
Šta je to doprinelo njihovom ponovnom usponu i ko su one? Tu je June Squibb, 95-godišnja glumica, koja je na Kanskome filmskom festivalu proslavila svoju svetsku premijeru, godinu dana nakon što je dobila svoju prvu glavnu ulogu u filmu Thelma. Tu su i 73-godišnja Jean Smart i njena koleginica komičarka, zvezda u filmu I, pedeset, pedesetsedmogodišnja Patricia Erquette u filmu Severannce, Pamela Anderson u filmu The Last Showgirl.
Potom, šezdesetdvogodišnja Jodie Foster, dobitnica nagrada Emmy i Golden Globe, u četvrtoj sezoni serije True Detective, kao i Jennifer Coolidge u blokbasteru iz 2025. Minecraft Movie, koji je zaradio skoro milijardu dolara, odmah nakon uloga u prvoj i drugoj sezoni serije The White Lotus, koje su podmlađivale karijeru i eksplodirale memovima – viralnog izazova koji je upravo pokupila 56-godišnja glumica Parker Posey u trećoj sezoni.
Pored toga, ključni članovi glumačke ekipe serije Sex and the City vraćaju se dve decenije kasnije u filmu And Just Like That, a glumica i producentkinja Nicole Kidman vraća se u toliko novih projekata da ih je teško pratiti. „Moramo ženama dati bolje uloge, posebno kako stare. Mi smo ovde i možemo vam dokazati da ćemo zaraditi novac za vas… Investirajte u nas i verujte u nas, jer su naši glasovi veoma važni“, rekla je Kidman na Kering’s Women In Motion Talks u Kanu u maju, za šta je i dobila nagradu, osam priznanja nakon što je na Festivalu 2017. dala obećanje da će sarađivati sa ženom rediteljkom svakih osamnaest meseci kako bi im pomogla u ostvarenju svojih projekata. Ona je znatno premašila taj cilj, sarađujući sa dvadeset sedam žena tokom perioda u kojem je procenat žena rediteljki holivudskih filmova sa najvećom zaradom porastao sa samo četiri procenta u 2017. na 13,4 procenta u 2024. godini, prema studiji Inclusion in the Director’s Chair koju je sprovela Annenberg Inclusion Initiative Univerziteta Južne Kalifornije.
I, naravno, tu je Demi Moore u satiri Coralie Farees iz 2024. godine, filmu Substance, koji nije samo doveo šezdesetogodišnjakinju do slave i sezone nagrada 2025. (osvajajući priznanja za najbolju glumicu na dodeli Zlatnih globusa, nagradu kritičara i priznanje Udruženja filmskih glumaca), već je i posebno istražio pitanje žena starijih od pedeset godina u industriji zabave danas. Pomislili biste da ova demografska skupina više nije značajno nedovoljno zastupljena. Prema inicijativi za uključivanje Univerziteta Južne Kalifornije Annenberg, žene su prvi put 2024. dostigle rodni paritet u glavnim filmskim ulogama, sa 54 od sto najprodavanijih filmova na blagajnama u 2024. u kojima su žene ili devojke bile glavni ili ko-glavni likovi, u odnosu na trideset u 2023. i dvadeset u 2007, kada je počeo godišnji izveštaj. Međutim, samo osam filmova je prikazivalo ženu od četrdeset pet godina ili više u glavnoj ili ko-glavnoj ulozi, u poređenju sa dvadeset jednim filmom koji prikazuje muškarce sličnih godina.

U međuvremenu, na televiziji i strimingu, prema izveštaju Centra za proučavanje žena u televiziji i filmu Državnog univerziteta San Diego – Žene na ekranu i iza scene činile su 44% svih likova koji govore u programima emitovanim mrežno (u poređenju sa 56% muškaraca), dok su na striming platformama žene činile 43% svih likova koji govore (smanjenje sa 45% u 2022-23. i 47% u 2021-22). Četrnaest procenata je imalo preko pedeset godina, u poređenju sa 24% muškaraca u istoj kategoriji.
Ali novopečene kraljice Holivuda zahvalne su na pobedama, koje priznaju da nisu očekivale. „Sigurno sam eliminisala mogućnost da se ovakav trenutak ikada dogodi”, rekla je Jennifer Coolidge za Bazaar Australia u baru Tower u Zapadnom Holivudu, u aprilu 2023. godine, nekoliko dana nakon snimanja za naslovnicu izdanja za jun-jul 2023. „Ne znam da li bih rekla da sam se pomirila s tim, jer je razočaravajuće kada vam se snovi ne ostvare… Ali nikada nisam mogla da predvidim ovaj trenutak i još uvek ponekad ne verujem da je istina.”
„Zaista sam imala trenutke kada sam pomislila, u redu, muka mi je od toga. Razmišljala sam, više neću raditi, jer je bilo jako teško”, ponovila je zvezda digitalne naslovnice Bazaara za oktobar 2024, Philippine Leroy-Beaulieu, u Zoom intervjuu iz Los Anđelesa, prošlog avgusta, o nedostatku ponuda posla dok je ulazila u pedesete. Nakon što je dobila ulogu u francuskoj popularnoj TV seriji Call My Agent! 2015, kasnije joj je ponuđena uloga neukrotive Sylvie Greteau u Netflixovoj globalnoj hit seriji Emily in Paris, koja je ponovo pokrenula njenu karijeru. U vreme pisanja ovog teksta, Leroy-Beaulieu, koja ima šezdeset dve godine, debitovala je kao ambasadorka francuskog giganta lepote L’Oreal Paris.
U međuvremenu, u modi se čuje tutnjava cunamija starijih žena na pistama i u reklamama. Slabo rasplamsavajući se od pandemije, ovaj fenomen je počeo da dostiže kritičnu masu u jesenjoj sezoni 2024, kada su brojni brendovi odlučili da angažuju starije žene za svoje revije. Na Nedelji mode u Njujorku, među njima su bile glumica Molly Ringwald u Batshevi – čija je glumačka postava bila sastavljena isključivo od žena starijih od četrdeset godina, zajedno sa Ginom Gershon u Collina Stradi i autorkom Pachinka Min Jin Lee za Prabal Gurung. Na Nedelji mode u Londonu, britanska zvezda Joanna Lumley izvela je monolog za prezentaciju Completedworks, dok je u Milanu Giorgio Armani na pistu vratio svoju muzu i reklamiranje iz 80-ih i 90-ih, Ginu di Bernardo. U Parizu, među zrelim manekenkama bile su Marcia Cross i Suzi de Givenchy u Vetementsu, i 70-godišnja kineska doktorka Chin Huilan i Christine Scott Thomas u Miu Miu.

Ali dok mnoge starije žene, kojima se trenutno udvara moda, mogu biti ikone industrije zabave – tri druga primera su zvezde nedavne kampanje Saint Laurenta: Michelle Pfeiffer, Gwyneth Paltrow i Charlotte Rampling – mnoge druge su nepoznate široj javnosti. Među njima je i cela glumačka ekipa revije Sunnei’s Spring 2025 u Milanu u septembru, za koju su angažovani isključivo muškarci i žene stariji od pedeset godina. Iz anonimnosti od strane amsterdamske agencije Micha Models, pedesettrogodišnja holandska balerina Nathalie Haelermans bila je među mnogim starijim modelima koji su se pojavili na pistama te jeseni.
„Kada je sve više klijenata počelo da traži starije modele, pomislio sam na Nathalie i kontaktirao je na Instagramu da vidim da li je zainteresovana da je predložim za revije”, rekao je kreativni direktor Micha Models, Sebastian van Heusden. „Poslao sam je kod nekoliko kasting direktora, a Saint Laurent ju je doveo u Pariz da se upozna sa Samuelom i Anthonyjem (Samuel Ellis Scheinman i Anthony Vaccarello, Saint Laurent kasting i kreativni direktori Saint Laurenta) i na kraju smo potvrdili Nathalin ekskluzivni svetski debi za Saint Laurent.”
„Toliko starijih modela u industriji je bez presedana, posebno na najvećim pistama i u najprestižnijim kampanjama. Kao neko ko je u industriji više od trideset godina – i kao žena koja ima preko pedeset godina – bilo je zadovoljstvo videti to”, kaže Betty Sze, potpredsednica models.com, vodećeg svetskog autoriteta u kastingu. Posledice su tri katalizatora. Prvo, pandemija, koja je, kako ona tvrdi, izazvala detaljnije ispitivanje svega što je bilo status quo. Unutar modne industrije došlo je do priznavanja potrebe za rasnom raznolikošću i inkluzivnošću veličina. Još jedan pozitivan nusproizvod DEI-ja bila je raznolikost u godinama, iako je trebalo nekoliko godina da se to vidi u širim razmerama.
„Drugi ogroman katalizator bili su društvene mreže”, nastavlja ona. „Čim je nekoliko starijih manekenki počelo uočljivo da se pojavljuje na pistama i u kampanjama, publika nije mogla da ih se zasiti. Mnogi fanovi su počeli da objavljuju na mrežama koliko je osvežavajuće imati manekenke koje ne izgledaju kao tinejdžerke. Paulina Porizkova je na svom Instagramu, govoreći o suočavanju sa starenjem i lepotom, na mnogo načina destigmatizovala priču o tome da manekenke nestaju nakon određenih godina i da se o njima više nikada ne čuje. Njen povratak (najavljen u januaru) kao modne ikone kuće Estée Lauder, posle trideset godina, učvrstio je glad javnosti za manekenke koje izgledaju kao ona.”

I konačno, kaže Sze, posao gravitira ka starijim ženama. Generacija Z i njoj srodne možda imaju kolagen – i, naravno, decenije ispred sebe – ali generacija X i starija imaju novac. „To je samo pametan marketing”. „Meni se čini da brendovi osluškuju šta publika želi. Kada razmislite o tome, ranije, modeli tinejdžeri koji su nosili taj luksuzni kaput nisu mogli da ga priušte. Publiku koja kupuje tako luksuzni komad odeće čine žene u četrdesetim i starije.”
Dobar publicitet izazvao je izveštaj Forbesa iz 2018, predstavljajući 15 biliona američkih dolara na listi kupovne moći i samo u SAD, i predstavljajući najbogatiju, najzdraviju i najaktivniju generaciju u istoriji. Izveštaj kompanije McKinsey & Company iz 2020 predviđa da će do kraja ove decenije, zahvaljujući sledu i karijernim dobicima, žene u SAD kontrolisati 34 biliona američkih dolara ili otprilike 38 procenata investicione imovine, što je skoro dvostruko više od ukupnog iznosa iz 2019. i više od 7,3 biliona američkih dolara deset godina ranije.
Još jedan fascinantan aspekt pojave ove nove veteranske armije modela jeste to što, za razliku od svojih, izgledom uglavnom mlađih, holivudskih koleginica, mnoge izgledaju da su se podvrgle zanemarljivim, ako ih uopšte ima, kozmetičkim poboljšanjima. „Za svaku osobu koja aplaudira Jamie Lee Curtis i načinu na koji je prirodno ostario, postoje osobe koje ga omalovažavaju zbog toga kako danas izgleda. Odbijanje da se pokloni pritisku da izgleda mladolikije je nešto što je rezervisano za one žene koje su sigurne u sebe.”
Sze dodaje: „Sama poenta zapošljavanja starijih modela sa licima punim karaktera je ono što modu razlikuje od pop kulture, kojoj pripada veliki deo filma i televizije. Visoka moda je oduvek bila privučena nekonvencionalnom lepotom. Ostatak sveta smatra da su modeli Victoria’s Secret i Sports Illustrateda vrhunac lepote, ali visoka moda obožava lica poput Kristen McMenamy (koja ima šezdeset godina), Nataše Vojnović i Hanne Gaby Odiele. Dakle, nije mi iznenađujuće da kada moda bira starije nepoznate modele, bira one koje nemaju nikakav rad. Zašto bi zapošljavali starije modele koji izgledaju mladoliko kada postoji toliko stvarno mladih modela za izbor?”
Gruzijski dizajner Demna Gvasalia, suosnivač Vetementsa i kreativni direktor Balenciage, a od marta ove godine kreativni direktor Guccija – Sze i drugi mu pripisuju posebno uticajnu ulogu u narušavanju koncepta lepote u modi. Gvasalia je dosledno birao zrele modele za svoje revije, posebno finsku umetnicu i stilistkinju pedesetih godina, upečatljivog lica, Minttu Vesaku – ćerku pokojnog finskog avangardnog džez bubnjara Edwarda Vesale – koja se pojavljuje na gotovo svakoj reviji. Za jesenju sezonu 2025, pridružili su joj se, između ostalih, Šveđanka Anna Juvander i francusko-nemački glumac i transaktivista Gigi Spelsberg.

Jedna od Gvasalijinih ključnih saradnica je austrijska kasting direktorka Franziska Bachofen-Echt. Upoznale su se kada je ona kratko radila kao model za Balenciagu, pre nego što je 2022. u Beču otvorila sopstvenu kasting agenciju pod nazivom Je Suis Casting, koju je magazin The Face nazvao najvrelijom modnom agencijom. Među zanimljivim talentima koje je privukla Balenciaga su 64-godišnja američka glumica Eugenie Bondurant, koja je privukla pažnju Bachofen-Echt dok je igrala lik okultiste u filmu The Conjuring: The Devil Made Me Do It, i 84-godišnja Linda Honeyman, bivša konobarica u legendarnoj, davno zatvorenoj klubu Rat Pack, i burlesknom klubu Pink Pussycat i nekadašnja holivudska glumica koja se pojavljuje u Balenciaginoj kampanji za proleće 2025.
„Mislim da je najuzbudljivije izviđačko putovanje na koje sam ikada išla bilo u Los Anđelesu, jer svi izgledaju tako jedinstveno i posebno – Holivud je perverzan”, kaže Bachofen-Echt, koja u svom kastingu traži.
U onome što je, možda, savršena ilustracija činjenice da su se starije žene do sada osećale neviđeno od strane modne industrije, sa njenim tradicionalno krutim parametrima lepote, Bachofen-Echt otkriva da, kada su u pitanju njeni zreliji budući klijenti, njeni napori u izviđanju često nailaze na potpuno neverovanje. „Ja?! Jesi li sigurna?! Stara sam!”, prva je reakcija, kaže ona. „A moj odgovor je: Gospođo, prelepi ste.”
Nekadašnja pariska kraljica odnosa s javnošću, Sigrid de l’Epine, iznenada se i sama našla veoma traženom na modnim pistama, pet godina nakon što je završila 21-godišnju karijeru u luksuznim komunikacijama, koja je uključivala tri godine kao direktor odnosa s javnošću u Chanel Haute Couture i deceniju vođenja interne kancelarije za štampu u Balenciagi pod Nicolasom Ghesquiereom. Pre toga, radila je kao model 80-ih. 2020. pokrenula je sopstvenu kompaniju za luksuznu kožnu galanteriju, Maison DEL’EP.
De l’Epine je bila jedna od desetak modela starijih od pedeset godina koje je novi kreativni direktor Valentina, Alessandro Michele, angažovao za svoju debitantsku reviju brenda visoke mode za proleće 2025. u januaru (Michele je kasnije za Guardian rekao: „Vreme pruža gracioznost i umnožava lepotu”). Vratila se na Valentinovu pistu u martu za jesenju kolekciju 2025, gde joj se ponovo pridružilo niz starijih kolega iz glumačke ekipe, uključujući i češku doktorku Hanu Janata.
Kakva bi bila njena reakcija, tokom njenih PR godina, da joj je rečeno da će žene starije od pedeset godina početi ozbiljno da utiču na kastinge za modele tokom 2020-ih? „Ne bih bila šokirana“, kaže ona. „Naravno, to se nije dešavalo u moje vreme, kada sam bila mlađa. Ali mislim da bih rekla: To je nešto što nam treba. Starije dame nose odeću na veoma zanimljiv način, ličnost više dolazi do izražaja nego kada ste mlađi. Mislim da je sjajno da odeću nosi neko stariji, ko ima posao, ko ima snagu koju možda mlađe žene tek grade. Dakle, rekla bih: To bi bilo sjajno, čak i ako ne bih verovala da će se to dogoditi. Ali mislila bih da je to plus.”
„Ljudi koji imaju novac ne mogu sebe da projektuju na dvadesetogodišnjake“, dodaje ona. „Mladost je lepa i srećni ste što postoji. Ali ako vidite nekoga vaših godina ko je i dalje zainteresovan da nosi takve kreacije, mislim da je to pametno, sa stanovišta klijenta. Ulazimo u temu koja je bliža stvarnosti. Dakle, da, to je ogroman deo poslovanja. Mislim, imate novca kada ste stariji, a manje kada ste mlađi.”
AUTORKA TEKSTA: PATTY HUNTINGTON