Dva dana nakon održavanja ovogodišnje dodele Oskara, pažnja modne zajednice je 14. marta bila uprt u jednu izjavu na Instagramu. Law Roach, na društvenim mrežama poznat po imenu LuxuryLaw izjavio je da se penzioniše sa svetom mode sa vrlo misterioznom porukom da je njegova zastava na pola koplja. Roach je svetski poznat stilista koji preferira termin imidž arhitekta svoje ime u svetu mode izgradio je radeći sa osobama kao što su Zendaya, Anna Taylor-Joy i Céline Dion (spisak je poduži) i bio je zaslužan za neke od najprimećenijih kreacija na pomenutoj dodeli nagrada Oskar. Pojava Hunter Schafer u vrlo oskudnom kompletu sačinjenom od maksi suknje i vrlo minijaturnog topa u obliku peruške brenda Ann Demeulemeester? Law Roach. Megan Thee Stallion u sirena haljini rađenoj po meri brenda Bach Mai? Opet Roach.
Kao stilista čiji su karijera i uticaj bili na vrhuncu slave, izjava da prekida sa radom bila je ravna bacanju Molotovljevog koktela na međusobno isprepletane svetove mode i Holivuda. Nekoliko dana kasnije Roach je dao vrlo jasno objašnjenje u podužem intervjuu na platformi The Cut. U razgovoru sa glavnom i odgovornom urednicom Lindsay Peoples bio je vrlo direktan i neposredan: „Postoji mišljenje da treba da budem zahvalan što imam uopšte slavne ličnosti tog kalibra sa kojima radim,“ rekao je. „Ne. Ona treba da bude zahvalna što radi sa mnom jer joj menjam život. To kažem na najskromniji mogući način, ali je jednostavno tako. Ja sam jedan od šačice stilista koji kreiraju pojavu slavnim ličnostima i menjaju način na koji ih ljudi iz industrije, medija i javnosti posmatraju.“ Roach je verbalizovao promenu koja se u poslednjih dve decenije desila u svetu mode. Pre toga stilisti su bili anonimne figure na koje su svi ostali iz modne industrije gledali sa nipodaštavanjem. On je bio istrajan da traži da se na rolu stiliste gleda onako kako jeste – kao na projekat koji može da napravi (ili slomi) karijeru osobe u medijima.
Prethodnih nekoliko godina videli smo ovaj fenomen u punom sjaju. Anne Hathaway prestala je da bude devojka iz susedstva i postala pojam senzualnosti, obučena u kreacije kuća Alaïa i Versace (za kojih je postala i zaštitno lice), i to sve zaslugom stilistkinje Erin Walsh. Taylor Russell preko noći je postala modna ikona zahvaljujući saradnji sa stilistom Ryanom Hastingsom koji je poznat po favorizovanju progresivnijih brendova kao što su Loewe i Alexander McQueen. Kraljica muzičke industrije Beyoncé zapalila je društvene mreže na početku Renaissance turneje jer se umesto u klasičnim trikoima za ples, na koncertima pojavila u kreacijama rađenim specijalno za nju sa potpisom modnih kuća Loewe, Coperni i Off-White. Ceo ovaj projekat izveden je radeći sa stilistkinjama Shionom Turini i Julijom Sarr-Jamois. „Kada sam ja počinjala da radim, na stiliste se gledalo kao na nižu rasu u svetu mode,“ kaže stilistkinja Karla Welch čiji spisak klijenata uključuje glumice Tracee Ellis Ross, Saru Paulson i Oliviju Wilde. „Nije postojala vrednost za ovaj posao kao što je ima sada. Ranije niste mogli da zamislite da budete deo modnih kampanja i editorijala. Sada je to potpuno drugačije. Zaista smo deo modne industrije i, ako smem da kažem, stilisti koji se bave slavnim ličnostima imaju vrlo bitnu ulogu u načinu na koji danas posmatramo modu.“ Welch je vrlo brzo postala zaslužna za trenutke u kojim se zvezda u usponu oblači u upečatljiv look koji na kraju pruža dodatni publicitet i pažnju.
To je bio slučaj 2014. godine na dodeli Zlatnih globusa kada je glumicu Oliviju Wilde u poodmakloj trudnoći obukla u vrlo senzualnu Gucci haljinu boje smaragda. „Do tog trenutka, trudne glumice na crvenom tepihu oblačili su na vrlo konvencionalan način, u haljine A-kroja ili sa sečenjem ispod grudi. Mi smo želeli da namerno pokažemo lepotu ženske figure kada je u drugom stanju. Evo je ova zgodna, mlada glumica u haljini koja naglašava njeno telo.“ Welch je počela još jednu promenu u percepciji izvođača kada je počela da radi sa Justinom Bieberom. Ona je ispolirala njegovu pojavu time što ga je oblačila u odeću brendova koji su tada bili u povoju, kao što su Off-White, Fear of God i Amiri. „Vizuelni efekat njegovog oblačenja bio je vidljiv skoro odmah. Mi bismo obukli nešto, ismevali su nas zbog toga, a opet, vrlo sličan look se kroz par meseci našao na lutkama najvećih robnih kuća u Americi.“ Ono što Roach naziva arhitekturom imidža, Welch opisuje kao strategiju imidža i predstavlja niz poteza koji su unosni kako za slavnu ličnost sa kojom sarađuju, tako i za same stiliste. Wilde je izazvala opštu pažnju u zelenoj Gucci haljini i nastavila je saradnju sa ovim brendom, ali i drugim kućama, kao što su Chloé i Saint Laurent. Bieber je svoju upečatljivu estetiku kanalisao ka sopstvenom brendu Drew House, koji ima preko pedeset zaposlenih i višemilionske obrte novca. Od kako je pokrenut 2019. godine pa do 2022. zabeležen je rast od 200 odsto za brend kanadskog pevača kom su se ismevali zbog upečatljivog modnog stila. “Postoji izvor prihoda tako što će se neko percipirati kao modna osoba,” kaže Welch. “Ja sam strateg u pogledu da želim da moji klijenti budu zapaženi i da na kraju budu lica kampanja za modne i beauty brendove.”
Nije uvek to bio slučaj. U ranom periodu Holivuda, kada su filmski studiji diktirali tempo industrije, glumci su odevani od strane kostimografa koji su bili zaposleni za pomenute filmske studije. Prve tri decenije održavanja Oskara najveći broj toaleta dizajniran je od strane nekoliko pojedinaca, kao što su Edith Head i Orry-Kelly. Siluete su bile nepretenciozne i najčešće su imitirale kostime iz filma za koji je glumica bila nominovana. Kada se studijski sistem raspao šezdesetih i sedamdesetih godina, sa njim je i nestala ta praksa. Glumci su mogli da se oblače u šta god su želeli, a to je neretko uključivalo i odeću iz sopstvenih garderobera. Diane Keaton je nosila sopstveno odelo kada je odnela kući Oskara za Najbolju žensku rolu za film Annie Hall. Deceniju kasnije Jodie Foster primila je Oskara u haljini koju je kupila dok je bila na putovanju u Rimu. Ideja da možete da imate potpuno novi izvor prihoda zasnovan isključivo na tome čiju haljinu nosite na crvenom tepihu tada je bila nepostojeća. Svetovi mode i celebrity kulture su počeli da se sudaraju krajem devedesetih i početkom dvehiljaditih. Internet je imao bitnu ulogu u potkrepljivanju opsesije za celebrity kulturom i između ostalog šta slavne ličnosti nose. Jennifer Lopez izazvala je senzaciju na dodeli Grammy nagrada 2000. godine kada se pojavila u Versace haljini tropskog printa sa dubokim V-izrezom. Upravo ova kreacija je bila pojam koji je najviše pretraživan na Googleu.
U ovom periodu dolazi do promene i modni magazini počinju sa promocijom super-popularnih devojaka, kao što su Paris Hilton, Nicole Richie i Lindsay Lohan. Sve tri su imale pomoć od strane Rachel Zoe, za koju Welch i Roach kažu da je imala veliki uticaj za sve buduće stiliste. Zoe ih je odevala u miks estetskih referenci koji spajaju boho stil, sa velikim naočarima za sunce, masivnim ogrlicama i svilenim haljinama sa paternima. Zoe je postala slavna ličnost baveći se svojim poslom i na kraju je i sama pokrenula sopstveni brend i rijaliti TV seriju The Rachel Zoe Project koji nam daje uvid u njen užurbani život stiliste slavnih. Kroz prvu dekadu novog milenijuma slavne ličnosti uviđaju koliko je upečatljiiv lični stil u stvari moguće lako unovčiti. Kim Russell, australijska arhivistkinja odeće navodi Rihannu kao primer. “Ona 2007. godine objavljuje album Good Girl Gone Bad i sa njim promenu izgleda za 180 stepeni,” kaže Russell. “Imala je fascinantan odnos sa stilistom Melom Ottenbergom i celokupna javnost nije mogla da prestane da analizira šta nosi, a pored toga postala je zvanica na praktično svakoj reviji na modnom kalendaru. Za moju generaciju ona je bila prvi primer osobe voljne da eksperimentiše i da pravi modne iskorake. Po prvi put su nam u uši ušla imena dizajnera kao što su Riccardo Tisci, Gareth Pugh, Maison Margiela.” Deceniju kasnije Law Roach i Zendaya upotrebili su sličan šablon, kako bi nekadašnju glumicu Disney studija pretvorili u najznačajniju glumicu mlađe generacije. Ne samo da je moda postala alatka za razvijanje njene karijere, ona je uspela da je upotrebi kako bi se njena pojava dečije glumice zaboravila. “Modu sam koristila kao sredstvo da se identifikujem na način koji je bio totalno drugačiji od Disney projekcije,” rekla je Zendaya u intervjuu za magazin Love. Instagram nalog od Russell predstavlja vizuelnu arhivu na kojoj možete videti famozne kampanje Juergena Tellera za Marc Jacobs ili neke od najpoznatijih lookova koje je Madonna nosila u muzičkim spotovima. Međutim, najveći razlog njene popularnosti na društvenim mrežama jesu kolaži u kojima spaja neke od najznačajnijih modnih kolekcija sa slavnim ličnostima za koje misli da bi ih odlično nosili.
To je recimo slučaj sa Angelinom Jolie čija se glava pojavila umesto manekenkine na jesenjoj kolekciji kuće Prada iz 1993. godine (“look broj 63,” precizira Russell), Olivijom Rodrigo u kariranoj haljini japanskog dizajnera Yohji Yamamotoa iz 1999. godine. Mislite o ovom maniru kao eskapizmu u kom je moguće upariti pojavu Diane Spencer sa kreacijom visoke mode Danijela Roseberryja za Schiaparelli. “Dobar stajling dovodi potpuno novu publiku na već postojeću bazu fanova slavne ličnosti,” kaže Russell. “Pogledajte Rihannu, Emmu Chamberlain, Kim Kardashian, Zendayu i Kylie Jenner. Njihove karijere su vinute u nebo nakon što su napravile svesne investicije u pogledu odabira stiliste. Kim je možda najbolji primer jer nam je njena pojava bila jasno izložena putem rijaliti programa Keeping Up with the Kardashians. Doslovno su izbacili sve iz njenog ormara, odabrali novu dizajnersku odeću i ona je postepeno postala zvezda koju je modni svet prigrlio.” Laura Brown, nekadašnja urednica, a sada vlasnica medijske kompanije LB Media kaže da je najveća promena u pogledu stilista jeste kreiranje sadržaja koji plasiraju na mreže. “Primećujem interesantnije fotografije na profilu Elizabeth Stewart kada oblači Kate Blanchett, nego što to vidim na nekim od modnih editorijala. Stilisti imaju poverenje svojih klijenata i to se vidi na fotografijama. Ima više topline na njima nego na produkcijama editorijala,” kaže Brown. U celom tom procesu stilisti su postali slavne ličnosti. Karla Welch ima preko četiri stotine hiljada pratilaca na Instagramu, Stewart preko pola miliona, a Roach 1.3 miliona. “Uzeli su vrednosti editorijala iz magazina i učinili ih svojim,” kaže Brown. Te vrednosti su znajčajne i imaju dodatni uticaj na karijere i poduhvate stilista. Welch je osnovala sopstvenu modnu liniju i suvlasnik je brenda The Period Company, koja se bavi pravljenjem donjeg veša za žene za vreme menstrulanog ciklusa, a pored toga ima i aplikaciju Wishi.
Društvene mreže imaju dosta uticaja, ali sa njima dolaze i dodatni pritisci. Apetit interneta za novotarijama je beskonačan, a mreže kao što su TikTok svakog sata se hrane sadržajem koji deluje da teče kao na traci. “Broj događaja danas je postao neverovatan,” kaže Welch. “Usled pojave platformi za striming programa broj projekata se povećao, a sa tim i broj ljudi koji treba da se obuku za određenu priliku.” Međutim, Welch vidi da je trenutna situacija u industriji bolja nego što je bila ranije. Više je demokratična, inkluzivna i pokazuje više diverziteta. “Danas je potpuno drugačija situacija ukoliko je poredimo sa pre 20 godina kada je crveni tepih bio namenjen za isključivo određene ljude,” objašnjava ona. “Striming je otvorio vrata u svet u kom se pojavljuju javne ličnosti svih tipova tela, rasa, godišta i na kraju krajeva, energija na crvenom tepihu. To se odražava i na kreativniji način izražavanja putem mode. Javlja se veća grupa neverovatnih ljudi koji se oblače sa željom da budu što više autentični i svoji.”
Tekst: Grace O’Neill
Fotografije: Profimedia