisona Butkera, igrača Kansas City Chiefsa, upućenog Lauri Ingraham sa Fox Newsa, kada je izjavio kako bi lepo bilo videti da se žene samo sklone u stranu i fokusiraju se na vođenje domaćinstva. Steele kaže: „Možda je ovaj grudnjak tako veliki, jer kada biste imale tako velike grudi, uplašile biste sve te muškarce. Ovi lookovi na pisti su zahtevni”, nastavlja ona. „Zahtevaju da ih pogledate, i u vezi sa njima nema ničeg stidljivog.”
BRUSTHALER U FOKUSU
Van pista, jedan od najgenijalnijih korisnika grudnjaka u poslednje vreme bila je muzičarka Doechii. Ona je u nekoliko navrata stilizovala donji veš kao gornju odeću, posebno tokom nastupa na dodeli Grammyja u februaru. (Osvojila je nagradu za najbolji rep album za Alligator Bites Never Heal.) Na sceni je nosila samo beli brusthalter i komplet donjeg veša i elegantne mokasine koje je dizajnirao Thom Browne.

„Nije bilo preterano seksualizovano”, kaže njen stilista Sam Woolf. „Radi se o samopouzdanju.” On dodaje: „Nešto o čemu mnogo razmišljamo je razotkrivanje stvari koje nisu namenjene da budu izložene, stvari koje treba da sakrijete. Radi se o načinu na koji se predstavljate, i na taj način ne radi se o seksualizovanom telu. Radi se o umetnosti.” Postoji razlika između otkrivanja radi privlačenja pažnje drugih ljudi i otkrivanja ili naglašavanja delova tela jer odeća koju volimo to zahteva.
S jedne strane, tu je Sanchez koja svima dozvoljava da zavire u njen grudnjak tokom jedne od najsvetijih ceremonija nacije, u prostoru koji zahteva pristojnost. S druge strane, imate queer žene poput Doechii i Kristen Stewart koje nose donji veš kao spoljnu odeću kao sredstvo kreativnog samoizražavanja na crvenom tepihu. Uskoro ćemo verovatno videti obožavateljke modnog brenda Miu Miu kako nose te otkačene bullet grudnjake, ne zato što žele da izgledaju seksi, već jednostavno zato što ih smatraju kul i neodoljivim – i stoga poželjnim.
Prošlo je više od trideset godina otkako je Wonderbra oblepio bilborde i časopise sa Evom Herzigovom u crnom čipkastom push-up grudnjaku, uz natpis: Hello Boys. Godine 1994. došlo je do preterane seksualizacije prikazivanjem nerealne slike savršenstva. Ta slika verovatno nikada neće izbledeti – na kraju krajeva, to je bila samo još jedna pin-ap verzija domaćice iz pedesetih. Međutim, možemo se suprotstaviti tome umesto da podižemo grudi nagore.
Nošenje grudnjaka ne mora da izazove, kako Steele kaže, onaj osećaj u fazonu moram da nosim brusthalter. Trebalo bi da bude: Želim da nosim grudnjak, ali to nije zbog prilagođavanja bilo kakvom konzervativnom senzibilitetu. „Upravo sada,” kaže ona, „nosimo svoja tela kao da nosimo brusthalter – ne radi se o tome da poboljšavamo bilo šta, već da kažemo: Ovde sam i to sam ja.”
Grudnjaci mogu biti politički ili luckasti. Mogu biti lepi i seksi, ili ozbiljni. Nijedan brusthalter nije dosadan ukoliko vidite njegov potencijal. Nijedan grudnjak nije dosadan ako osmislite nove načine njegovog nošenja – samo za sebe i nikog drugog. Brusthalteri mogu podići, ili ostaviti utisak. Zaboravite Hello Boys, i pokušajte ponovo da pogledate u svoju fioku donjeg veša u fazonu Carrie Bradshaw: Hello, Lover.
AUTORKA TEKSTA: BROOKE BOBB
FOTO: PROFIMEDIA