Iris Apfel: Ukratko o samoproklamovanoj gerijatrijskoj starleti

Iris Apfel, jedna od vodećih trendeseterki današnjice, šarenim kolorima obojila je svet mode i stila.

Poznata američka modna ikona i dizajnerka enterijera, Iris Apfel, jedna je od najstarijih trendseterki u industriji, koja svojim nesvakidašnjim stilom osvaja srca miliona. Samoproklamovana gerijatrijska starleta, sa punih sto godina, živi je primer maksime da su godine samo broj. Ako se uzme u obzir njena mantra „više je više, a manje je dosadno“, ne bi trebalo da iznenađuje činjenica da je Apfel majstor odvažnih i eklektičnih odevnih kombinacija. Velike naočare su njen svojeručan potpis, a neretko ih kombinuje sa velikim minđušama i slojevima masivnih komada nakita, savršeno oslikavajući njenu ljubav prema ekstravagnatnom i unikatnom stilu.

Kao neko ko čvrsto veruje u moć individualnosti, njena harizma ne sija samo kroz njenu odeću, već i kroz njene reči, oslikavajući iskren stav koji ne trpi besmislice, oformljen zahvaljujući zavidnom samopouzdanju. Poslednjih osam decenija istakla se u najrazličitim ulogama, od vlasnice i dizajnerke tekstilne kompanije, dizajnerke enterijera, profesorke na Univerzitetu u Teksasu do najstarije osobe sa potpisanim ugovorom o manekenstvu. Rođena u Njujorku ‘20-ih, majka joj je bila vlasnik butika, a otac uvoznik. Ona se, sa svoje strane, udala za Karla Apfela i zajedno sa njim započela svoj profesionalni angažman u svetu dizajna.

Nakon što su početkom ‘50-ih osnovali internacionalnu kompaniju za izradu materijala Old World Weavers, njen istančani ukus došao je do izražaja širom sveta. Posao joj je doneo priliku da sarađuje sa čak devet američkih predsednika prilikom dizajniranja enterijera jedne od najpoznatijih američkih kuća na svetu, zbog čega do danas nosi nadimak „Prve dame materijala“. Kustos poznate Bergdorf Goodman kolekcije, zvezda dokumentarca nominovanog za Emmy i zaštitno lice jedne od MAC kozmetičkih linija sa 90 godina, njena tvrdnja da je „slučajna zvezda“ prkosi se sa izuzetnim talentom i neprikesnovenim uspehom koji je prati u kreativnoj industriji poslednjih sedam decenija.

Fascinacija prema nakitu rodila se u ranoj mladosti. „Prvi komad nakita koji sam ikad kupila bio je iz male prodavnice u podrumu jedne od onih staromodnih kuća. Imala sam 11 godina i za mene je to bila Aladinova pećina.“ Kako ističe u svojoj knjizi Iris Apfel: Accidental Icon, ima sreće što joj originalne ideje i dalje dolaze sa lakoćom. U jednoj od poslednjih kolaboracija sa luksuznom francuskom kompanijom Maison Bernardaud, Apfel je kreirala kolekciju porcelanskog nakita koja nosi ime Be Bold Over. Kolekcija savršeno oslikava njenu ljubav prema maksimalizmu i sastoji se od niza dramatičnih ogrlica, prstenja i broševa različitih boja i veličina. Iris je nesumljivo stručnjak za transformisanje odeće uz najrazličitije kombinacije nakita. Njena sposobnost da pomeša haljinu visoke mode sa ogrlicom kupljenom na buvljaku jedan je od razloga zašto njen stil ne prestaje da impresionira. „Mislim da je nakit najtransformativniji od svih dodataka. Njegova moć je u tome što i najobičniju poslovnu kombinaciju, kakva god ona bila, može da pretvori u savršen aufit za večernji izlazak“, kaže Apfel. Nesumnjivo je da je Apfel stručnjak za transformisanje običnog u izvanredno i taj njen talenat proslavio je Harold Koda, glavni kustos Instituta za kostime u okviru Metropolitan muzeja. Inspirisan njenim živopisnim stilom, izložba pod nazivom Rara Avis by Iris Apfel collection održana je 2005. godine. Na njoj je predstavljeno 40 aufita koji savršeno ukazuju na jedinstevni odnos mode i nakita, koji ističe kao superiorniji u svakoj kombinaciji.

Uvek šareno odevena s istaknutim komadima nakita i neverovatno očaravajuća, modna legenda Iris Apfel postala je međunarodni fenomen nakon što je 2014. godine u istoimenim dokumentarnom filmu ove - kovečio poznati filmski režiser Albert Maysles. Film, koji prati njen život nekoliko godina nakon Met Gala izložbe posvećene njoj i njenom stilu, probudio je sveopšte interesovanje. Milione ljudi zanosile su njene smele kombinacije, smisao za humor i neumorni pristup životu. „Sve što sam ikada uradila u životu bilo je neočekivano,“ objašnjava eklektična njujorčanka u dokumentarcu. „Stvari su se dešavale nekako same od sebe".

Od kako je otkrivena njena hipnotička privlačnost, modni časopisi i brendovi usmerili su svu svoju pažnju na ovu elegantnu pionirku stila. Bila je zaštitno lice mnogih kampanja, a njen lik krasio je naslovnice nekih od najprestižnijih magazina na svetu, među kojima Elle, L’Officiel Paris, Vogue China i Vogue Portugal i Dazed & Confused. „Iznenada sam postala zvezda. Suprug i ja smo se puno smejali situaciji. Sada nailazim na gomilu časopisa koji pišu o meni, ali ja ne radim ništa drugačije od onoga što sam radila poslednjih 70 godina! “O njenom uticaju govori i činjenica da je zvanično najstarija osoba koja je ikada dobila personalizovanu Barbie lutku. Mini verzija, odevena u smaragdno Gucci odelo i slojeve nakita, inspirisana je njenimjedinstvenim osećajem za stil, preduzetničkim duhom i inspirativnom nezavisnošću. Neumorna kolekcionarka, ona priznaje da je alergična na nove tehnologije: „Svako ko me voli može da me pronađe na Internetu. Mobilni telefoni samo su mlade učinili dosadnim i nezanimljivim. Oni više ne znaju ni da govore ni da komuniciraju“ . Pored toga dodaje da zapravo ne voli moderno doba: „Trendovi dolaze i odlaze. Danas se odeća kupuje da bi se bacila. Volim bezvremenost i komade koji se mogu nositi dugo“.

Tokom decenija, Apfel, koja uskoro ima 100 godina, ostala je bez ikakvog izuzetka verna sebi. Zahvljajujući svom iskrenom pristupu i neumornoj energiji postala je jedna od vodećih figura na modnoj sceni i otvoren joj je put ka mnogim poslovnim ponudama. Iris, koja je i dalje nezaustavljiva kada razmišlja o svojoj strasti prema poslu, jednom prilikom je rekla „Mnogo sam toga uradila u životu i uvek sam se trudila da živim bez straha od osude. U suprotnom, propuštate svu zabavu! Dopustite sebi da se opustite i zabavljate u onome što radite... ja ću svakako to nastaviti da radim"!

Redakcija magazina Harper's BAZAAR

Photo: Profimedia

Pročitajte još

Pročitaj još