
Danas, 7. jula, Pariz otvara vrata najekskluzivnijem modnom događaju na svetu – nedelji visoke mode za sezonu jesen/zima 2025/26. Ove godine, haute couture dolazi s neobičnim balansom: s jedne strane, scena će ugostiti neke od najiščekivanijih debija u skorijoj istoriji mode; s druge, osetiće se tišina velikih imena koja odlučuju da pauziraju. Baš ta dinamika čini ovu sezonu visoke mode nepredvidivom, emotivnom i izuzetno relevantnom.
Novi početak za Maison Margielu
Jedan od najvažnijih trenutaka nedelje zakazan je za 9. jul, kada Glenn Martens po prvi put predstavlja couture kolekciju za Maison Margielu. Martens, koji se do sada istakao kroz ekscentričnost Y/Projecta i popularnost Diesela, donosi sa sobom senzibilitet koji kombinuje eksperimentalno sa komercijalnim. Njegov dolazak u Margielu nije samo personalni iskorak – to je redefinisanje budućnosti kuće poznate po dekonstrukciji, anonimnosti i modnom teataru. S obzirom na to da Margiela retko komunicira unapred, ono što nas očekuje je potpuna nepoznanica – a upravo to couture i jeste.

Demna: Haute Couture finale u Balenciagi
Isti dan, 9. jula, biće ispraćen i uzdignutim emocijama. Demna će tada predstaviti svoju petu i poslednju haute couture kolekciju za Balenciagu – i time zatvoriti jedno od najuticajnijih poglavlja savremene modne istorije. Njegova era u kući bila je definisana subverzijom, kritikom potrošačke kulture i svesnim pomeranjem granica ukusa. Sada, pred prelazak u Gucci, sve oči su uprte u to kako će zaokružiti svoj opus – hoće li se osvrnuti na arhivsku tišinu Cristóbala Balenciage ili još jednom prkositi tradiciji? Ova revija bi mogla biti i intimna retrospektiva i grandiozan manifest.

Pročitajte i Izložba koju morate da posetite: Balenciaga by Demna
Dior pauzira, ali ne miruje
Iako je modna javnost očekivala da će Jonathan Anderson upravo na couture pisti zvanično preuzeti Dior, njegova prva visoka kolekcija najavljena je za januar. Ipak, poslednja Resort kolekcija koju je kreirala Maria Grazia Chiuri diskretno je uključila haute couture elemente – svojevrsni prelaz između dve vizije. U međuvremenu, Andersonov muški debi dao je nagoveštaj u kom pravcu bi mogao ići njegov Dior: britanska ekscentričnost u dijalogu sa pariškom sofisticiranošću.

Chanel: Tišina pred promenu
Još jedna kuća u tranziciji je Chanel. Debi Mathieu Blazyja se željno iščekuje, ali neće biti predstavljen pre oktobra. Do tada, couture kolekciju za ovu sezonu potpisuje in-house tim kuće. Iako su ovakve kolekcije često doživljavane kao “prelazne”, upravo one umeju da sadrže fine, tihi signale onoga što dolazi. Blazy, poznat po minimalizmu sa emocijom u Bottega Veneti, mogao bi doneti Chanelu novu disciplinu – a ova revija, iako nije njegova, može biti i ogledalo iščekivanja.

Valentino i Jean Paul Gaultier prave pauzu
Dve kuće koje ove sezone izostaju sa couture kalendara svakako nisu zaboravljene. Valentino, pod vođstvom Alessandra Michelea, odlučio je da visoku modu prikazuje jednom godišnje – logičan korak u eri zasićenosti. Njegov prvi couture rad za kuću prikazan je u januaru, i zbog toga ostaje jedini nosilac vizije za celu godinu. Jean Paul Gaultier takođe preskače julski termin, nakon što je tradiciju gostujućih dizajnera zamenio postavljanjem Durana Lantinka za stalnog kreativnog direktora. Njegov couture debi očekuje se na sledećoj ready-to-wear pisti, čime se kuća pozicionira za dugoročniji narativ.

Dok se raspored prazni, očekivanja rastu. Haute Couture revije nisu samo prikaz kroja i zanata – one su pozornica za ideologiju, identitet i fantaziju. U sezoni kada sve deluje na ivici promene, najuzbudljiviji deo možda leži upravo u onome što još ne znamo.
Pariz ovog jula ne nudi spektakl kroz broj revija, već kroz njihove značenjske amplitude. Svaki povratak, svaki oproštaj, svaki debi nosi težinu trenutka – i postaje deo istorije visoke mode u realnom vremenu.
I zato, dok svetla piste još nisu upaljena, jedno je jasno: moda ne miruje – ona se menja, oblikuje i diše, haute couture tempom.
Foto: Profimedia