Kralj zelenog sveta - Spanać

Bilo koji nutricionista će vam reći da zeleno povrće treba da bude prisutno u zdravoj ishrani. Neobično je bogato vitaminima, mineralima, vlaknima, koji su potrebni za pravilno funkcionisanje ljudskog tela. Međutim, nije svo zelje podjednako zdravo. Spanać se s pravom smatra apsolutnim rekorderom: njegovi listovi sadrže ogromnu količinu hranljivih materija koje teško mogu da se nađu u bilo kojem drugom proizvodu.

Zašto je spanać dobar za vas

Sa malim sadržajem kalorija (23 kcal na 100 g), spanać je neobično bogat vitaminima i mineralima. Ovo je pravo skladište vitamina C - moćnog prirodnog antioksidansa koji je neophodan za zdravlje srca, jak imunitet i lepotu kože. Samo jedna šolja svežeg spanaća sadrži celokupnu dnevnu potrebu za vitaminom K - neophodnim za zdravlje kostiju i kardiovaskularnog sistema. Nedostatak vitamina K može prouzrokovati poremećaje u radu srčanog mišića, kao i oštećenje zidova krvnih sudova i njihovu kalcifikaciju.

Pored toga, listovi zelenog spanaća su neuobičajeno bogati vitaminima B grupe (posebno folnom kiselinom), koji su neophodni za sintezu crvenih krvnih zrnaca i pravilno kognitivno i mišićno funkcionisanje. Mineralni sastav spanaća je takođe impresivan - sadrži gvožđe, magnezijum, kalijum i kalcijum koji su neophodni za pravilno funkcionisanje svih telesnih sistema. Pored već pomenutog vitamina C, spanać je bogat i drugim antioksidansima, uključujući kaempferol i kvercetin. Slobodni radikali, oštećujući ćelije tela, u njima pokreću oksidativne procese koji mogu da izazovu mnoge hronične bolesti i prevremeno starenje. Antioksidanti štite organizam od slobodnih radikala, kao i od izlaganja UV zračenju, što može izazvati bore, hiperpigmentaciju, pa čak i melanom. Aktivne supstance sadržane u lišću spanaća pomažu u normalizaciji krvnog pritiska, a pogodne su za osobe sa hiper- i hipotenzijom. Visok sadržaj vitamina A u zelenilu štiti oči od svakodnevnog stresa i pomaže u sprečavanju oštećenja vida.

U kom je obliku najbolje jesti spanać

Spanać se može jesti i sirov i kuvan, a nutricionisti ne preporučuju da se zadržavate na jednoj stvari. Dok se neke hranljive materije u spanaću uništavaju visokim temperaturama, druge povećavaju svoju koncentraciju. Zato u salate, napitke i sendviče dodajte sveže lišće spanaća, a termički obrađen u toplo jelo. Ono što je najvažnije, ne zaboravite na zdrave masti: vitamini A i K su topivi u mastima, što znači da ih telo neće apsorbovati bez masti. Odličan dodatak spanaću je avokado, masna crvena riba i maslinovo ulje.

foto:bazaar.ru

Pročitajte još

Pročitaj još