Zašto je u trendu ružna moda?

Ako ste se pitali već neko vreme, a sigurni smo da jeste, evo odgovora.

Jedan od dokaza da moda sadašnjice ne poznaje granice tiče se i poimanja lepog, koje je u najmanju ruku diskutabilno. Sve veći prostor u okviru portfolija najpoznatijih modnih brendova rezervisan je za komade koji se jasno i glasno mogu tipizirati kao estetski neprivlačni,

Opsesija modne industrije onim što se obično smatra ružnim i čudnim poslednjih sezona eskalirala je u jednu potpuno novu eru u kojoj su promenjeni estetski standardi i shvatanje pojma luksuza. Flert sa izobličenim i ružnim nije rezervisan samo za mlade dizajnere i brendove kao što je na primer Vetements. Naprotiv, sve više poznatih kuća, kao što su Gucci, Balenciaga i Calvin Klein, priključuje se ovom talasu.

Ova promena je daleko bliža milenijalcima i njihovom shvatanjem onoga šta je cool. Za mlađu generaciju ružna moda je istovremeno i ulična moda i protest protiv tradicionalnih standarda lepote, doživljavanja roda i kanal kojim se ruše tabui – to je njihova anarhija. Stoga, nije čudno što su brojne kolekcije inspirisane upravo podkulturama mladih poput hip-hopa i panka.

Fascinacija ružnim sa sobom nosi novi doživljaj mode i njene uloge iz perspektive brendova i dizajnera, ali još važnije – novi talas potrošača. Iz aspekta osluškivanja realnih potreba kupaca, moda nikada nije bila inkluzivnija. Potrošačka moć milenijalaca iz godine u godinu raste – 2017. godine u Americi ova generacija je ukupno potrošila više od dve stotine milijardi dolara. Tako su generacije Y i Z, predvođene sve brojnijim influenserima, pasivne kupce koji čekaju da nove kolekcije stignu u obližnje radnje zamenila novim modelom potrošača koji aktivno učestvuje u diktiranju trendova – a za milenijalce ne postoji veći luksuz od komfora. Zato poslednjih sezona ključni komadi, na pisti i van nje, umesto visokih potpetica i uskih suknji postaju patike, trenerke, kačketi i pantalone širokog kroja.

Slavljenje kulta ružnog dolazi iz bunta, ali i iz želje za autentičnim i različitim, čemu dugo nije bilo mesta u mejnstrim krugovima. Ipak, promena je vidljiva sada već i u komercijalnom aspektu. Tako su patike Triple S, koje je napravila Balenciaga, postale jedne od najtraženijih na tržištu, a njihova verzija poznatih Crocs papuča rasprodala se i pre nego što je bila dostupna u prodavnicama. Kim Kardashian West, Bella Hadid, Kendal Jenner, Kaia Gerber, svaka od njih često moze biti viđena u nekom modelu glomaznih sportskih patika, jasno ukazujući na to da je na krupnijem planu u toku velika promena percepcije glamura – čak i kod onih najglamuroznijih.

Dok sa jedne strane muška moda ubrzano raste, žensko odevanje s druge strane prolazi kroz reformu u kojoj takođe ružna moda ima ulogu – odupirući se tradicionalnom tretmanu ženstvenosti i seksepila u industriji kojom i dalje većinski dominiraju muškarci, žene imaju priliku da same kreiraju svoju poziciju u tom večnom narativu i same postave standarde toga šta čini savremenu ženu. Tako je moda postala platforma za komentarisanje različitih aktuelnih tema i brojnih socio-kulturoloških pitanja – Šta se danas smatra pravom lepotom u moru retuširanih fotografija, šta znači biti seksi u eri #MeToo pokreta?

U retrospektivi, mnogi ljudi koji su radikalno menjali način na koji doživljavamo modu od Coco Chanel i Vivienne Westwood do Rei Kawakubo bili su kritikovani jer nisu podražavali ustaljene konvencije mode. Ružna moda je od trenda za jednu sezonu prerasla u industriju u okviru industrije noseći sa sobom na makroplanu talas promena u odevanju, kastingu modela, shvatanju tela, pola i roda. Ironično, ružno je učinilo modu lepšom. Prema rečima čuvene Diane Vreeland: “Malo lošeg ukusa je zdravo i osvežavajuće, prijalo bi nam više toga u modi. Ono protiv čega sam, nije loš ukus, nego nemanje ukusa uopšte.”

Priredio: Mario Perović

Foto: Profimedia

Najnovije

Politika kolačića
Harper's Bazaar Srbija logo

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.