
Haute Couture kolekcija za jesen/zimu 2025 označila je kraj jedne ere u Balenciagi. Nakon deset godina, Demna se povlači sa svoje pozicije kreativnog direktora, a na svojoj poslednjoj reviji u Parizu oprostio se nežnom, predivno izrađenom couture kolekcijom koja je bila svojevrsno ljubavno pismo — njegovom nasleđu i svima koji su ga na tom putu podržavali.
Revija je bila postavljena u salon-stilu i otvorena zvučnim zapisom glasova svih kreativaca koji su ikada sarađivali s Demnom — svaki je redom izgovarao svoje ime. Na pisti su se pojavila i poznata lica, Demnine muze iz sveta poznatih, kao što su Kim Kardashian i Isabelle Huppert, ali možda su za ovu završnu kolekciju bile i važnije manekenke Eliza Douglas i Minttu Vesala. Njihova netipična lica i ličnosti pomogle su da se Balenciaga transformiše iz slavne francuske modne kuće, poznate po klasičnom couture izrazu, u nešto zbunjujuće, izazovno, pa ponekad i nadrealno.


Iako bi ova kolekcija mogla biti Demnina labudova pesma, nije se radilo o ponavljanju starih tehnika niti o očiglednom omažu kodovima kuće (iako su oni svakako bili prisutni). Umesto toga, kolekcija je delovala kao prirodan nastavak Demnine opsesije — pronalaženjem novih načina da se tradicionalna odeća oživi i rekonstruiše. To je postigao istražujući ideju potpuno uklanjanja žica i korseta iz haljina koje bi tradicionalno bile građene na njima. Umesto toga, kako je objasnio iza scene, on i njegov tim su ručno nanosili sloj po sloj tkanine na rastezljivu bazu, stvarajući krutu formu koja je izgledala kao da lebdi oko tela.
Izazvao je atelje da klasično odelo skroji za bodibildera, a zatim isto to odelo prilagodi potpuno različitim tipovima tela. Druga odela bila su lišena jastučića i ušivanja, čime se dobila opuštena silueta — u bekstejdžu, Demna je taj izgled opisao kao “istopljen”, koristeći isti izraz i za beli “bademantil” od perja koji se vijorio dok se kretao.


Perje, gabardin i organza korišćeni su izdašno tokom cele kolekcije kao način da Demna iskaže svoju ljubav prema staroholivudskom glamuru — nečemu za čim, po njegovim rečima, današnjem svetu očajnički nedostaje. Nikada nije bežao od referenci na pop kulturu i film, često koristeći te aluzije kako bi srušio granicu između “visoke” i “niskoklasne” mode, redefinišući luksuz kao nešto manje pretenciozno, a pristupačnije.
Demna je uvek pokazivao poštovanje prema istoriji kuće Balenciaga i njenom osnivaču Cristóbalu, pozivajući se na klasične forme i siluete. Ali njegov metod je uvek bio da poštovanje deli ravnomerno — da iskaže jednaku zahvalnost Cardi B. kao i Cristobalu. U ovoj kolekciji, spektakularne balske haljine dodatno su naglasile to preplitanje visokog i niskog, starog i novog.


Finalni izgled bio je pièce de résistance: haljina u obliku kupe, visokog izreza, izrađena od krute čipke u boji slonovače (guipure lace). Iza scene, Demna je ovu kolekciju opisao kao “veoma eksperimentalnu” i naglasio da je želeo da istakne ideju da ne oblik definiše odevni komad, već telo koje ga nosi. Ova misao sažima suštinu svega što je Demna izgradio u Balenciagi tokom prethodnih deset godina, uključujući i ovu poslednju couture kolekciju.
U onome što stvara postoji dubok osećaj ljudskosti — ljubav prema samoispoljavanju i individualnosti koja se proteže od tela do duše. To je ono što je ovu poslednju reviju učinilo tako dirljivom: kolekcija, i osećanje koje ju je pratilo, dolazili su direktno iz Demninog srca. Bila je to posveta njegovim saradnicima (čak su i logotipi na torbama bili zamenjeni imenima ljudi koji su ih nosili), Parizu — gde je započeo karijeru, zanatskom umeću, ali i njemu samom.


Nakon što su poslednja imena pročitana preko zvučnika, zasvirala je pesma “No Ordinary Love” od Sade — numera za koju je Demna rekao da mu je životna zvučna podloga još od devete godine. Kada su ga pitali zašto je odlučio da se na kraju ove revije nakloni — nešto što nikada ranije nije uradio — odgovorio je:
„Celog života sam bio previše strog prema sebi. Osećao sam da to dugujem sebi, Balenciagi i svemu što smo stvorili tokom ovih deset godina.“


Naklon dostojan jedne izuzetne decenije.

Foto: Courtesy of Balenciaga