Harper's Bazaar Srbija

Kako postaviti granice na poslu i zašto su nam one neophodne?

Kada ste ultra-odgovoran profesionalac, lako je izgubiti sebe u poslu. Da li vam se već dešavalo da odgovarate na mejlove dok ste u toaletu, da se javljate na pozive dok uspavljujete dete ili pak isključujete iz društva samo da biste odgovorili na “hitnu” poruku? Da? Onda bi trebalo da porazmislite o tome gde su nestale vaše granice.

Koliko god mislili da to “nije ništa strašno” i da time samo rastete u očima kolega, time zapravo ozbiljno narušavate svoje opšte stanje – najpre psihičko, a kasnije, neretko, i fizičko. Važno je naglasiti da nepostojanje granica na poslu ne postoji samo kod radnika koji žele da se dokažu već i kod samih nadređenih koji pak osećaju ogromnu odgovornost prema zaposlenima i celokupnom poslu kojim rukovode. 

5 razloga zašto vaša karijera ne definiše vaš identitet

Šta uraditi?

Proverite da li ste prekoračili svoje granice

Prvo, kako da znate da li uopšte imate ovaj problem? Lako je uočiti – kada ste rastrzani između privatnog i poslovnog, kada mislite na privatno kada ste na poslu, a na poslovno kada imate slobodno vreme, kada se osećate krivim što niste dostupni 24/7 kako nešto ne biste propustili, kada se ne odmarate dovoljno i stalno mislite na obaveze – big red flag! Takođe, vaše telo vam može poručiti da nešto nije u redu i kroz glavobolje, mučninu, pojačanu anksioznost… Samo je potrebno da slušate i ne negirate ono što osećate. 

Razumite značaj postavljanja granica

Ukoliko nemate granice – nemate vremena da odmorite. Ako nemate vremena da odmorite – nijedan posao neće biti urađen kako treba. Ovo znači da sebe sigurno vodite u stres i burn out. Granice služe da odvojite privatno od poslovnog, da dobijete najbolje iz oba sveta i budete srećni i zadovoljni – kako svojim životom, tako i karijerom. 

Planiranje je važno

Da biste uspeli da postavite granice, važno je da budete organizovani, da shvatite da ste vi gospodar svog vremena i da ga adekvatno isplanirate. Neka se u vašem dnevnom planu nađe baš sve – od odvođenja deteta u vrtić i doručka, preko mejlova, sastanaka i završavanja obaveza, pa sve do delegiranja zaduženja, završavanja sa poslom i aktivnosti kojima ćete ispuniti slobodno vreme. Da, neprirodno je planirati slobodno vreme kao što planirate radni dan, ali ako se to ne desi, makar dok vam ne uđe u naviku, slobodno vreme nećete ni imati. Planiranjem na ovaj način možete biti sigurni da ćete uraditi sve što želite i što je važno za vaše blagostanje. 

Budite dosledni i otvoreni prema drugima

Svi manje ili više znamo one menadžere koji ne samo da nemaju svoje granice, već ne shvataju da ih drugi ljudi imaju. Oni će vas zvati ili vam pisati u bilo koje doba dana, naročito kada nije ništa što ne može sačekati naredni radni dan, a onda će se ljutiti što ih ignorišete. Nemojte da pokleknete pod izgovorom “samo još ovaj put”, “nije mi teško”, “to je samo dva minuta”. Mislite na sebe i svoje principe. A, ako vam je tako lakše i ako mislite da će imati sluha, jednostavno im objasnite o čemu se radi.

Nemojte sabotirati sami sebe

Zanimljivo je da cela priča sa granicama zapravo ne uspeva – zbog nas samih! Mi sabotiramo sami sebe, plašeći se da šta će drugi pomisliti, plašeći se da kažemo “ne” ili da ispadnemo sebični. Ali, postavljanje granica nije sebično – zahvaljujući tome ćete čak biti bolji na poslu, a uz to ćete sačuvati i svoje mentalno zdravlje. Osim toga, ne morate uvek da kažete “ne”. Možete da budete fleksibilni. Samo se setite da ste vi ti koji kontrolišu svoje vreme, a ne drugi. 

Foto: Profimedia

Priredila: Ivana Tomić

Najnovije