
Iris Van Herpen godinama pomera granice visoke mode – ne samo vizuelno, već i tehnološki, materijalno, pa i filozofski. Njene haljine izrađene od listova banane, kakao zrna i 3D štampanih polimera odavno su ušle u modne anale, ali ono što je zaista izdvaja jeste činjenica da ostaje verna sebi – nezavisna i slobodna, van okvira luksuznih grupacija koje definišu parisku scenu.




U kolekciji Sympoiesis, predstavljenoj na Nedelji visoke mode u Parizu, Iris Van Herpen je još jednom redefinisala granice između tela, tehnologije i prirode. U mračnoj, gotovo nadrealnoj scenografiji, modeli su nosili haljine od alternativnih vlakana toliko laganih i prozračnih da su delovale kao da nisu sa ovoga sveta. Na samom vrhuncu prikaza, pojavila se takozvana “živa haljina” – kreacija obasjana bioluminiscentnim algama koje su svetlucale iznutra, pulsirale životom i otkrivale novu dimenziju između nauke i poezije.


Ono što se ranije činilo kao futuristička fantazija, sada je deo modne realnosti: haljine izrađene od laboratorijski uzgojenog bio-proteina, biorazgradive i beskrajno reciklabilne tkanine, sugerišu da održivost više nije estetski dodatak – već suštinski element savremenog luksuza.




Iza fascinantnog vizuelnog narativa krije se tiha, ali moćna poruka o nezavisnosti. U svetu u kom dizajneri često zavise od milijarderskih konglomerata, Iris Van Herpen stoji sama – i uspravna. Van institucionalnog sistema, ali unutar svetskog fokusa.

Njene haljine postale su vizuelna definicija nekonvencionalnog glamura – nosile su ih Lady Gaga, Beyoncé, Björk, Scarlett Johansson i Natalie Portman. I dok zvezdani sjaj donosi vidljivost, prava vrednost njenog ateljea leži u neprekidnom istraživanju granica.


U trenutku kada je modni pejzaž sve homogeniji, Iris Van Herpen ostaje dokaz da autentičnost i eksperiment mogu – i moraju – da koegzistiraju. Dok se mnogi oslanjaju na nostalgiju i sigurnost poznatog, ona svake sezone iznova postavlja pitanje: šta moda može da bude?

U svojoj najnovijoj kolekciji, Iris Van Herpen ne prikazuje samo veštinu, već predlaže novu etiku – onu u kojoj odeća nije samo rezultat inspiracije, već i odnosa sa planetom. Jer u svetu opsednutom spektaklom, istinska avangarda više nije samo ono što vidimo – već ono o čemu se usudimo da mislimo.
Foto: Profimedia