Harper's Bazaar Srbija

Hoće li se u Evropi ukinuti brza moda?

Uskoro zabrane za prekomernu proizvodnju i potrošnju tekstila.

U želji da okonča epohu brze mode (od dvehiljaditih pa do 2015, proizvodnja odeće se udvostručila, što je dovelo do toga da se godišnje odbaci 11 kilograma odeće po osobi), Evropski parlament glasao je za paket preporuka kojima bi pomogao modnoj industriji (da ne kažemo “primorao je”) da posluje održivije i pomogne potrošačima da prave odgvornije i etičnije izbore.

Prema podacima Evropske agencije za životnu sredinu, modna industrija u Evropi ima četvrti najveći uticaj na životnu sredinu i klimu, koji premašuju samo hrana, stanovanje i transport, a prema istraživanju British Fashion Council-a na celoj planeti trenutno ima toliko odeće da bi šest narednih generacija ljudske rase moglo da se obuče. Stoga je Evropski parlament, u nameri da uvede nova pravila za modnu industriju, izneo Izveštaj o strategiji EU za održive tekstilne proizvode koji mogu da se recikliraju, a u kojem se pominje niz drugih odluka među kojima su i zabrana spaljivanja neprodate i vraćene tekstilne robe (veliki trgovinski lanci spaljuju odeću koju nisu uspeli da prodaju, što dovodi do uništavanja potpuno upotrebljivih tekstilnih proizvoda).

Osim oštrijih mera u borbi protiv prekomerne proizvodnje i potrošnje tekstila, odluke Evropskog parlamenta odnose se i na biodiverzitet, dobrobit životinja, zagađenje mikroplastikom (do 35 odsto globalne mikroplastike ispuštene u okeane potiče iz sintetičkih tekstilnih proizvoda), na stroža ograničenja upotrebe opasnih hemikalija. 

Izveštaj poziva i na uvođenje digitalne deklaracije preko koje će se lako saznati relevantni podaci o proizvodu – gde je i kada napravljen, od kojih materijala i da li se može reciklirati. Evropska unija se nada da će stati na kraj kompanijama koje obmanjuju potrošače lažnim tvrdnjama da njihovi proizvodi štite životnu sredinu. EU želi da spreči i green washing praksu, odnosno to da neke kompanije prilikom reklamiranja ističu ekološke karakteristike nekih proizvoda, a prećutkuju ono što šteti životnoj sredini. 

Proizvođači će morati da osiguraju da odeća koju prave bude ekološki prihvatljiva i održiva. Takođe bi trebalo više da informišu kupce o tome kako da ponovo koriste, popravljaju i recikliraju svoje odevne komade, s obzirom na to da se u svetu reciklira manje od jedan odsto od ukupne odeće.

Tekst: J. M. 

Fotografije: Profimedia, Instagram 

Najnovije