
Na današnji dan rođen je Pierre Balmain – vizionar čiji je talenat oblikovao modu posleratne Francuske i ostavio neizbrisiv trag u istoriji visoke mode. Njegovo ime vezuje se za eleganciju u najčistijem obliku, za preciznost kroja i za siluetu žene koja je istovremeno otmena, glamurozna i svesna svoje snage.

Kada je 1945. godine, u srcu Pariza, osnovao svoju istoimenu modnu kuću, svet se upravo budio iz ratne tame. Moda je tražila novi identitet, a Pierre Balmain je ponudio viziju luksuza, strukture i ženstvenosti kakvu prethodno nije poznavao. Njegove kreacije bile su oličenje discipline i raskoši – spoj arhitektonske strogoće i senzualne lakoće.

Balmainov doprinos posebno dolazi do izražaja kada se posmatra u kontekstu epohe u kojoj je stvarao. Istovremeno s njim, Christian Dior redefinisao je siluetu kroz čuveni „New Look“, dok se Coco Chanel vraćala modi sa svojom prepoznatljivom estetikom praktičnosti i slobode. No, dok je Dior slavio dramatiku, a Chanel funkcionalnost, Pierre Balmain ponudio je treći pravac: rafiniranu eleganciju oslonjenu na konstrukciju, namenjenu ženama koje žele da ostave utisak – ne kroz teatralnost, već kroz besprekorno skrojene forme.


Rođen 1914. godine u mestu Saint-Jean-de-Maurienne, u porodici s dubokim vezama s tekstilnom industrijom, Balmain je rano pokazivao sklonosti ka oblikovanju. Studirao je arhitekturu na École des Beaux-Arts, što će kasnije oblikovati njegovu vizuelnu logiku i pristup konstrukciji odeće. Svaki njegov kroj bio je zasnovan na ravnoteži, simetriji i osećaju za volumen – žena je u njegovim modelima bila gotovo skulpturalna, ali nikada rigidna.

Estetika koju je razvio pedesetih godina, poznata kao „Jolie Madame“, brzo je postala njegov zaštitni znak. Naglašeni struk, suptilni volumeni, luksuzni materijali i neizostavna doza formalne profinjenosti činili su njegove siluete idealnim izborom za žene koje su živele na granici protokola i glamura.


Njegove klijentkinje bile su holivudske dive – Ava Gardner, Marlene Dietrich, Katharine Hepburn, Brigitte Bardot – ali i evropske aristokrate i članice kraljevskih porodica. Posebno se izdvaja saradnja s kraljicom Sirikit od Tajlanda, za koju je Balmain osmislio kompletnu diplomatsku garderobu tokom njene zvanične posete SAD – dokaz koliko je njegov dizajn bio shvaćen i van granica mode.

Balmain je smatrao da moda ne treba da bude ni previše konvencionalna ni hermetična, već da istovremeno inspiriše i prati realne potrebe savremenih žena. Za razliku od kolega iz istog vremena, njegov dizajn nije počivao na efemernosti trenda, već na postulatima forme i veštine. Njegove haljine, kaputi i večernje toalete bili su sinonim za „visoku modu u pokretu“ – skrojene za žene koje putuju, prisustvuju svečanim događajima i grade svoj identitet kroz odeću.


Pierre Balmain preminuo je 1982. godine, ostavivši iza sebe nasleđe koje daleko prevazilazi jedno ime. Njegova modna kuća, danas pod kreativnim vođstvom koje reinterpretira njegov DNK u savremenom kontekstu, i dalje slavi ono najvažnije: modu koja oblikuje ženu – i koja joj pomaže da oblikuje svet oko sebe. U vremenu u kojem se granice između estetike i funkcije sve češće brišu, Balmainova filozofija i dalje odjekuje – kao primer discipline, elegancije i tihe moći koja dolazi iz savršeno skrojene siluete.

Foto: Profimedia