Taskmasking: Nova realnost Gen Z zaposlenih

Iza privida zauzetosti krije se nova dinamika (ne)produktivnosti

Na prvi pogled, slika zauzetog zaposlenog nije se mnogo promenila – ubrzani koraci kroz kancelariju, telefon koji ne silazi s uha i tastatura koja ne prestaje da kuca. Ali nova pojava u savremenom radnom okruženju sugeriše da onaj ko deluje najzaposlenije zapravo može raditi najmanje. U pitanju je taskmasking – veština da se ostavi utisak intenzivne zaposlenosti, uz minimalnu stvarnu produktivnost.

Šta je taskmasking?

Iako na prvi pogled podseća na običnu prokrastinaciju, taskmasking ima dublje korene i složenije razloge. Ovaj fenomen, opisan kao “performativna produktivnost”, podrazumeva ponašanje u kojem zaposleni izgledaju kao da neumorno rade, iako zapravo malo toga konkretno završavaju. No, za razliku od lenjosti ili pasivnosti, reč je o odgovoru na savremene radne uslove – posebno među pripadnicima generacije Z.

Za mnoge mlađe zaposlene, taskmasking postaje mehanizam preživljavanja u radnim kulturama koje vrednuju stalnu zauzetost, čak i kada realni rezultati izostaju. Dok su prethodne generacije, poput milenijalaca, upražnjavale ovakvo ponašanje u pokušaju da impresioniraju nadređene i izbegnu kritiku, kod Gen Z zaposlenih motivi su drugačiji – često su u pitanju pokušaji prilagođavanja nefleksibilnim strukturama koje ne odgovaraju njihovom stilu rada.

Veliki broj kompanija danas insistira na povratku u kancelarije, prekidajući hibridne modele koji su tokom pandemije postali norma. Dok menadžmenti velikih korporacija projektuju potpuni povratak zaposlenih u kancelarijski prostor u naredne tri godine, istraživanja pokazuju da samo 8% pripadnika Gen Z generacije želi da radi isključivo iz kancelarije. Većina preferira fleksibilniji pristup: rad na daljinu, hibridne modele i autonomiju u organizaciji vremena.

U tom kontekstu, taskmasking ne predstavlja izbegavanje posla, već način da se preživi u sredini koja nije prilagođena stvarnim potrebama i očekivanjima mlađih generacija. U suštini, to je oblik tihe adaptacije – strategija za opstajanje u rigidnim sistemima koji ne podstiču njihovu autentičnu produktivnost. Ne radi se o tome da Gen Z ne želi da radi – već o tome da tradicionalna kancelarijska pravila ne inspirišu njihove najbolje rezultate.

Osim pritiska da deluju zauzeto kako bi izbegli mikro-menadžment, brojni mladi zaposleni suočavaju se i s drugim izazovima. Visok nivo anksioznosti – prisutan kod više od 60% pripadnika Gen Z generacije – može ih navesti da izbegavaju zadatke koji deluju preteško ili zahtevno. Tome se dodaje i posledica pandemije, koja je mnogima prekinula obrazovanje i ostavila praznine u znanju i veštinama. U tom kontekstu, taskmasking postaje alat za skrivanje osećaja nedovoljnosti, ali i za očuvanje samopouzdanja.

Još jedan faktor jeste uticaj društvenih mreža – kod mlađih zaposlenih sve je prisutnija težnja da se neguje lični brend, često i nauštrb konkretnih poslovnih rezultata. Uredni desk setup-i, statusi o “punom kalendaru” i prenaglašena komunikacija mogu postati deo slike koju žele da projektuju – čak i ako iza nje stoji niz nepotrebnih sastanaka i sitnih zadataka bez suštinskog značaja.

Kako, onda, prepoznati taskmasking u praksi?

Zaposleni koji stalno zakazuju sastanke bez stvarne potrebe, šalju previše mejlova ili se bave sitnicama koje ne doprinose napretku, mogu biti primeri ove pojave. Česta prebacivanja s jednog zadatka na drugi bez njihovog završavanja, kao i stalno “zauzet” izgled bez konkretnih rezultata, jasni su signali da je reč o performansu, a ne o stvarnom radu.

Uprkos tome, taskmasking nije rezervisan samo za mlađe zaposlene – to može biti obrazac ponašanja koji su usvojili i drugi, posebno u sredinama u kojima se ne neguje suštinska vrednost rada. Srećom, postoje načini da se ova navika umanji: ograničavanje pristupa društvenim mrežama, jasno definisani prioriteti, redovne povratne informacije i fokus na zadatke koji donose stvarne rezultate. Važno je i da zaposleni imaju mogućnost dodatnog usavršavanja, kako bi se osećali kompetentno i motivisano da zaista doprinesu.

Umesto da se taskmasking sankcioniše, rešenje leži u promeni okruženja. Tamo gde su jasno postavljeni ciljevi, transparentne mogućnosti napredovanja i fleksibilni radni modeli – potreba da se glumi zauzetost jednostavno nestaje. U takvom ambijentu, Gen Z nije prepreka produktivnosti, već njen izvor – ali samo ako im se omogući prostor u kojem je rad vredan truda, i u kojem je vredno raditi ga kako treba.

Foto: Kaboompics

Najnovije

Politika kolačića
Harper's Bazaar Srbija logo

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.