Harper's Bazaar Srbija

8 stolica koje su promenile tok istorije dizajna

Komadi vanvremenske lepote i udobnosti

Stolica

Nijedan dizajnerski element nije univerzalniji od stolice. Dok osnovna nije promenjena, stolica je doživela bezbrojne interpretacije koje obuhvataju stalno menjajuće ukuse. Sve to je ovu praktičnu domaću potrebu, u najboljem slučaju, učinilo simbolom statusa, stila i umetnosti. Stolica je među najdizajniranijim, proučavanim i slavljenim artefaktima modernog doba. Iz postojećih stolica, možemo da učimo o udobnosti, kvalitetu, funkcionalnosti, a naročito o održivosti.

Ono što čini dobru stolicu je uspešna izgradnja. Tačnije udobno sedište koje ispunjava svoju funkciju i održivo je u pogledu materijala, povezanosti i trajnosti. Naravno za svaku zaista dobru stolicu postoji bezbroj neuspelih pokušaja koji su trasirali put. Bilo da je reč o revolucionarnom dizajnu poput Michaela Thoneta ili Eileen Gray, svaki komad nameštaja zaslužuje mesto u hramu dizajnerske slave.

I dok su takvi ukusni dizajnerski predmeti vredni divljenja kao eksponati vredni muzeja, takođe su namenjeni podršci svakodnevnog života. Dakle, slobodno ih cenite izdaleka ili unesite jednu u svoj dom da biste je koristili onako kako je bilo namenjeno.

BENTWOOD THONET 209

Thonet 209 zaslužuje mesto u istorijskim knjigama ne samo zbog svoje popularnosti, već i zbog toga što je nastala iz jedne od najznačajnijih inovacija u istoriji dizajna nameštaja. Kreirao ju je Michael Thonet, stolar koji je eksperimentisao sa novim metodama savijanja čvrstog drveta parom i oblikovanja mehaničkim presama. Ova stolica je prvobitno dizajnirana za kafanu Daum u Beču. To je najprodavaniji model stolice svih vremena, sa 50 miliona prodatih jedinica do 1930. godine. Sa svojim gotovo okruglim ramom sedišta i prepoznatljivim naslonom u obliku kruga, Thonet 209 je ikona modernista. Čak je i Le Corbusier smatrao da ova stolica najbolje deli estetiku njegove moderne arhitekture, stavljajući je u skoro sve svoje zgrade.

WASSILY B3 AND CESCA

Wassily B3 je prva uspešna kantilever stolica koja je izazvala standard sa četiri noge. Mađarski arhitekta Marcel Breuer predstavio je prvu stolicu napravljenu od cevnog čelika 1925. godine. Ova skulpturalna, apstraktna stolica bila je prekretnica u istoriji modernog nameštaja. Pruža sedenje u kojem je osoba suspendovana iznad baze, izgledajući kao da lebdi u vazduhu, sa samo dve noge za podršku. Tri godine kasnije, Breuer će kroz kompaniju Knoll predstaviti Cesca stolicu, pojednostavljenu verziju stolice koja ima sedište od trske. I dok su Wassily i Cesca stolice postale sveti gral za moderne dizajnere, njihov dizajn je jednako iznenađujuć danas kao i u svojim prvih godinama. Ove stolice se mogu naći u stalnim kolekcijama muzeja poput MoMA-e i V&A.

EILEEN GRAY TRANSAT

Transat stolica, koja se koristila kao palubna stolica u čuvenoj vili E-1027 arhitekte Eileen Gray, postala je jedan od najtrajnijih komada nameštaja. Dobila je ime po “transatlantskim” stolicama, koje su često korišćene na parobrodima. Ovaj stil će postati stalna tema u Gray-ovim građevinama, koje su često ličile na kućne brodove spremne za plovidbu. Sa elegantnim ramom, komplikovanim spajanjima i podesivim naslonom za glavu, Transat stolica budi asocijaciju na jednostavno spajanje udobnosti i stila, Ručno lakiran primerak našao je svoje mesto u domovima Yves Saint Laurenta i Pierre Bergéa, i prodat je na aukciji 2009. godine za neverovatnih 27.8 miliona dolara – čime je i dalje najskuplja stolica ikada prodata u svetu.

BARCELONA MR90

Stolicu MR90 je dizajnirao nemačko-američki arhitekta Mies van der Rohe i njegova partnerka, pionirka dizajna cevastih konstrukcija, Lilly Reich. Dizajnirana je sa namerom da opremi nemački paviljon koji će posetiti kralj Španije Alfonso XIII, na Međunarodnoj izložbi 1929. godine u Barseloni (otuda i nadimak stolice, Barcelona). Iako su van der Rohe i Reich potpuno podržavali pristup “manje je više”, inspiraciju za MR90 crpeli su iz istorijskih modela. Njegov dizajn X-oblika preuzet je od luksuznih stolica iz carskog Rima i drevnog Egipta. Njihova sopstvena interpretacija uključivala je hromirani čelični ram i tapaciranje od kože sa dugmićima. Iako nikada nije bila namenjena masovnoj proizvodnji, kompanija Knoll je počela da proizvodi stolicu 1953. godine, unapređujući originalne prototipove rekonfiguracijom okvira sa besprekornim zavarenim spojevima. MR90 je postao jedna od najtraženijih stolica u svetu nameštaja i pokrenuo je više od hiljadu kopija.

EAMES LOUNGE stolica i otoman

Eames lounge stolica i odgovarajući tabure, No. 670 i 671, su Rolls-Royce stolice 20. veka. Za razliku od većine drugih stolica koje su dizajnirali Charles i Ray Eames, ova je bila usmerena direktno ka luksuznom segmentu tržišta. Bila je i ostala vrlo skupa. To je jedan od najprepoznatljivijih dizajna dvojca Eames – i to s razlogom. Genijalnost para Eames leži u tome što stolica i tabure izgledaju podjednako prikladno u izvršnom kabinetu, kućnoj studiji ili porodičnoj dnevnoj sobi. Takođe ovo je najbolji primer evolucije tipologije stolica za odmaranje. Charles i Ray Eames proučavali su Chesterfield kauč i englesku klupsku stolicu, sa ciljem da dizajniraju komad slične udobnosti ali sa jednostavnijim i savremenijim izgledom. Prve stolice predstavljene pedesetih godina i dalje postoje danas i nastavljaju da budu jedan od najtraženijih modela dizajna sredine veka.

EGG stolica

Kao i mnoge inovacije pre nje, Egg stolica je rezultat niza proba i grešaka. Jacobsen je eksperimentisao sa žicom i plastikom pre nego što je stvorio ovaj sada legendarni komad funkcionalne umetnosti. Originalno proizvedena u crvenoj boji, Egg stolica je dizajnirana za SAS Royal Hotel u Kopenhagenu. Deo hotela koji je bio dizajniran do najsitnijih detalja od strane Jacobsena i postao je trajni simbol danskog modernog stila u svom najboljem izdanju. A Egg stolica je njegovo dragoceno blago. Sastavljena od čeličnog okvira koji je obložen presvučenom penastom ljuskom, ova velika i raskošna stolica je obožavana zbog svoje sposobnosti da zagrli osobu koja sedi u njenom zagrljaju.

PAPA BEAR

AP19 je kreativno nazvana od strane novinara “stolicom Velikog Mede” (Papa Bear chair), autora Hansa J. Wegnera, prodaje se po ceni od otprilike 18.400 dolara. Nije ni čudo, s obzirom da je ova stolica definitivno omiljena među skoro 500 stolica koje je Wegner dizajnirao tokom svog života. Sa visokim naslonom i bočnim panelima koji se protežu za svaku ruku, ova fotelja sa naslonom je krajnje udobno mesto za opuštanje.

LOUIS GHOST

Inspiracija iz prošlosti ponovo služi kao hrana za savremene novitete. Osmišljena je 2002. godine od strane francuskog arhitekte Philippe Starcka, za kompaniju Kartell. Louis Ghost predstavlja svežu interpretaciju francuske regalne elegancije. Tehničko eksperimentisanje koje je rezultiralo pojavom prozirne stolice bilo je mukotrpno i teško putovanje, uključujući visoko intenzivno istraživanje. Ali, jednom kada je rešeno, to je omogućilo Starcku i proizvođaču Kartell da napreduju sa sofisticiranijim formama. Rezultat je bila prva linija potpuno prozirnih stolica od polikarbonata na svetu. Louis Ghost stolica je jedna od najprodavanijih stolica 21. veka i predstavljala je savršen spoj starog i novog.

Foto: Profimedia, Unsplash, Instagram

Tekst: Natalija Kunić

Najnovije